تبیان، دستیار زندگی
پروژه ماشین های هیدرولیکی، علاوه بر جنبه های آموزشی بالایی که دارد یکی از پروژه های محبوب دانش آموزان است. در این پروژه دانش آموزان با مقدمات مکانیک سیالات آشنا می شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماشین های هیدرولیکی_ جلسه اول

ماشین های هیدرولیکی_ جلسه اول

اهداف:

  • آشنایی با مقدمات مکانیک سیالات

وسایل مورد نیاز:

- یک لیوان آب
- یک تکه لوله سرم
- دو عدد سرنگ متوسط

پروژه ماشین های هیدرولیکی، علاوه بر جنبه های آموزشی بالایی که دارد یکی از پروژه های محبوب دانش آموزان است. در این پروژه دانش آموزان با مقدمات مکانیک سیالات آشنا می شوند. با قوانین پاسکال و فشار آشنا شده و به صورت خلاقانه آن را به کار می بروند.
نکته جالب این پروژه سادگی اجرای آن و نیز بی خطر بودن آن برای دانش آموزان مقاطع پایین تر می باشد. در عین حال کار بر روی این پروژه در درک دانش آموزان از قوانین فشار در سیالات که از مباحث فیزیک دبیرستان است، بسیار موثر است.
در ابتدای کار، دانش آموزان قدری با فیزیک هیدرولیک و قوانین آن آشنا می شوند. سپس به بررسی کاربردهای آن و اهمیت آن در ماشین سازی امروزی می پردازند. بعد از این آماده سازی ها در جلسات بعد مدل های مختلفی از ماشین های هیدرولیکی ساخته خواهد شد.

هیدرولیک چیست؟
واژه "هیدرو" به هر چیزی که به نحوی به آب مربوط شود گفته می شود. هدرولیک هم چون اساس کار کردش آب و یا سایر مایعات است با این نام شناخته می شود. اساس کار هیدرولیک انتقال انرژی از نقطه ای به نقطه دیگر با استفاده از فشار سیالات می باشد. می دانید که سیال، شامل هم مایعات هست و هم گاز ها. گاه در این انتقال می توان حتی نیرو را چندین برابر قوی تر کرد. که این در واقع از امتیازات این علم است.


  فعالیت1:
بررسی کنید که از سیستم های هیدرولیکی در چه جاهایی استفاده می شود. این واژه را در چه جاهایی تا به حال شنیده اید؟

به نظر شما در این دستگاه های چه نیرویی انتقال پیدا می کند؟
سعی کنیدی لیستی از این موارد را با گفتگو در کلاس تهیه کنید.
یکی از بیش ترین جاهایی که ممکن است اصطلاح هیدرولیک به گوشمان خورده باشد، در مورد فرمان و یا ترمز ماشین است. آیا تا به حال فرمان ماشین هیدرولیک و غیر هیدرولیک را مقایسه کرده اید؟ اگر نه از بزرگ تر های خود درباره تجربیاتشان بپرسید. چنانچه امکان آن هست با نظارت یک بزرگتر فرمان یک ماشین هیدرولیک و غیر هیدرولیک را با هم مقایسه کنید.

ماشین های هیدرولیکی_ جلسه اول

چه تفاوتی می بینید؟ بله درست است. فرمان های هیدرولیک به مراتب نرم تر و روان تر هستند. این نشان می دهد که انتقال نیرو در این نوع فرمان از دست راننده به چرخ بسیار راحت تر انجام می شود.
برای آنکه با هیدرولیک. عملکرد آن بیشتر آشنا شوید، وسایل زیر را آماده کنید تا یک سیستم هیدرولیکی ساده ساخته و با آن این مبحث را تجربه کنیم.
ابتدا یکی از سرنگ ها را در ظرف آب فرو بردده و مقداری آب توسط سرنگ به درون آن بکشید.

ماشین های هیدرولیکی_ جلسه اول

سپس لوله سرم را به سر سرنگ وصل کنید طوری که کامل سر سرنگ درون لوله باشد.

ماشین های هیدرولیکی_ جلسه اول

سر دیگر لوله را درون ظرف بگیرید و آرام سرنگ را کمی فشار داده تا هوای درون آن خارج شود. سپس همان طور که سر لوله درون آب است سرنگ را بکشید تا پر شود. تا این جای کار کاملا مثل یک پزشک با دقت عمل کنید!

ماشین های هیدرولیکی_ جلسه اول

اما در مرحله بعد مانند یک مهندس سرنگ دیگر را برداشته و سر دیگر لوله را به سر آن وصل کنید.

ماشین های هیدرولیکی_ جلسه اول

حال سرنگ پر را فشار دهید. چه مشاهده می کنید؟
بله درست است! با فشرده شدن سرنگ پر، پیستون سرنگ دیگر بالا می رود. به عبارتی شما توانسته اید به طور غیر مستقیم به سرنگ دوم نیرو انتقال دهید!
اکنون وقت آن است تا با استفاده از این سیستم هیدرولیکی شناخت خود را از هیدرولیک کامل تر کنیم.


  فعالیت2:
آزمایش فوق را بار دیگر تکرار کنید اما این بار به جای آب از مایع دیگری، مثلا روغن، یا مایع دستشویی استفاده کنید. چه چیزی مشاهده می کنید. نتایج خود را ثبت کنید.

ماشین های هیدرولیکی_ جلسه اول

 فعالیت3:
دو سرنگ دیگر تهیه کنید. یکی کوچکتر و دیگری بزرگتر از این سرنگ ها باشد. آزمایش را باز دیگر تکرار کنید. یک بار با سرنگ بزرگ و یک بار با سرنگ کوچک. چه تفاوتی را مشاهده می کنید. اگر سرنگ بزرگ 1 سانتی متر جابه جا شود، سرنگ کوچخ چقدر جابه جایی دارد؟ نتایج خود را ثبت کنید و در کلاس گفتگو کنید.

تکلیف:______

محل بازدید/ اردو/ خرید: ـــــــــــــــ
منابع مطالعه: ________

مطالب مرتبط:

ماشین های هیدرولیکی_ جلسه اول
فیزیک هیدرولیک_ جلسه دوم
قانون پاسکال و کاربرد آن در زندگی ما_ جلسه سوم
جرثقیل هیدرولیکی_ جلسه چهارم
جعبه با درب هیدرولیکی_ جلسه پنجم
پل بالا رونده هیدرولیکی_ جلسه ششم


بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: سارا قیصری - تنظیم: علی سرمدی