تبیان، دستیار زندگی
«رهبر عالی ایران در آخرین اظهار نظر خود درباره توافق در جریان هسته ای با غرب، نگاه مثبتی را ارائه داد. حکومت ایران احتمالا امتیازات بسیار کوچکی در مذاکرات خواهد داد اما ...».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسانه‌های انگلیسی‌زبان؛

ایران هرچه می‌خواست‌ را از امریکا گرفت


برخی رسانه‌ها و مطبوعات انگلیسی‌ زبان، امروز (دوشنبه، 20 بهمن 93) عناوین زیر را پوشش خبری داده اند:

روزنامه دیلی استار (Dailystar):

امتیازات بسیار کوچک ایران.

رهبر عالی ایران در آخرین اظهار نظر خود درباره توافق در جریان هسته ای با غرب، نگاه مثبتی را ارائه داد. حکومت ایران احتمالا امتیازات بسیار کوچکی در مذاکرات خواهد داد اما منافع بزرگی را در جاهای دیگری به دست خواهد آورد. این مطلب در سیاست به کما فرورفته امریکا در مناطقی که مورد نگرانی ایران هستند قابل مشاهده است. "جنایات فرقه ای در عراق و تقویت دولت این کشور توسط شبه نظامیان تحت رهبری ایران"، "سرکوب بی پایان شورشیان مخالف بشار اسد در سوریه" و "به دست گرفتن قدرت یمن توسط حامیان ایران" اقدامی جدی را از سوی امریکا درپی نداشته است.

به نظر می رسد ایران هرچه می خواسته را از امریکا گرفته و اکنون مشتاق است که توافقی را بر سر برنامه هسته ای به نتیجه برساند. اوباما نیز تلاش می کند به اولین دستاورد سیاست خارجی خود قبل از ترک ریاست جمهوری در سال 2016 دست یابد که همان توافق با ایران خواهد بود.

رسانه های خارجی و رهبری

روزنامه یدیعوت احرونوت (ynetnews):

صندلی‌های خالی کنگره میزبان سخنرانی نتانیاهو.

به احتمال بسیار زیاد، عموم مردم آمریکا و رسانه های آمریکایی در مورد خالی بودن نیمی از صندلی های کنگره در هنگام سخنرانی نتانیاهو حرف های زیادی خواهند زد و روی این مساله تمرکز زیادی انجام خواهد شد و همه از مساله ای که نتانیاهو برای آن به آمریکا خواهد رفت، یعنی مساله هسته ای ایران دور خواهند شد.

اعضای حزب دموکرات کنگره به احتمال زیاد در زمان سخنرانی نتانیاهو حضور پیدا نکنند و این مساله به سرعت به تیتر یک بسیاری از رسانه های جهان تبدیل خواهد شد و این صندلی های خالی به سرعت به مساله در خود آمریکا تبدیل می شود و در نتیجه نخست وزیر اسرائیل نیز به احتمال زیاد نمی تواند به مساله ای که برای آن به آمریکا آمده است بپردازد و تمرکز خود را روی این مساله از دست خواهد داد.

رسانه های خارجی و رهبری

روزنامه واشنگتن پست (WP):

کری، تمدید مذاکرات هسته ای با ایران را رد کرد.

جان کری، وزیر خارجه امریکا طی مصاحبه ای که روز یکشنبه منتشر شد اظهار داشت: درصورتی که توافق درمورد اصول اساسی و موارد کلی در چند هفته آینده به دست نیاید، تمدید مذاکرات هسته ای با ایران غیرممکن خواهد بود.

کری در هفته های اخیر بارها با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار کرده از جمله دو دیداری که در مونیخ انجام شد. مقامات وزارت خارجه تقریبا هیچ جزئیاتی از این مذاکرات پیچیده را منتشر نکرده اند و فقط می گویند پیشرفت هایی حاصل شده اما هنوز اختلافات زیادی باقی مانده است.

رسانه های خارجی و رهبری

پایگاه اطلاع رسانی شبکه یورونیوز (Euronews):

توافق رهبران روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه برای دیدار روز چهارشنبه در مینسک.

آخرین گزارش ها از مکالمه تلفنی همزمان رهبران روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان بر سر بحران اوکراین، حکایت از آن دارد که ولادیمیر پوتین، پترو پوروشنکو، فرانسوا اولاند و آنگلا مرکل، توافق کرده اند که روز چهارشنبه در مینسک با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند. بنابه گفته دفتر صدر اعظم آلمان، این دیدار با هدف تلاش برای ارائه تدابیری به منظور حل قطعی بحران اوکراین صورت خواهد گرفت.

دولت فرانسه هم تاکید کرده که آنچه آنها به دنبال آن هستند، صرفا یک توافق صلح بر روی کاغذ نیست و می بایست در عمل به اجرا درآید. این در حالی است که طرفهای درگیر در اوکراین در ماه سپتامبر سال گذشته نیز در میسنک به توافقی برای آتش بس دست یافته بودند ولی این توافق هرگز اجرا نشد.

رسانه های خارجی و رهبری
بخش سیاست تبیان

منبع : جام نیوز