تبیان، دستیار زندگی
تبلیغات متکی بر روابط عمومی به مراتب موفق تر و تاثیر گذارتر بر روی مخاطبان خواهد بود،چرا که یک کارشناس روابط عمومی تمامی ابعاد و مسائل را در طراحی یک تبلیغ موثر در نظر می گرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبلیغات متکی بر روابط عمومی

تبلیغات

تبلیغات متکی بر روابط عمومی به مراتب موفق تر و تاثیر گذارتر بر روی مخاطبان خواهد بود،چرا که یک کارشناس روابط عمومی تمامی ابعاد و مسائل را در طراحی یک تبلیغ موثر در نظر می گرد.
امروزه تبلیغات موثر و کارآمد یکی از راه های موفقیت دستگاه ها و ارگان ها میباشد به طورکلی تبلیغات از نظر حوزه فعالیتی زیر مجموعه وظایف روابط عمومی تعریف میشود ولی اینکه چقدر این فعالیت را بر عهده روابط عمومی ها قرار میدهند تقریبا مسئله ای مبهم است.
 ابتدا اگر بخواهیم از تبلیغات تعریفی ارائه دهیم باید بگوییم:( تبلیغات جمع تبلیغ و به معنی ابلاغ و رساندن پیام است .
تبلیغات در عمل گاهی مقدس و مشروع تلقی می شود این در حالی است که کاربرد آموزشی و ترویج مطالب اخلاقی ، مذهبی و علمی داشته باشد. و در جایی راهنما و اطلاع رسان محسوب می گردد این در موقعی است که نقش باز گو کننده عقاید گروه ، جمعیت و حزب و تشکیلاتی را ایفا کند و یا توضیح دهنده پیشرفتها و کارکردها و اطلاعات واقعی رویدادها و مشخصات صحیح اشیاء و کالاهایی باشد . گاه واژه تبلیغات در اذهان عمومی با سوء ظن همراه است این در مواردی است که مخاطبین پیام را مشکوک ، ناقص ، دروغ ، مغرضانه می پندارند و در مقابل آن واکنش منفی نشان می دهند . )
با توجه به تعریف ارایه شده اولین چیزی که در تبلیغات توجه فرد را جلب میکند نحوه برقرار کردن ارتباط از نوع قدرتمند و منطقی با مخاطب خاص میباشد، منطق ارتباط پایه اول و رکن اساسی تبلیغات موثر را تشکیل میدهد و همانطور که میدانیم ارتباطات صحیح به طور مستقیم  افکار عمومی مخاطبان را درگیر میکند و آنها را  تحت تاثیر قرار میدهد.
با توجه به مطلب بالا، در اینجا با دو مقوله ارتباطات صحیح و سنجش افکار عمومی مواجه هستیم نکته اول اینکه مطمئنا داشتن درک درست از ارتباطات و آشنایی با افکار عمومی مخاطبان از عهده یک روابط عمومی چی که با علم ارتباطات آشنایی  کامل دارد و تمامی مراحل فنون روابط عمومی و ارتباطات را طی کرده است برمی آید تا بتواند تبلیغی با نفوذ برای مخاطبان خاص خود طراحی کند و نکته دوم اینکه آشنایی  با این دو مقوله منجر به انتقال پیام اصلی تبلیغ به مخاطبان به صورت صریح و رسا میشود.
پس بهتر است تبلیغات بر عهده روابط عمومی ها قرار گیرد، چرا که امروزه روابط عمومی ها ابزار مهم جهانی اند و آنها خوب میدانند که تبلیغات شرکتها و ارگان ها باید به گونه ای طراحی شود تا وجه مطلوب ایجاد کند و اطلاعات صحیح را در اختیار مخاطبان قرار دهد و به طور کلی تبلیغات امروزی برای جلب و حفظ توجه باید دارای برنامه ریزی بهتر خیال انگیزتر و سرگرم کننده تری باشند و مزایای بیشتری برای مصرف کنندگان به ارمغان آورند از این رو اتخاذ یک خط مشی خلاق و ابتکاری به طور روزافزون نقش بسیار مهمی در موفقیت تبلیغات خواهد داشت .
برای تهیه خط مشی ابتکاری روابط عمومی ها باید سه مرحله را در نظر بگیرند:
1-تهیه پیام،2-ارزیابی و انتخاب پیام ،3-اجرای پیام
که روابط عمومی ها تمام این مراحل را باید با دقت زیادی انجام دهند تا بتواتند تبلیغ در خور توجهی را طراحی کنند و ارایه دهند و بر افکار عمومی مورد نظر خود موثر قائل شوند.
بنابراین تبلیغات متکی بر روابط عمومی به مراتب موفق تر و تاثیر گذارتر بر روی مخاطبان خواهد بود،چرا که یک کارشناس روابط عمومی تمامی ابعاد و مسائل را در طراحی یک تبلیغ موثر در نظر میگرد. پس ارگان ها و دستگاه ها بهتر است در آگهی های تبلیغاتی خود اعم از تبلیغات (بازرگانی،تجاری،سیاسی و....)همیشه از نظرات یک کارشناس روابط عمومی و ارتباطات بهره مند شوند تا تبلیغی کارآمد و موثر داشته باشند. به امید داشتن تبلیغاتی کارشناسانه تر. ...

منابع:
1- کتاب «روابط عمومی و تبلیغات »تالیف کاظم متولی انتشارات بهجت
2- مقاله «روابط عمومی، بازاریابی، تبلیغات » سودابه هاشمی

تنظیم: هومن بهلولی