تبیان، دستیار زندگی
شما هم می توانید جت بسازید، و با دوست خود در مسابقه شرکت کنید. این کار ساده است. کافی خواهد بود، که دو بادکنک فراهم کنید. علاوه بر آن ها چند متر سیم و چهارحلقه ی کوچک فلزی یا پلاستیکی، و کمی نوار چسب، و دو لوله ی باریک پلاستیکی لازم دارید....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جت بسازید و مسابقه دهید

اولین اجسام پرنده ساخته شده

شما هم می توانید جت بسازید، و با دوست خود در مسابقه شرکت کنید. این کار ساده است. کافی خواهد بود، که دو بادکنک فراهم کنید. علاوه بر آن ها چند متر سیم و چهارحلقه ی کوچک فلزی یا پلاستیکی، و کمی نوار چسب، و دو لوله ی باریک پلاستیکی لازم دارید.

پس از آماده کردن وسایل ابتدا دو صندلی را به فاصله ی 3 الی 4 متر پشت به پشت یکدیگر قرار دهید. سیم را دو قسمت کنید، و آن ها را به موازات هم از پشت یکدیگر قرار دهید. سیم را دو قسمت کنید، و آن ها را به موازات هم از پشت یک صندلی به پشت صندلی دیگر ببندید، و مسیر جت ها را آماده سازید.

اما قبل از بستن و محکم کردن سیم ها فراموش نشود، که از هر سیم دو حلقه عبور دهید، و هر دو حلقه را به یک بادکنک، به کمک نخ و نوار چسب، مطابق شکل، وصل کنید. به دهانه ی هر بادکنک نیز یک لوله ی پلاستیکی فرو برید، و نخ بپیچید.

این لوله ها سبب می شوند، که هوا یک مرتبه از بادکنک ها خارج نشود. و حالا جت های شما آماده ی شرکت در مسابقه اند: هر کدام از شما و دوستتان یکی از بادکنک ها را در مبدأ مسابقه فوت کنید.

جت بسازید و مسابقه دهید


و در یک لحظه هر دو را آزاد سازید. هوای داخل بادکنک ها از لوله ها خارج می شوند، و بادکنک ها در خلاف جهت پیش می روند. برنده ی مسابقه کسی است، که بادکنک او قبل از دیگری به انتهای مسیر برسد.

دلیل حرکت بادکنک ها چیست؟

وقتی هوا با فشار از پشت بادکنک ها خارج می شود، عکس العمل آن سبب می شود، که بادکنک ها نیز در خلاف جهت خروج هوا حرکت کنند. نه تنها بادکنک ها به همین جهت پیش می روند، بلکه دلیل اصلی حرکت جت های معمولی موتوری است، که هوا را می سوزاند، و گازهای حاصل را به سرعت زیاد از یک طرف خارج می سازد، و خود در خلاف جهت آن به همان سرعت پیش می رود.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان