تبیان، دستیار زندگی
چهارمین روز از ثبت نام برای خرید سربازی امروز در حالی ادامه پیدا می کند که تا دیروز حدود 8000 نفر در این سامانه اطلاعات خود را به ثبت رسانده اند، این در حالی است که بیشتر این افراد را اشخاصی تشکیل می دهند که مدرک تحصیلی شان دیپلم و زیردیپلم است و از وضع م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خرید سربازی قسطی نمی‌شود

چهارمین روز از ثبت‌نام برای خرید سربازی امروز در حالی ادامه پیدا می‌کند که تا دیروز حدود 8000 نفر در این سامانه اطلاعات خود را به ثبت رسانده‌اند، این در حالی است که بیشتر این افراد را اشخاصی تشکیل می‌دهند که مدرک تحصیلی‌شان دیپلم و زیردیپلم است و از وضع مالی نسبتا مناسبی برخوردار هستند.

بخش اجتماعی تبیان
خرید سربازی

اما نکته ای که به نظر می رسد دراین بین فراموش شده و مسئولان نسبت به آن بی توجه هستند این است که در بین کسانی که بیش از هشت سال از خدمت سربازی فراری بوده اند، اشخاصی نیز هستند که به دلیل شرایط نامناسب مالی نتوانسته اند به سربازی بروند، اما نمایندگان مجلس در برابر دغدغه های آنها عنوان می کنند در کلیات لایحه که به تصویب کمیسیون تلفیق رسیده به این نکته پرداخته نشده، جالب اینجاست که نظر ستادکل نیروهای مسلح نیز در این باره منفی است، بنابراین باید از نمایندگان مجلس خواست هنگام بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس آخرین تلاش ها را برای در نظر گفتن تسهیلاتی برای اقشار کم درآمد انجام دهند.

با گذشت حدود دو ماه از انتشار خبر پیشنهاد دولت برای خرید سربازی مشمولان فراری در بودجه سال آینده به نظر می رسد بیشتر کلیات این لایحه به تصویب کمیسیون تلفیق رسیده، اما در بین این مصوبات تسهیلاتی برای اقشار کم درآمد پیش بینی نشده است.

ثبت نام از متقاضیان خرید سربازی از پانزدهم بهمن کلید خورده و قرار است تا پانزدهم اسفند ادامه پیدا کند. هرچند در روز اول به دلیل مشکلات نرم افزاری سامانه ثبت نام دچار اختلال شد، اما در سه روز اول 8000 نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند

موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در گفت وگو با جام جم درباره قسطی نشدن پرداخت جریمه های خرید سربازی می افزاید: این جریمه ای است که برای افرادی که سربازی نرفته اند در نظر گرفته شده، باید دید کسانی که توان مالی نداشته اند، چرا به سربازی نرفته اند؟

وی تصریح می کند: نظر ستاد کل نیروی مسلح در این باره منفی است و در مجلس نیز یک یا دو نماینده پیشنهاد پرداخت قسطی جریمه را مطرح کردند، اما مورد توجه اکثر نمایندگان قرار نگرفت و رای نیاورد.

کمالی با بیان این که متاسفانه این لایحه سه بار از سوی کمیسیون تلفیق تغییر پیدا کرده، عنوان می کند: اکنون نظر ستاد کل نیروی های مسلح نیز این است که پرداخت جریمه قسطی نشود، به همین دلیل بیشتر امور را به مجلس سپرده ایم.

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون تلفیق مجلس نیز در گفت وگو با جام جم با بیان این که تاکنون پیشنهاد پرداخت قسطی جریمه ها در کمیسیون تلفیق مورد بحث قرار نگرفته، توضیح می دهد: ستاد کل نیروهای مسلح و دولت می توانند توافق نامه را جزئی تر کرده و قسطی کردن پرداخت ها را در آن بگنجانند.

ثبت نام 8000 نفر در روز اول

ثبت نام از متقاضیان خرید سربازی از پانزدهم بهمن کلید خورده و قرار است تا پانزدهم اسفند ادامه پیدا کند. هرچند در روز اول به دلیل مشکلات نرم افزاری سامانه ثبت نام دچار اختلال شد، اما در سه روز اول 8000 نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با تائید این اطلاعات درباره پیش بینی تعداد افرادی که برای خرید سربازی ثبت نام خواهند کرد، یادآور می شود: بیشترین ثبت نام در استان تهران بوده، اما در روزهای اول نمی توان در این باره نظر داد، زیرا در برخی نقاط کشور شاید افرادی باشند که هنوز در این باره اطلاع پیدا نکرده اند.

این در حالی است که براساس اطلاعاتی که ستاد کل نیروهای مسلح منتشر کرده حدود 95 درصد مشمولانی که شرایط خرید خدمت سربازی را دارند دیپلم و فوق دیپلم هستند، اما در این بین برخی از آنها از این واهمه دارند که با ثبت نام برای خرید اطلاعات آنها مشخص شده و بعد به عنوان سرباز فراری تحت تعقیب قرار گیرند.

کمالی در این باره ادامه می دهد: ثبت نام فقط برنامه ریزی و ثبت نام برای پرداخت جریمه است.

جریمه برابر برای خارج نشینان

فعلا درباره افزایش جریمه مشمولانی که در خارج از کشور زندگی می کنند نکته ای مطرح نشده است

میزان جریمه های در نظر گرفته شده برای مشمولان با توجه به مدت غیبت، متاهل و دارای فرزند بودن و مدرک تحصیلی برآورد می شود، بنابراین حداکثر قیمت با توجه به این عوامل 22 تا 90 میلیون تومان در نظر گرفته شده، این در حالی است که قرار بود که خارج نشین بودن مشمول نیز در میزان جریمه تاثیر بگذارد.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان می کند: مجلس جریمه را برای تمام افراد یکسان در نظر گرفته، بنابراین باید منتظر بررسی لایحه در صحن علنی بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در این باره بیان می کند: فعلا درباره افزایش جریمه مشمولانی که در خارج از کشور زندگی می کنند نکته ای مطرح نشده است.

وی ادامه می دهد: کلیات لایحه جریمه مشمولان در کمیسیون تلفیق تصویب شده، اما برای نهایی شدن باید در صحن علنی مجلس بررسی شود و شورای نگهبان آن را قطعی کند، بنابراین تا زمانی که شورای نگهبان آن را تائید نکند، هنوز امکان تغییر در آن وجود دارد.


منبع : جام جم