تبیان، دستیار زندگی
استریوسکوپ دستگاهی است که با استفاده از آن می توان از منطقه پوشیده، توسط یک زوج عکس هوایی پوشش دار که به طور افقی و موازی در زیر استریوسکوپ قرار داده شده اند، تصویر برجسته به دست آورد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده از استریوسکوپ

استریوسکوپ دستگاهی است که با استفاده از آن می توان از منطقه پوشیده، توسط یک زوج عکس هوایی پوشش دار که به طور افقی و موازی در زیر استریوسکوپ قرار داده شده اند، تصویر برجسته به دست آورد.

تصویر سه بعدی:

تصویر سه بعدی، تصویری است که در آن بعد سوم عکس هوایی ظاهر شود.

استفاده از استریوسکوپ:

ابتدا دو عکس هوایی را آورده و پوشش 60 درصدی آن را پیدا می کنیم، سپس عکس های هوایی را با دقت مشاهده کرده و سه تیغ ها (بلندی ها) را پیدا کرده و از روی آن ها جهت سایه ها را مشخص می کنیم. سپس عکس ها را طوری در زیر استریوسکوپ قرار می دهیم که جهت سایه ها به طرف خودمان باشد، که در این صورت طرف ما جهت شمال جغرافیایی عکس ها خواهد بود.

بعد از تشخیص جهت سایه و قرار دادن صحیح عکس ها در زیر استریوسکوپ، یکی از عکس ها (عمدتاً عکس سمت چپ) را ثابت کرده و با پیدا کردن یک عارضه مشترک در هر دو تا عکس و انگشت گذاشتن بر آن عارضه ها و حرکت دادن عکس متحرک، تا زمانی که هر دو انگشتمان به طور کامل بر همدیگر منطبق شوند، می توان پوشش کامل عکس ها را بدست آورد، که با نگاه کردن به آن ها به وسیله استریوسکوپ، تصاویر به صورت سه بعدی دیده می شوند.

تعیین مرکز عکس های هوایی و انتقال مراکز به عکس های مجاور:

پس از ثابت کردن عکس ها با استفاده از شیار های موجود در حاشیه عکس ها و وصل کردن آن ها به هم مراکز را به دست می آوریم، سپس انگشت خود را روی مرکز عکس اول قرار داده و ثابت نگه می داریم. سپس انگشت دیگرمان را که بر روی مرکز عکس دوم قرار دارد را حرکت داده تا انگشت ها بر هم منطبق شوند، نقطه بدست آمده همان مرکز عکس اول در روی عکس دوم است.

استفاده از استریوسکوپ

نکته:
با وصل کردن مراکز انتقال یافته و مراکز اصلی می توان خط پرواز را به دست آورده و نوع آن را مشخص کنیم


نحوه به دست آوردن پارالاکس:

برای مشخص کردن پارالاکس، دو نقطه مشترک بر روی هر دو عکس را انتخاب کرده و فاصله هر کدام از نقاط را از مراکز اصلی به دست می آوریم. بعد از به دست آوردن، فواصل آن ها را از همدیگر کم می کنیم.


نکته:
اگر نقاط مشترک در طرف چپ مراکز اصلی قرار گیرند، فواصل آن ها را منفی در نظر می گیریم.
روش دیگر به دست آوردن پارالاکس، استفاده از فاصله مراکز اصلی و فاصله نقاط مشترک و کم کردن ان ها از هم است.

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تهیه: سار یعقوبیان