تبیان، دستیار زندگی
رخ دیوانه به کارگردانی ابوالحسن داودی یکی از فیلم های حاضر در سی و سومین جشنواره فیلم فجر است که بخاطر بهره مندی از حال و هوای موجود در جامعه امروز مورد استقبال تماشاگران زیادی قرار گرفته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جامعه امروز در رخ دیوانه


رخ دیوانه به کارگردانی ابوالحسن داودی یکی از فیلم های حاضر در سی و سومین جشنواره فیلم فجر است که بخاطر بهره مندی از حال و هوای موجود در جامعه امروز مورد استقبال تماشاگران زیادی قرار گرفته .

فیلم رخ دیوانه

جشنواره فیلم فجر امسال درحالی رو به پایان است که تعداد قابل توجهی از فیلم های به نمایش درآمده در این دوره از جشنواره با موضوعاتی مشابه و داستان های نزدیک به هم ساخته شده است و این نزدیکی موضوعی در بین فیلم ها تمایل بیشتری را برای دیدن فیلم هایی با موضوعات متفاوت ایجاد می کند. موضوعاتی که مضمونی اجتماعی دارند و  بیشتر به اتفاقات تلخ جامعه می پردازند؛ موضوعاتی همراه با خیانت، اعتیاد و.... . دیدن این موضوعات در تعداد قابل توجهی از فیلم ها در استقبال از کارهایی که موضوعات دیگری دارد به بهتر دیده شدن آنها کمک می کند. و فیلم رخ دیوانه از آن دست فیلم هایی است که با وجود شباهت های کمی که با سایر فیلم ها دارد اما با در نظر گرفتن فضای اجتماعی امروز جامعه  مورد توجه تماشاگران فیلم های این دوره از جشنواره قرار گرفته، به ویژه اینکه موضوعی مرتبط با تغییر رفتارهای ارتباطی دارد، رفتارهایی که شدیدا تحت تأثیر شبکه های اجتماعی است و این ویژگی کمک زیادی به دیده شدن این کار می کند. رخ دیوانه با وجود اینکه به یک موضوع روز اجتماعی می پردازد اما داستان را با تلخی صرف جلو نمی برد و همین از کسالت و تکراری بودن داستان کم و به جذابیت هایش اضافه می کند.
هرسال از بین فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره، یک فیلم با آراء تماشاگران به عنوان فیلم منتخب مردمی انتخاب می شود که تا به اینجا فیلم رخ دیوانه ساخته ابوالحسن داودی در رتبه اول قرار دارد. رخ دیوانه روایتی است از یک جوان که به واسطه یکی از دوستانش در یک قرار اینترنتی با یک گروه در فضای مجازی آشنا می شود؛ گروهی به نام بی پدر مادرها که شرط عضویت در آن گروه نداشتن پدر و مادر و یا یکی از آنهاست و همه ماجرا از زمان آشنایی این چند نفر در این گروه شروع می شود.

رخ دیوانه داستان چند جوان است که به دنبال یک شوخی و شرط‌ بندی در مسیری پیچیده قرار می گیرند، مسیری که اتفاقات جدیدی را برای هرکدام از آنها رقم می زند و تصورات جدیدی را برایشان ایجاد می کند. که تمام این اتفاقات و تصورات جدید وابسته به همان گروه و قراراینترنتی است و داستان براساس آن جلو می رود.


فیلم سینمایی «رخ دیوانه» در برگیرنده مضمونی اجتماعی است و داستانی که روایت می کند در ظاهر شباهت های نزدیکی به روابط اجتماعی امروز دارد. روابطی که بخش قابل توجهی از آن در شبکه های اجتماعی رقم می خورد. شاید یکی از دلایلی که مخاطبان رخ دیوانه را راضی نگه می دارد همزاد پنداری تماشاگران با شخصیت های اصلی داستان است. در دنیای امروز همه ما به نوعی حضور در فضای مجازی و عضویت در شبکه های اجتماعی را تجربه کرده ایم. بنابراین دیدن چند جوان که به واسطه یک گروه در شبکه های اجتماعی باهم آشنا شده اند و همین دلیلی برای همراهی آنها با هم است خیلی دور از ذهن نیست، چراکه خیلی از ما ممکن است چنین شرایطی را تجربه کرده باشیم و یا از تجربه دوستان و نزدیکان مان شنیده باشیم.
داستان فیلم با چت کردن عده ای در فضای مجازی آغاز می شود و ازهمان ابتدا این نکته را برای تماشاگران بیان می کند که حال و هوای فیلم موضوعی مرتبط با جامعه امروز است و همین مسأله همراهی بیشتر تماشاگران را می طلبد. 
رخ دیوانه داستان چند جوان است که به دنبال یک شوخی و شرط‌ بندی در مسیری پیچیده قرار می گیرند، مسیری که اتفاقات جدیدی را برای هرکدام از آنها رقم می زند و تصورات جدیدی را برایشان ایجاد می کند. که تمام این اتفاقات و تصورات جدید وابسته به همان گروه و قراراینترنتی است و داستان براساس آن جلو می رود.

فیلم رخ دیوانه

قرار های اینترنتی در بسیاری از شبکه های اجتماعی باب شده چه در گروه هایی که همدیگر را می شناسند و بعد از مدتی همدیگر را پیدا کرده اند و چه در گروه هایی که هیچ آشنایی نسبت به هم ندارند و تنها به واسطه حضور در این شبکه ها با هم آشنا شده اند. در واقع تمام آنچه که در رخ دیوانه می بینیم مربوط به فضای امروز جامعه است.
شخصیت های اصلی رخ دیوانه بازیگران جوانی همچون طناز طباطبایی، صابر ابر، ساعد سهیلی، نازنین بیاتی، امیر جدیدی هستند که هرکدام می توانند با شباهت های کم و زیادش ایفاگر نقش یکی از جوانان امروز باشند. 
روابطی که به واسطه شبکه های اجتماعی خیلی سریع شکل می گیرد و بعد از آشنایی اولیه اتفاقات دیگر را رقم می زند.

اتفاقاتی که اگر با هو شیاری همراه نباشد معلوم نیست چه نتایجی را به دنبال می آورد.
رخ دیوانه، عصر یخبندان, کوچه بی نام سه فیلمی هستند که به ترتیب توانسته اند ارتباط بیشتری با مخاطبین برقرار کنند و علت اصلی این برقراری ارتباط موضوعاتی است که در این فیلم ها به آنها پرداخته شده و آن ارتباط نزدیکی است که این فیلم ها با حال و هوای دنیای امروز دارد؛ موضوعاتی که  با زندگی روزمره ما گره خورده است. پرداختن به موضوعاتی که با زندگی روزمره در ارتباط باشند و واقعیات در آن ها به دور از سیاه نمایی و اغراق بیان شوند مطمئنا ارتباط بهتری با مخاطب برقرار می کنند.

منظور از مواردی که در اینجا ذکر شد جدا از نقد فیلم رخ دیوانه است و با هدف بیان ویژگی هایی است که در ارتباط برقرار کردن مخاطب با فیلم مطرح می شود که علت اصلی آن همان در نظر گرفتن نوع ارتباطاتی است که جامعه امروز را به شدت تحت تأثیر قرار داده و هر چه جلوتر می رویم به سرعت در حال تغییر است. در هر حال جشنواره امسال با وجود موضوعات تکراری که به آنها پرداخت شده بود و مضمون اجتماعی که در اکثر فیلم ها دیده می شود در چند مورد توانست نظر مخاطبان را جلب کند و باید دید در زمان اکران هم همین فیلم ها مورد استقبال قرار می گیرند یا فیلم های دیگر.

زهرا فرآورده
بخش ارتباطات تبیان


مطالب مرتبط:
جشنواره فیلم فجر در فضای مجازی