تبیان، دستیار زندگی
بعضی ها دوست دارند صبحانه خامه بخورند، وبرعکس برخی ها کره دوست دارند. اما آیا می دانید که خامه نیز به سادگی قابل تبدیل به کره است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از خامه کره بسازید

کره

بعضی ها دوست دارند صبحانه خامه بخورند، وبرعکس برخی ها کره دوست دارند. اما آیا می دانید که خامه نیز به سادگی قابل تبدیل به کره است؟

شما برای ساختن کره از خامه، نیازی به ماشین های بزرگ و پیچیده ندارید.

مواد و وسایل لازم:

300 سانتی متر مکعب خامه تازه

یک ظرف پلاستیکی با درپوش پیچدار

روش کار

ابتدا 300 سانتی متر مکعب خامه ی تازه را آماده کنید. اگر دمای آن پایین و نزدیک به صفر است، کمی صبر کنید، تا دمای محیط را به خود بگیرد، و مثلاً 20 درجه شود. آن را در ظرف پلاستیکی بریزید، به طوری که حجم مایع از دو سوم حجم ظرف بیشتر نباشد. پس از این که در ظرف را به طور کامل محکم کردید، آن وقت در حدود نیم ساعت ظرف را در هوا محکم به حرکت در آورید.

از خامه کره بسازید

مسیر حرکت بهتر است، مطابق شکل، به صورت هشت  لاتین باشد!

اگر احساس می کنید، که بازوهای شما خسته می شوند، و نمی توانید به تنهایی این کار را در مدت زیادی انجام دهید، از دوست خود کمک بگیرید، و به نوبت این کار را ادامه دهید. گاه و بی گاه نیز در آن را باز کنید، و داخلش را بررسی نمایید.

خواهید دید که به تدریج ذرات کره از آب جدا می شوند، و در اواخر آزمایش این ذرات فقط در سطح مایع متمرکز می گردند. و بقیه چیزی شبیه شیر و دوغ، با ویژگی های هر دو، حاصل می شود. ذرات کره را با قاشق بردارید، و در یک بشقاب کوچک بفشارید، و شکل دلخواه را به آن بدهید، و در یخچال بگذارید. تا پس از مدتی خودش را بگیرد، و آماده ی خوردن شود. مایع باقی مانده نیز بسیار مطبوع است، که آن را نیز به عنوان دوغ می توانید مورد استفاده قرار دهید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان