تبیان، دستیار زندگی
منظور از باک سوخت، همان مخزن ذخیره سوخت (بنزین، گازوئیل، گاز و ...) می باشد. جنس باک معمولاً فلزی بوده و به منظور افزایش آن در مقابل خوردگی و پوسیدگی، معمولاً در سطح داخلی آن از پوشش گالوانیزه استفاده می شود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باک سوخت

منظور از باک سوخت، همان مخزن ذخیره سوخت (بنزین، گازوئیل، گاز و ...) می باشد. جنس باک معمولاً فلزی بوده و به منظور افزایش آن در مقابل خوردگی و پوسیدگی، معمولاً در سطح داخلی آن از پوشش گالوانیزه استفاده می شود.


در ضمن ضروری است که به منظور افزایش ایمنی، بدنه باک به اندازه کافی، مقاوم و محکم ساخته شود. معمولاً محل نصب باک سوخت در قسمت عقب خودرو و یا در زیر آن می باشد. ولی لازم است که در جانمایی محل قرارگیری باک سوخت، مواردی از قبیل مسیر سوخت رسانی، محل قرارگیری سایر اجزای خودرو و مسائل مربوط به ایمنی خودرو در هنگام تصادفات لحاظ گردد.


باک سوخت دارای یک ورودی می باشد که به درب باک متصل است. این درب ورودی و لوله متصل به آن، به منظور سوخت گیری و پر کردن باک خودرو در جایگاه های سوخت تعبیه شده است. بنابراین این لوله را به بالای باک سوخت متصل می نمایند، تا ورود سوخت به راحتی امکان پذیر باشد. در بسیاری از خودروها، در مسیر این لوله ورودی یک صافی توری شکل وجود دارد، تا بتواند مانع ورود ذرات شناور و آشغال به داخل باک گردد. همچنین در برخی از خودروها یک شیر یک طرفه در مسیر لوله ورودی تعبیه شده است که در هنگام واژگون شدن خودرو، مانع خروج سوخت از باک می شود.


یک لوله خروجی نیز به منظور هدایت سوخت به مسیر سوخت رسانی در نظر گرفته شده است. به طوریکه سوخت از این طریق از باک خارج می شود، این لوله در پایین باک قرار گرفته است تا امکان خروج سوخت از باک وجود داشته باشد؛ ولی معمولاً این لوله خروجی را کمی بالاتر از کف باک قرار می دهند.

علت این موضوع، جلوگیری از انتقال رسوبات و آشغال های ته نشین شده در کف باک به درون سیستم سوخت رسانی می باشد. بنابراین همواره مقدار کمی از سوخت در انتهای باک باقیمانده و امکان خروج از باک را ندارد.


یکی از موارد دیگری که معمولاً در خصوص باک سوخت در نظر گرفته می شود، قرار دادن چندین صفحه موج گیر درون آن می باشد. این صفحات موجگیر که دارای سوراخ هایی هستند، فضای باک را به چندین قسمت تقسیم نموده و مانع ایجاد تلاطم سوخت درون باک در هنگام ترمزگیری و یا حرکات مانوردهی مختلف می شود.


همچنین با توجه به اینکه بنزین دارای خاصیت فراریت بوده و به شدت تبخیر می گردد، معمولاً نیاز است که مواد جاذب و یا سیستم های تخلیه بخار بنزین تعبیه گردد. زیرا وجود بیش از حد بخارات بنزین در داخل باک، می تواند احتمال انفجار و آتش سوزی خودرو را افزایش دهد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تنظیم:  مریم فروزان کیا