تبیان، دستیار زندگی
ممکن است برخی جسم سفید را رنگی به حساب نیاورند، و این تصور را داشته باشند، که اگر به جسم سفید، رنگ دیگری، مثلاً قرمز، بزنید، در آن صورت رنگی خواهد شد. در صورتی که چنین نیست، و آزمایش زیر این مطلب را روشن می کند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا جسم سفید هم رنگین است؟

هر رنگ، یک پیام

منشور بسازیم
ممکن است برخی جسم سفید را رنگی به حساب نیاورند، و این تصور را داشته باشند، که اگر به جسم سفید، رنگ دیگری، مثلاً قرمز، بزنید، در آن صورت رنگی خواهد شد. در صورتی که چنین نیست، و آزمایش زیر این مطلب را روشن می کند.

آیا جسم سفید هم رنگین است؟


خوشبختانه مواد و وسایل لازم برای اجرای آن فقط

یک صفحه مقوای سفید

یک مدادِ پاک کن دار

یک قیچی

یک سنجاق ته گرد و

یک جعبه مداد رنگی است.

روش کار

از مقوا یک دایره به قطر 10 سانتی متر ببرید. می دانیم که محیط دایره 360 درجه است. اگر محیط این دایره را به 18 قسمت مساوی تقسیم کنید، شما قوس های 20 درجه ای خواهید داشت. از نقاط تقسیم به مرکز دایره وصل کنید، و قطعه های حاصل را رنگ بزنید. شش رنگ مجاور هم به ترتیب عبارت خواهند بود از: قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، بنفش که سه بار به همان ترتیب ، مجاور هم تکار می شوند ( به شکل زیر توجه کنید. )

آیا جسم سفید هم رنگین است؟

و حالا وسط این دایره را با یک سنجاق ته گرد به پاک کن مداد مربوط سازید، به طوری که صفحه ی مزبور بتواند حول سنجاق به سهولت دوران کند. اگر شما این وسیله ی آزمایشی را در یک اتاق روشن به کار اندازید، و در آن جا صفحه را به سرعت بچرخانید، مشاهده خواهید کرد، که ابتدا رنگ ها با هم مخلوط می شوند، و رنگ تقریباً خاکستری می سازند. اما به تدریج صفحه سفید دیده می شود. برای آنکه سرعت را بیشتر کنید، شما می توانید، به جای استفاده از مداد و سنجاق ته گرد، این بار در وسط مقوای دایره ای دو سوراخ به فاصله ی نیم سانتی متر از هم ایجاد کنید، و دو انگشت وسطی تان را در آن ها فرو بردی. وقتی یک بار دو نخ را تاب دادی، با سفت و شل کردن نخ مرتباً صفحه ی دایره ای در دو جهت مخالف سریعاً می چرخد ( تبدیل انرژی پتانسیل و سی نتیک به یکدیگر)، و در نتیجه آزمایش بهتر انجام می شود، و دایره سفید تر به نظر می رسد.

آیا جسم سفید هم رنگین است؟

پس حالا می توان گفت، به طور حتم رنگ سفید از رنگ های قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، بنفش حاصل می شود. و اما آیا می توان رنگ سفید را هم به رنگ های مزبور تجزیه کرد؟

بلی این کار هم ساده است، و شما نیز می توانید آن را انجام دهید. کافی است که در یک اتاق آفتاب گیر پنجره را با پرده ی ضخیم بپوشانید، و علاوه بر آن، پتوهای پشمی نیز جلو آن آویزان کنید، و جلو ورود نور را بگیرید، و فقط از یک سوراخ امکان بدهید، که نور به اتاق بیفتد. در یک تشت پلاستیکی نیز آب بریزید، و آن را در محلی قرار بدهید، که شعاع های نورانی داخل آن بیفتند.

آیا جسم سفید هم رنگین است؟

در داخل تشت، و زیر آب، نیز یک آیینه را به طور مایل طوری بگذارید، که شعاع های نورانی پس از رسیدن به آن منعکس شوند. شما به جای اینکه روی دیوار یک لکه ی رنگی سفید مشاهده کنید، نورهای رنگی مجاور هم خواهید دید، که از بالا به پایین به ترتیب، قرمز و نارنجی و زرد و سبز و آبی و بنفش است. این نورهای رنگی را که از تجزیه ی نور سفید حاصل شده اند، طیف نور سفید می نامند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان