تبیان، دستیار زندگی
در این مطالعه چندین مقاله به عنوان منبع داشتیم. یکی از این مقالات را به دقت نگاه کنید. ببینید از ابتدا به چه بخش هایی مواجه هستید؟...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب باقری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی رفتار غذا یابی زالو طبی، جلسه ششم

زالو درمانی

اهداف جلسه
نگارش نهایی


وسایل مورد نیاز:
داده‌های به دست آمده در مراحل پیشین- منابع- و....
هزینه
اندک

در این جلسه آنچه آموختیم را به صورت یک مقاله‌ی کوتاه می نویسیم.

شرح کار:

در این مطالعه چندین مقاله به عنوان منبع داشتیم. یکی از این مقالات را به دقت نگاه کنید. ببینید از ابتدا به چه بخش هایی مواجه هستید؟

عنوان: ابتدا عنوان پژوهش را بنویسید. ممکن است تغییراتی در پژوهش داده باشید که حتما در تغییر عنوان به آن اشاره کنید. دقت داشته باشید عنوان باید به صورت یک عنوان علمی باشد نه خبری چون ما در اینجا به طور ساده نوشتن یک مقاله علمی در حد دبیرستان را با هم تمرین کردیم.


خلاصه: بخش بعدی خلاصه است. در خلاصه باید به تمام بخش های تحقیق اشاره کنید. می توانید به هر بخش یعنی مقدمه، روش کار و نتیجه گیری در حدود دو خط اشاره ای داشته باشید.


مقدمه: مقدمه باید مخاطب را با کلیاتی درباره‌ی موضوع مورد نظر آشنا کند. به تحقیقاتی که در ابتدای کار درباره موضوع انجام دادید در مقدمه اشاره کنید. در این مطالعه این کلیات مطالبی در باره ی رفتارشناسی، رفتار شناسی بی مهرگان، معرفی زالو و زالوی طبی و....است.

همه ی اینها مواردی است که خود شما به شخصه در آزمایش با آنها مواجه نشده اید بلکه دانستن آنها برای شروع کارتان ضروری بوده است. قطعا هر بخشی از این مطالب را از یک منبع استخراج کردید. شما باید در پایان هر چند خط در یک پرانتز به منبع آن اشاره کنید.

یعنی شماره ای درون پرانتز بگذارید که نشان دهنده ی منبع است. در بخش منابع در جلوی شماره ها منبع مورد نظر آورده شده است. دقت کنید که این ساده ترین نوع اشاره به منبع است. ممکن است دبیر راهنمای شما ترجیح بدهد نوع دیگری از منبع نویسی استفاده کنید اما برای یک ارایه ی ساده ی دبیرستانی همین منبع نویسی کفایت می کند.


روش کار: در این بخش باید روش کارتان را شرح دهید. مطالبی نظیر اینکه از چه نوع مازی استفاده کردید ماز را چگونه ساختید، نرم افزار آماری و....


بحث و نتیجه گیری: در این بخش باید نتایج را در جدول هایی یادداشت کنید که درک و دنبال کردن آن برای خواننده راحت باشد. هم چنین نموارهایی را که نشان دهنده ی نتایج هستند بیاورید. نتایج را در جمله هایی واضح شرح دهید. سپس باید نتایج خود را با نتایج مقالاتی که روی موضوع شبیه به شما کار کرده اند مقایسه کنید.

مثلاً اگر همه ی زالوهای شما جذب طعمه ی خونسرد شدند باید توضیح دهید به نظر شما به چه دلیل این اتفاق افتاده است. این بخش مشکل ترین بخش مقاله است زیرا شما باید به تمام بخش های قبل به ویژه نتایج مسلط باشید و قدرت تحلیل داشته باشید. دلایل شما باید علمی و قابل استناد به منابع باشد.

منابع:

در پایان باید منابعی که حین کار از آن ها استفاده کردید را کنید. منبع نویسی که در این مقاله قرار است استفاده کنید منبع نویسی عددی یا ونکور نام دارد. اگر این نوع منبع نویسی را در اینترنت جستجو کنید با موارد زیادی مواجه می شوید که به طور کامل آن را توضیح داده است. به عنوان یکی از تکالیف این جلسه این منبع نویسی را جستجو کنید.

ارائه‌ی مطلب به صورت سمینار:

ممکن است مایل باشید نتیجه ی پژوهشتان را به صورت سمینار بیان کنید. برای این کار باید با نرم افزار پاورپوینت تعدادی اسلاید تهیه کنید. مانند مواردی که ذکر شد شما به یک اسلاید عنوان، تعدادی اسلاید برای مقدمه و اسلایدهایی برای روش کار و بحث و نتیجه نیاز دارید. دقت کنید مطالبی که در این اسلاید ها ذکر می شود باید خلاصه باشد و نیازی به نوشتن تمام متن مقاله در اسلایدها نیست.

معرفی مکان بازدید:

مکان مناسب برای این پروژه مزارع زالو و موسسه های طبی است که دارای زالوی استریل هستند.

معرفی منابع بیشتر:

چگونه یک مقاله ی علمی بنویسیم؟ نویسنده: علیرضا صالحی. دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
چگونه مقاله ی علمی بنویسیم؟ نویسنده: جورج هال نشر: طبیب

تکالیف:

1- درباره ی منبع نویسی ونکور جستجو کنید.
2- جزییات دقیق تری از ساخت اسلایدهای علمی را بیابید.

مطالب مرتبط:

 بررسی رفتار غذا یابی در زالو طبی، جلسه اول
 بررسی رفتار غذا یابی در زالو طبی، جلسه دوم
 بررسی رفتار غذا یابی در زالو طبی، جلسه سوم
 بررسی رفتار غذا یابی در زالو طبی، جلسه چهارم
 بررسی رفتار غذا یابی در زالو طبی، جلسه پنجم
 بررسی رفتار غذا یابی در زالو طبی، جلسه ششم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سارا قربانی

تنظیم: نسرین صادقی