تبیان، دستیار زندگی
افرادی که روزانه پیامک های زیادی را رد و بدل می کنند، بیشتر درمعرض ابتلا به بیماری گردن پیامکی قرار دارند، چون نوشتن و ارسال پیامک ها فشار زیادی به ماهیچه ها و رباط های گردن وارد می کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیماری گردن پیامکی نگیرید


افرادی که روزانه پیامک های زیادی را رد و بدل می کنند، بیشتر درمعرض ابتلا به بیماری گردن پیامکی قرار دارند، چون نوشتن و ارسال پیامک ها فشار زیادی به ماهیچه ها و رباط های گردن وارد می کند.

بیماری گردن پیامکی

زندگی در دنیای مدرن امروزی مزایای زیادی دارد. همه ما از امکاناتی که وسایل دیجیتالی برای مان فراهم کرده اند، لذت می بریم و با اپلیکیشن های تلفن همراه کار می کنیم. اما در این میان مشکلاتی هم به وجود می آید که محصول دنیای مدرن است.


یکی از این بیماری های جدید دنیای مدرن «گردن پیامکی» است. این مشکل بیشتر در میان جوان ها دیده می شود، زیرا بیشتر از ابزارهای الکترونیکی استفاده می کنند.

بیماری گردن پیامکی چیست؟
وقتی در اثر نگاه کردن طولانی مدت به وسایل الکترونیکی بدون سیم مانند تلفن همراه و تبلت دچار گردن درد می شوید، به این بیماری مدرن «گردن پیامکی» می گویند.


از نشانه های این مشکل این است که شاید دچار سردردهای مزمن شوید و حتی در بخش های بالای کمر و شانه ها هم درد داشته باشید.


تحقیقات نشان می دهد 70 درصد از افراد 18 تا 44 ساله در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.


وقتی برای استفاده از تلفن همراه و تبلت سرتان را خم می کنید، این خم کردن سر در طولانی مدت به ستون فقرات و نخاع شما آسیب وارد می کند و مشکلاتی برای تان پیش می آید.

زمانی که سر به صورت قائم بر روی گردن قرار دارد، وزن سر بین 4.5 تا 5.5 کیلوگرم است ، اما اگر زاویه سر نسبت به بدن 15 درجه شود، وزنش بیشتر از دو برابر می‌گردد. لذا پژوهشگران توصیه می‌کنند افراد موقع کار با تبلت یا موبایل سعی کنند سر خود را راست نگه دارند

این بیماری چطور ایجاد می شود؟
شاید برای تان جالب باشد بدانید که سر انسان به طور طبیعی حدود 4.5 تا 5.5 کیلوگرم وزن دارد. وقتی سر را به سمت جلو خم می کنید، فشار وارده بر گردن افزایش می یابد و احتمال بروز بیماری گردن پیامکی بیشتر می شود.


در واقع شایع ترین علت دردهای گردن، فشار زیاد به گردن است. وقتی قوس طبیعی گردن از بین می رود، احتمال پارگی، تخریب، فشار و فرسودگی مهر ه ها و ساختار گردن بیشتر می شود و ممکن است سردرد، گردن درد، دست درد و بی حسی هم به وجود آید.


پژوهشگران مرکز بازتوانی جراحی نخاع در نیویورک برای بررسی این مشکل، مدل های کامپیوتری را مورد بررسی قرار دادند.


این محققان پس از شبیه سازی کامپیوتری سر و گردن، تاثیر خم شدن سر و گردن را بارها آزمایش کردند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که هرچقدر سر بیشتر به جلو خم شود، فشار بیشتری بر گردن و شانه ها وارد می شود.

چطور از گردن پیامکی دور بمانید؟
به گفته محققان این روزها بیشتر افراد به طور متوسط حدود دو تا چهار ساعت سرشان را خم می کنند. نوجوانان و دانشجویان هم بیشتر از دیگر گروه ها در معرض خطر هستند و شاید پرهیز این کار در زندگی های امروزی چندان ممکن نباشد.


وقتی این افراد چانه خود را به سینه شان می چسبانند، فشار بیشتری به گردن وارد می شود و بی توجهی به این موضوع در میان افراد کم سن و سال رایج تر است.


زندگی ساکن و کم تحرک و گذراندن ساعت های طولانی جلوی کامپیوتر هم باعث افزایش شیوع این مشکل می شود.


بیشتر کاربران کامپیوتر در دوران میانسالی و حتی در زمان جوانی دچار گردن درد می شوند. بنابراین مهم است که برای پیشگیری از آسیب های گردن چند نرمش ساده را انجام دهید:


تمرین گردن: ابتدا از جای تان بلند شوید. دست ها را از پشت قلاب کنید. سپس گردن را آرام به سمت راست خم کنید و بعد سر جای اول برگردانید. همین حرکت را به سمت چپ تکرار کنید. این حرکت را سه بار انجام دهید.


تمرین شانه ها: وقتی مدام روی میز یا روی صفحه گجت ها خم می شوید، شانه های شما در معرض آسیب قرار می گیرند.
برای پیشگیری از بروز مشکلات شانه یک حرکت ساده وجود دارد؛ از جای تان بلند شوید، پاها را به اندازه عرض شانه ها باز کنید، سپس هر دو شانه را به سمت بالا حرکت دهید و بعد آهسته به جای اول برگردانید. این حرکت را چند بار تکرار کنید.


نکته: هر حرکت کششی را حداقل یک تا دو بار تکرار کنید و در هر حرکت پنج تا 10 ثانیه بمانید. انجام این حرکات، انقباضات عضلات شما را از بین می برد.

بیماری گردن پیامکی

پژوهشی جدید درباره تاثیر موبایل بر گردن
بنابر پژوهش جدید یک جراح آمریکایی از شهر نیویورک، استفاده از موبایل در کنار تاثیرات بد دیگری که به همراه دارد، بر روی مهره‌های گردن و ستون فقرات انسان نیز تاثیرات وخیمی به جای می‌گذارد.


دلیل هم ‌آن است که استفاده کنندگان سر خود را برای نگاه بر روی صفحه موبایل پایین می‌آورند. همین امر باعث می‌شود که فشار روی مهره‌های گردن افزایش یابد.


این تحقیق جدید در نشریه علمی Surgical Technology International به انتشار رسیده است.


هر چه بیشتر سر فرد به هنگام استفاده از موبایل به طرف جلو متمایل باشد، فشار بیشتری به مهره‌های گردن وارد می‌شود.


زمانی که سر به صورت قائم بر روی گردن قرار دارد، وزن سر بین 4.5 تا 5.5 کیلوگرم است (روی تصویر بالا کلیک کنید)، اما اگر زاویه سر نسبت به بدن 15 درجه شود، وزنش بیشتر از دو برابر می‌گردد.


در زاویه 30 درجه، وزن سر روی گردن به 18 کیلوگرم و در زاویه 60 درجه حتی به 27 کیلوگرم می‌رسد. این ارقام نشان می‌دهند که این فشاری کم اهمیت نیست.


روزانه هر فرد بین دو تا چهار ساعت از موبایل خود استفاده می‌کند؛ آن هم با سری متمایل به جلو.


دانشمندان این میزان فشار را در کل سال حساب کرده و به این نتیجه رسیدند که در سال، مهره‌های گردن تا 1400 ساعت زیر فشار هستند. این فشار باعث فرسوده شدن مهره‌های گردن و ستون فقرات می‌شود.


پژوهشگران به همین خاطر توصیه می‌کنند افرادی که از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، بیشتر سعی کنند سر خود را راست نگه دارند.


پیش از این‌، تحقیقی درباره میزان فشاری که استفاده از موبایل بر گردن وارد می کند، منتشر نشده بود.

فرآوری: نیره ولدخانی
بخش سلامت تبیان

منابع:
مجله زندگی ایده آل
برترین ها

مطالب مرتبط:
قبل از خواب SMS نزنید
تلفن همراه را به رختخواب نبرید
9 خطر گوشی هوشمند برای سلامتی
تلفن همراه را به کودکتان ندهید
تلفن همراه باعث خارش پوست می‌شود
چرا مضرات موبایل گفته نمی شود؟
آیا تلفن همراه ضرر دارد؟
مضرات دکل‌های تلفن همراه برای سلامتی
40 تا 75 درصد تلفن‌های همراه آلوده هستند
تحقیقاتی جالب درباره مضرات موبایل
اثرات مخرب تلفن همراه بر نوجوانان
مضرات استفاده زیاد از موبایل
موبایل کثیف تر از دستشویی
تلفن همراه و خطر تومور مغزی!
تاثیر امواج موبایل بر مغز و بدن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.