تبیان، دستیار زندگی
مردمان عهد باستان برای پخت و پز از آتش استفاده می کردند. آنها برای پخت و پز همه چیز را روی زمین قرار می دادند اما کمی بعدتر بنای ساده ای را برای نگهداری چوب و مواد غذایی خود ساختند. و...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجاق، انواع آن و ساخت آن، جلسه اول

تاریخچه ی اجاق/بخاری از چدنی به برقی

اهداف:

تکامل اجاق گاز ها
وسایل مورد نیاز:
چوب
اجاق
تاریخچه ی اجاق/بخاری از چدنی به برقی_ جلسه اول
مردمان عهد باستان برای پخت و پز از آتش استفاده می کردند. آنها برای پخت و پز همه چیز را روی زمین قرار می دادند اما کمی بعدتر بنای ساده ای را برای نگهداری چوب و مواد غذایی خود ساختند. اجاق های ساده ای توسط یونانیان باستان برای پخت نان و مواد دیگر ساخته شد. در قرون وسطی، اجاق هایی با آجرهای بلندتر و ملاتی اغلب با دودکش ساخته می شده اند. مواد غذایی اغلب درون دیگ های فلزی قرار می گرفتند که آن را روی آتش آویزان می کردند. برای اولین بار تاریخ نوشته شده از اجاق به ساخت کوره ای در 1490 میلادی در آلزاس-فرانسه برمی گردد. اجاق هایی که به طور کامل ار آجر و کاشی ساخته شده بودند که شامل دودکش هم می شدند.


بهبود سوختن چوب در کوره

تاریخچه ی اجاق/بخاری از چدنی به برقی_ جلسه اول

مخترعان پس از آن شروع به بهبود دادن کوره های اولیه کردند تا دود مضر آن را که در اثر تحریق به وجود می آید را مهار کنند. اتاقک های کوره ای اختراع شدند که سوخت آنها چوب بود و حفره هایی در بالای این اتاقک ها تعبیه شده بود که ظروف خوراک پزی با کف مسطح به جای دیگ ها به طور مستقیم روی آنها قرار می گرفتند. دیگر بنای طراحی شده ای در تاریخ نوشته شده، اجاق کاسترول (اجاق معروف به خورشت) در 1735 می باشد که توسط معمار فرانسوی به نام فرانسوا کالویز اختراع شد. این اجاق به طور کامل شامل آتش می شود و دارای چندین در بازشو با صفحات آهنی با سوراخ هایی می باشد.


اجاق های آهنی

تاریخچه ی اجاق/بخاری از چدنی به برقی_ جلسه اول

در حدود 1728، اجاق های چدنی در واقع شروع به ساخته شدن کردند. این کوره ها برای اولین بار طرح آلمانی بود که اجاق پنج ستونی یا صفحه ای نامیده می شوند.
حدود 1800،  کانت رامفورد (با نام مستعار بنجامین تامسون) اجاق آشپزخانه ای آهنی را به نام اجاق رامفورد اختراع کرد که برای کار در آشپزخانه های بسیار بزرگ تعبیه شده بود. رامفورد دارای یک منبع آتشی بود که می توانست چندین ظرف خوراک را حرارت دهد به طوری که هر کدام به صورت مجزا قابل تنظیم باشند. اما اجاق رامفورد نسبت به آشپزخانه ای متوسط بسیار بزرگ بود و مخترعان در تلاش بودند تا زراحی خود را اصلاح کنند.
یکی از طرح های موفق اجاق های چدنی در سال 1834 به نام اجاق های آهنی استوارت اوبرلین می باشد. این اجاق ها با اضاف شدن توری های آهنی به به سوراخ های پخت و پز و دودکش و لوله هایی که به دودکش متصل می شوند پیشرفت کردند.


ذغالی و نفتی

تاریخچه ی اجاق/بخاری از چدنی به برقی_ جلسه اول
فرانس ویلهم اولین اجاق نفتی کم دودی را طراحی کرد و جردن مات در 1833 اولین اجاق ذغالی را اختراع کرد. اجاق مات به Baseburner (سوزپایه) معروف بودند. این اجاق ها دارای تهویه ای برای سوزاندن ذغال سنگ می باشد. اجاق های استوانه ای و ساخته شده از فولاد های سنگینی با حفره ای در سر آن که با حلقه ای آهنی پس از آن محصور می شود.

گاز

تاریخچه ی اجاق/بخاری از چدنی به برقی_ جلسه اول
جیمز شارپ مخترع بریتانیایی، اجاق گازی را در 1826 به ثبت رسانید که اولین اجاق گاز نیمه موفقی بود که در بازار ظاهر شد. اجاق های گازی در 1920 در اکثر خانه ها با مشعلی در بالای آن و کوره ای داخلی یافت می شدند. تکامل اجاق های گازی تا زمانی که به صورت وسیله ای معمول در خانه ها در بیایند به تعویق افتادند.
در طول دهه ی 1910 ، اجاق گازها با روکش لعابی ظاهر شدند که تمیز کردن اجاق ها را آسان تر می کردند. یکی از مهم ترین طرح هایی که ثبت شده است مربوط به خوراک پز AGA که توسط برنده ی جایزه ی نوبل یعنی گوستاف دالن سوئدی اختراع شده بود، می باشد.


برقی

تاریخچه ی اجاق/بخاری از چدنی به برقی_ جلسه اول

اواخر دهه ی 1920 و اوایل 1930 بود که اجاق های برقی با اجاق های گازی وارد رقابت شدند. اگرچه اجاق های الکتریکی در 1890 هم وجود داشتند. اما در آن زمان تکنولوژی و توزیع برق مورد نیاز برای این لوازم برقی هنوز توسعه نیافته بود.
برخی از اسناد تاریخی، توماس آهیرن کانادایی را مخترع اولین گاز برقی در 1882 معرفی کرده اند. توماس و شریک کاریش یعنی وارن سوپر صاحبان شرکت لامپ برقی چادیر در اتاوا بودند. اما گاز آهیرن تنها در 1892 در هتل اتاوا به کار برده شد. شرکت تولیدی حرارت برق نجاری در 1891 اجاق برقی ا اختراع کرد. این اجاق ها در 1910 در نمایشگاهی جهانی شیکاگو به نمایش گذاشته شد. در 30 ژوئن 1896 ویلیام هدوی اولین اجاق برقی را به ثبت رسانید. او در 1910 در ادامه اولین توستر ساخته شده توسط وستینگهاوس، ترکیبی افقی توستر و اجاق را طراحی نمود.

تکلیف:
به نظر شما تکامل اجاق ها موجب ایجاد مایکروویوها شده یا در ادامه ی مسیر دیگری اختراع شده اند؟ در مورد ساخت آنها تحقیق کنید و نتیجه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: ________________

منابع مطالعه: ________________

مطالب مرتبط:

اجاق، انواع آن و ساخت آن، جلسه اول

اجاق، انواع آن و ساخت آن،، جلسه دوم

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: مریم فراهانی- تنظیم: علی سرمدی