تبیان، دستیار زندگی
امروزه، قیمت طلا خیلی بالا رفته و هر داماد جوانی قدرت مالی آن را ندارد که در ابتدای زندگی مشترک طلا و جواهرات گران قیمت برای عروس خانم تهیه کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلا فروش های دست فروش


امروزه، قیمت طلا خیلی بالا رفته و هر داماد جوانی قدرت مالی آن را ندارد که در ابتدای زندگی مشترک طلا و جواهرات گران قیمت برای عروس خانم تهیه کند.

زیورآلات

ما خانم ها وقتی از کنار مغازه طلا فروشی رد می شویم، اگر وقت و حوصله داشته باشیم، جلوی ویترین طلا فروشی می ایستیم و به طلاها و جواهرات نگاه می کنیم. با دیدن طلاهای زیبا و خوش نقش، کلی ذوق زده می شویم. گاهی اوقات به خاطر وسع مالی قادر به خرید حتی یک گرم طلا هم نیستیم، حسرت به دل شویم و آهی از ته دل می کشیم.


استفاده از زیورآلات بدلی
اولین باری که نقره و تیتانیوم به عنوان زیور زنانه به بازار آمد، خیلی مورد استقبال عموم مردم نبود، ولی به مرور ارزش پیدا کردند، گاهی وقت ها از طلا هم خوشگل ترند. با توجه به استقبال جوانان از نقره و تیتانیوم، کم کم زیورآلات بدلی نیز به بازار عرضه شدند.
در حال حاضر بین جوان ها خیلی باب شده است. در بازار به وفور یافت می شود، در انواع و اقسام متفاوت و بسیار زیبا. حتی می توان با رنگ لباس و آرایش هماهنگ کرد. بعضی از آنها، مشابه طلا و جواهرات هستند و با آنها مو نمی زنند. به راحتی می توان از آنها در مجالس و مهمانی ها استفاده کرد، بدون اینکه کسی متوجه شود واقعی است یا بدلی. تعجب نکنید! توی گرانی و تورم اقتصاد امروز، خیلی عجیب نیست که به جای طلا و جواهرات از زیورآلات بدلی استفاده کرد، درست است که طلا و جواهرات زینت زنانه به حساب می آید، ولی خریدنش در شرایطی که اوضاع و احوال اقتصادی مناسب نیست، خیلی به مقرون به صرفه نمی باشد. پس می توان با زیور آلات بدلی هم زیبا شد و هم به قول معروف با لباس و آرایش ست کرد. در حال حاضر هم آن قدر رایج شده که دیگر مثل گذشته بی ارزش نیست، بلکه بسیار شیک هم هست.

خداوند در سوره ی نور، آیه ی 31 در این باره می فرماید: «و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعاً از آن پیداست

زیورآلات عروس
طبق رسوم ما ایرانی ها، از جمله هدایایی که داماد به عروس می دهد، خرید طلا یا جواهرات است. همه ی ما می دانیم که امروزه، قیمت طلا خیلی بالا رفته و هر داماد جوانی قدرت مالی آن را ندارد که در ابتدای زندگی مشترک طلا و جواهرات گران قیمت برای عروس خانم تهیه کند. معمولا قبلش به عروس خانم گوشزد می شود قیمت طلا بالاست، ملاحظه ی جیب آقا داماد را بکند، ان شاء الله در آینده جبران می کند. بعضی از عروس خانم ها غمبرک می گیرند و ناراحت می شوند از اینکه نمی توانند، طلای دلخواه خود را بخرند.
ولی پیشنهاد من این است که، اگر کمی سطح توقعات خود را پایین بیاورند، طلای ظریف و ارزان با توکل به خدا می توانند طلای مورد نظر خود را منتهی با وزنی سبک تر  و ساده تر بخرند. این جوری نه خرج عروسی روی دوش آقا داماد سنگینی می کند و نه کینه ای به دل او می ماند. توی بازار تا دلتان بخواهد طلاهای ظریف و زیبا پیدا می شود، که هم باب دل عروس خانم است و هم سبک وزن است و آقا داماد خیلی توی قرض نمی افتد.


زیر تخت یا تو پستو
توی اتوبوس نشستید، زنی را می بینید که کلی طلا به خود آویزان کرده. از گوشواره و گردن بند گرفته تا پابند. وقتی نگاهش می کنید یاد طلافروشی می افتید که دست فروشی می کند. ولی این خانم دست فروشی نمی کند، شاید هم فخرفروشی می کند. یک مرتبه از هر چی طلا و زیور آلات بدتان می آید و روی خود را بر می گردانید.
بیشتر زنان عادت دارند زیور آلات خود را در دسترس همه کس نمی گذارند، معمولاً آن را در جایی دور از چشم، پنهان می کنند و از آن به خوبی نگه داری می کنند که آسیبی به آنها نرسد. چرا؟ به چند دلیل: یکی اینکه، گران قیمت و با ارزش هستند . دیگر اینکه، چون زیورآلات نقش مهمی در زیبایی آنها دارد، از آن به خوبی نگه داری می کنند.مسلما وقتی یک چیزی با ارزش باشد، هم خوب نگه داری می شود و هم خیلی در دیدرس همگان قرار نمی گیرد. با این حساب، استفاده از زیورآلات در مکان های عمومی خیلی عاقلانه به نظر نمی رسد.
اما باید به یاد داشت که هر چیزی را باید سر جای خود استفاده کرد و استفاده نا به جا از زیور آلات هم ممکن است مسخره به چشم بیاید و هم بسیار نا زیبا، مثلا در یک مهمانی معمولی که جواهرات سنگین نمی اندازند و یا در مکان های عمومی که نباید طلاهای سنگین و گران قیمت خود را بیندازیم! از طرف دیگر، خداوند در سوره ی نور، آیه ی 31 در این باره می فرماید: «و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعاً از آن پیداست و باید روسرى خود را بر سینه خویش [فرو] اندازند و زیورهایشان را جز براى شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان [همكیش] خود یا كنیزانشان یا خدمتكاران مرد كه [از زن] بى‏نیازند یا كودكانى كه بر عورت هاى زنان وقوف حاصل نكرده‏اند آشكار نكنند و پاهاى خود را [به گونه‏اى به زمین] نكوبند تا آنچه از زینتشان نهفته مى‏دارند معلوم گردد اى مومنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه كنید امید كه رستگار شوید».

فریبا نوراله زاده

بخش زیبایی تبیان


مطالب مرتبط:
آیا واقعا خداوند زیبایی را دوست دارد؟ 
هنرمندانی با روح پاک انسانی 
جراحی زیبایی روی ذهن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.