تبیان، دستیار زندگی
در روز نهم آماده سازی هورمون گنادوتروپین انسانی یا human Chronic Gonadothropin یا به اختصار hCG به بز ماده تزریق میشود که باعث آزاد سازی تخمک های شکل گرفته در فولیکول های سطح تخمدان می شود. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریخچه تولید حیوانات تراریخته در ایران 2

اهداف:

  • آشنایی با روند تولید حیوانات تراریخته از ابتدا تا تولد
  • آشنایی با روند تولید این حیوانات در ایران

شرح درس:

در روز نهم آماده سازی هورمون گنادوتروپین انسانی یا human Chronic Gonadothropin  یا به اختصار hCG به بز ماده تزریق می شود که  باعث آزاد سازی تخمک های شکل گرفته در فولیکول های سطح تخمدان میشود.


آنچه که برای ما مهم است تشکیل ساختاری سلولی در سطح تخمدان است که درست در محل آزاد سازی تخمک از فولیکول شکل می گیرد. این ساختار به جسم زرد معروف است که مسئول ترشح هورمون پروژسترون است که در ابتدا به آماده سازی لوله های رحمی و رحم برای پذیرش، نگهداری و رشد جنین های انتقالی در محیط طبیعی و پس از گذر جنین ها از لوله رحمی به لانه گزینی جنین در ضخامت لایه داخلی رحم و در مرحله بعد به ابقای بارداری کمک می نماید.


با توجه به این که جنین های تولید شده در آزمایشگاه جنین شناسی در مرحله 2 تا 8 سلولی هستند یعنی 48 تا 72 ساعت از تولید آن ها گذشته است، 48 ساعت بعد از تزریق هورمون گنادوتروپین انسانی برای انتقال جنین ها انتخاب می شود زیرا در این مرحله جسم یا اجسام زردی روی تخمدان ها شکل گرفته اند که حداقل 48 ساعت از شکل گیری آن ها گذشته است و قادرند جنین هایی با سن 2 تا 3 روزه را در روند رشد در دستگاه تناسلی داخلی ماده حمایت نمایند.


عمل انتقال جنین ها با روش جراحی لاپاراتومی یا باز کردن شکم انجام می شود. پس از فراهم نمودن مقدمات یک جراحی کاملا استریل (پاک یا سترون) و بی هوشی عمومی بز تحت جراحی، برشی به طول تقریبی 10 سانتیمتر در یکی از جوانب خط میانی شکم در جلو پستان ها ایجاد می شود. بعد از ورود به محوطه خلفی شکم، دستگاه تناسلی داخلی در معرض قرار می گیرد و جنین ها که قبلا توسط یکی از همکاران داخل لوله مخصوص انتقال کشیده شده اند با فشار ملایم یک سرنگ و با کمک چسب جنین موجود در سرنگ به داخل لوله رحمی انتقال داده می شوند. تعداد جنین های در هر انتقال 4 تا 6 عدد است.
بعد از اطمینان از موفقیت آمیز بودن انتقال جنین ها با بررسی محتویات باقی مانده در لوله انتقال در زیر میکروسکوپ، رحم و

لوله های رحمی به محل خود برگردانده شده و محل برش در سه لایه بخیه زده می شود. دو لایه داخلی با نخ بخیه جذبی و لایه خارجی با نخ بخیه غیر قابل جذب دوخته می شود.


بخیه خارجی بعد از 12 روز کشیده می شود که طی این مدت محل بخیه کاملا جوش خورده است. بعد از جراحی بز مورد عمل به مدت 3 روز با آنتی بیوتیک درمان می شود و محل عمل تا زمان بسته شدن لبه های برش و قطع ترشحات روزانه ضدعفونی و تمیز نگهداشته می شود.


بعد از گذشت 6 هفته از انتقال جنین، بزها سونوگرافی می شوند تا حاملگی آن ها تائید یا رد شود. در صورت تایید حاملگی ، بزهای باردار تحت مراقبت ویژه قرار گرفته و سونوگرافی هر ماه تکرار می شود که البته ممکن است همه آن ها به پایان دوره بارداری که حدود 5 ماه است نرسند. در صورت طی موفقیت آمیز بارداری تا روزهای پایانی، از روز 142 بارداری همه چیز برای عمل سزارین مادر گیرنده فراهم می گردد و در کنار آن تجهیزات و داروهای مورد نیاز برای احیای قلبی – ریوی بزغاله ها نیز مهیا می گردد.


در اولین تجربه موفق پژوهشگاه رویان دو بزغاله تراریخته در تاریخ 88/10/19 متولد شدند که در حال حاضر تحت مراقبت ویژه  در کمال صحت و سلامت نگهداری می شوند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: فاضل صحرانشین سامانی
تنظیم: مریم فروزان کیا