تبیان، دستیار زندگی
مربی عزیز با توجه به اینکه یکی از اهداف اردوهای دانش آموزی بالا بردن سطح اطلاعات عمومی، تاریخی و مذهبی دانش آموزان در مورد مکان اردوها و موارد مرتبط با آنهاست ما پس از ارائه هر بسته پیشنهادی سفر و اردو، مقاله ای تحت عنوان اطلاعات همان سفر و اردو بر ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اطلاعات اردوی یک روزه غارهای نمکی و روستای پاده 1

قسمت اول

«مربی عزیز با توجه به اینکه یکی از اهداف اردوهای دانش آموزی بالا بردن سطح اطلاعات عمومی، تاریخی و مذهبی دانش  آموزان در مورد مکان اردوها و موارد مرتبط با آن هاست ما پس از ارائه هر بسته پیشنهادی سفر و اردو، مقاله ای تحت عنوان اطلاعات همان سفر و اردو بر روی سایت قرار خواهیم داد که مربی می تواند با مطالعه آن در زمان حضور دانش آموزان در اتوبوس یا وارد شدن به هر یک از مکان ها، اطلاعات مورد نیاز را برای آنان توضیح داده و به سوالات احتمالی آنان پاسخ دهد».


مقاله حاضر نوشتار دیگری از این سری مقالات پیشنهاد سفر بوده و اطلاعات جامعی را در مورد بسته پیشنهادی « غارهای نمکی و روستای پاده »از بخش سفرهای طبیعتی تفریحی ارائه می نماید.

غارهای نمکی

گنبد نمکی چیست؟

گنبد نمکی در واقع یکی از پدیده‌های زمین‌شناختی است که به لایه‌های بزرگ نمک زیرزمینی که به طرف سطح زمین حرکت کرده‌اند و شکل گنبدمانندی گرفته‌اند گفته می‌شود. دقیق تر اینکه گنبدهای نمکی ساختمان‌های زمین شناسی گنبدی شکلی هستند که هسته مرکزی آن‌ها از سنگ تشکیل شده است.

هنگامی که نمک تحت تاثیر لرزش ناگهانی مانند زلزله قرار می‌گیرد مانند یک ماده قابل ارتجاع عمل می‌کند که یا خرد می‌شود یا به حالت تغییر شکل برگشت  پذیر عکس‌العمل نشان می‌دهد. اما هنگامی که توده نمک تحت تاثیر فشار مداوم قرار گیرد مانند یک مانع غلیظ عمل می  کند که این پدیده را خزش می‌گویند. شرایطی مانند نقطه ذوب، انجماد، چگالی، تغییرات فشار و درجه حرارت در شکل‌گیری نمک‌ها موثر می‌باشند. اغلب گنبدهای نمکی در نواحی گرمسیر تشکیل می‌شوند. بیشتر گنبدهای نمکی ایران در استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان و سمنان دیده می‌شوند. برخی از جزیره‌های ایرانی در خلیج فارس مانند جزیره هرمز، گنبدهای نمکی هستند.

غارهای نمکی:

پدیده غار نمکی بصورت طبیعی نیز وجود دارد ولی اکثر غارهای نمکی بصورت مصنوعی و بر اثر استخراج سنگ نمک از دل زمین یا گنبد  های نمکی ایجاد شده  اند. این غارها گاهی دارای تونل  هایی به ارتفاع بیش از سی متر و دهانه  هایی عظیم هستند، به طوری که وسایل نقلیه سنگین و حجیم در آن ها تردد می  کنند. برخی این غارها هنوز به صورت معادن زنده فعال هستند اما تعدادی نیز بر اثر تمام شدن نمک مفید آن ها و عدم صرفه اقتصادی برای سرمایه گذارانشان به حال خود رها شده  اند و اکنون بیشتر بصورت جذابیتی توریستی مورد استفاده قرار می  گیرند.


گردشگری نمکی:

گردشگری در دنیا دارای شاخه  ها و زیرشاخه  های فراوانی است. از جمله یکی از انواع گردشگری که طرفداران بسیاری خصوصا در بین میانسالان دارد گردشگری سلامت می  باشد. این نوع از گردشگری با استفاده از منابع موجود در طبیعت ایجاد شده است. آب  گرم درمانی، لجن درمانی و نمک درمانی از انواع این نوع از گردشگری است.


غارهای نمکی

در بسیاری از نقاط جهان در مناطقی که امکان ایجاد مراکزی برای توریسم سلامت وجود دارد سرمایه گزاران بسیاری با ایده  های نوین به ایجاد این مراکز همت گماشته و درآمد سرشاری را نصیب خود و کشورشان نموده  اند.


غارها و تونل  های نمکی گرمسار پتانسیل بسیار مناسبی برای ایجاد اینگونه مراکز دارند. فضاهای آماده-ای که قابلیت تبدیل شده به اقامت  گاه، رستوران، بیمارستان و ده  ها نوع کاربری دیگر را داشته و می  توانند توریسم سلامت بسیاری را از اقصی نقاط جهان خصوصا منطقه به ایران گسیل دارند.


نمک درمانی در دنیا:

نمک درمانی به شیوه  های مختلفی در دنیا انجام می  شود.  تاکنون میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا از فواید این روش  های درمانی بدون دارو جهت درمان بیماری‌هایی نظیر آسم، آلرژی، گرفتگی مجاری تنفسی و... بهره‌مند شده‌اند. یکی از پزشکان آلمانی براین باور بود که هر نوع بیماری بستگی به آشفتگی‌های تعادل یک یا چند نمک غیرآلی بدن دارد. امروزه تقریبا در تمام کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی، ژاپن و بسیاری ازکشورهای دیگر، این روش برای بهبود و سلامت افراد توصیه می‌شود و به سرعت در حال پیشرفت است.

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور
تنظیم: مریم فروزان کیا