تبیان، دستیار زندگی
یا من مواعظ النبی صلى الله علیه و آله و سلّم: "الدنیا دُوَل، فما كان لك أتاك على ضعفك و ما كان منها علیك لم تدفعه بقوّتك و من انقطع رجاءه مما فات، استراح بدنه و من رضی بما قَسَمه اللّه قرّت عینه." (تحف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نصایح پیامبر(ص) در کلام رهبر

ناپایدارى دنیا

من مواعظ النبی صلى الله علیه و آله و سلّم:

"الدنیا دُوَل، فما كان لك أتاك على ضعفك و ما كان منها علیك لم تدفعه بقوّتك و من انقطع رجاءه مما فات، استراح بدنه و من رضی بما قَسَمه اللّه قرّت عینه."

(تحف العقول، ص 40)

از توصیه­های حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله:

دنیا دست به دست می­گردد، پس آنچه را که برای توست علی­رغم توانائیت به تو می­رسد و آنچه را که برای تو نیست با قوت و نیرویت هم نمی­توانی دفعش کنی و کسی که قطع امید کند از آنچه که از دست داده بدنش در آسایش است و کسی که راضی شود به آنچه که خداوند به او عطا کرده چشمش روشن است.

شرح حدیث در کلام مقام رهبری

دُوَل جمع دولة است، یعنى چیزى كه دست به دست مى‏گردد.
طبیعت مظاهر دنیوى این است كه در حال تغییر و تحول است، نباید خیال كنیم آنچه كه از مال و جاه و امكانات و صحت و عافیت در دست ما است تا پایان عمر باقى مى‏ماند، اینطور نیست، چه بسا از ما گرفته مى‏شود.

مراد از دنیا كه مى‏فرماید: هر كه امیدش را از آن قطع كند خیال خود را راحت كرده، دنیاى مذموم است؛ یعنى آن چیزى كه انسان براى خود و هواى خود مى‏طلبد، نه معالى امور و خیرات اخروى و نه آن چیزهایى كه انسان براى وظیفه باید به دست آورد و نه عمران و ساختن عالم، اینها مراد نیست.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.