تبیان، دستیار زندگی
اگر برای پژوهشتان پروژه هایی نظیر هنر، طراحی و گرافیک را انتخاب نموده اید، اگر از تماشای آثار برجسته گرافیک ایران لذت می برید و علاقمندید تا با آثار برجسته گرافیک دنیا آشنا شوید،حتماً سری به موزه گرافیک ایران که به تازگی افتتاح گردیده، بزنید....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه گرافیک ایران محلی مناسب برای بازدید دانش پژوهان

موزه گرافیک ایران

اگر شما از جمله دانش پژوهانی هستید که به انجام پروژه هایی با موضوع آثار تاریخی، آثار هنری، هنر طراحی و گرافیک علاقمندید، اگر برای پژوهشتان پروژه هایی نظیر هنر، طراحی و گرافیک را انتخاب نموده اید، اگر از تماشای آثار برجسته گرافیک ایران لذت می برید و علاقمندید تا با آثار برجسته گرافیک دنیا آشنا شوید،حتماً سری به موزه گرافیک ایران که به تازگی افتتاح گردیده، بزنید.
 
در شمالی ترین بخش پارک پلیس در باغ اناری تهرانپارس به ساختمان قدیمی و زیبایی برمی خوریم که متعلق به دوره قاجاریه است. موزه گرافیک ایران ۲۸ دی ماه 1393با حضور تعدادی از هنرمندان و نمایش ۶۰ اثر گرافیکی از گرافیست های مطرح ایران در این مکان افتتاح شد.
بنا بر شواهد و مستندات تاریخی، عمارت مجید آباد یا ارباب هرمز، بنایی بوده که در قریه ‌ای به همین نام قرار داشته است. اولین بار در منابع تاریخی مربوط به دوره قاجار با نام مجید آباد برمی‌خوریم؛ با این حال احتمال اینکه احداث این قریه به پیش از دوره ناصری بازگردد زیاد است. دکتر منوچهر ستوده درباره قریه مجید آباد این گونه عنوان می‌کند:  مجیدآباد از شمال به قوچک و از جنوب به جاده تهران به دماوند و از غرب به اراضی تهرانپارس و قاسم آباد نو از شرق به جاده تهران به لواسان محدود می شود. دو رشته قنات بزرگ و آب فراوان دارد. یک باغ بزرگ اناری دارد. مالک مجید آباد، هرمزخان زرتشتی است.

موزه گرافیک ایران

از آن زمان به بعد به دلیل تغییر مداوم سکنه و حتی متروک ماندن بنا، برخی تخریب ها، آسیب ها و دخل و تصرفات در بنا صورت گرفته است. به همین دلیل ظاهر بنا دستخوش تغییر گردید به ویژه بخش داخلی ساختمان که از عمارتی مجلل به ساختمانی عادی تبدیل شده است. اما در سال های اخیر با همت انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران این بنا مرمت گردیده و هم اکنون به عنوان موزه گرافیک ایران در اختیار عموم هنردوستان قرار گرفته است.

موزه گرافیک ایران

در بدو ورود به محوطه باز موزه، با حوض بزرگی که در جلوی عمارت قرار دارد و به زیبایی آن افزوده است، روبرو می شوید. سپس پله های عمارت را بالا رفته تا به طبقه اول موزه می رسید. طبقه اول شامل یک سالن نمایش آثار هنری می باشد و سایر اتاق ها به بخش اداری، کتابخانه، کلاس های آموزشی، موزه داری و مرمت، فروشگاه کتاب و صنایع دستی اختصاص دارد.

موزه گرافیک ایران

طبقه دوم شامل 8 سالن است که به فضای نمایشگاهی و موزه اختصاص داده اشده است. آثار هنری در این سالن ها به صورت قاب شده، بخشی روی دیوار و بخشی روی پانل های مخصوص بدون هیچ گونه آسیب و صدمه به بنای ساختمان و بر اساس مختصات بنا نصب شده است. در این 8 سالن آثاری از هنرمندان پیشکسوت طراح گرافیک ایران از جمله محمود جوادی پور، مرتضی ممیز، قباد شیوا، فرشید مثقالی، ابراهیم حقیقی و ... به چشم می خورد.

موزه گرافیک ایران
موزه گرافیک ایران

این موزه همه روزه بجز روزهای دوشنبه پذیرای علاقمندان و هنردوستان می باشد.
آدرس موزه: تهران، فلکه چهارم تهرانپارس، ضلع شمالی پارک پلیس، باغ اناری، موزه گرافیک ایران

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: الهام گارسچی، تنظیم:  یگانه داودی