تبیان، دستیار زندگی
بیماران سرطانی که فرم هویتی دارند کلیه اطلاعات اجتماعی و اقتصادی آن ها توسط مددکار بیمارستان پر می شود و بنابر شرایط بیمار و نظر مددکار تخفیف هزینه های درمانی از ۳۰ درصد تا ۱۰۰ درصد می تواند اعمال شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان رایگان بیماران سرطانی

بیماران سرطانی که فرم هویتی دارند کلیه اطلاعات اجتماعی و اقتصادی آن‌ها توسط مددکار بیمارستان پر می‌شود و بنابر شرایط بیمار و نظر مددکار تخفیف هزینه‌های درمانی از ۳۰ درصد تا ۱۰۰ درصد می‌تواند اعمال شود

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
سرطان

سالانه حدود 70 تا 80 هزار بیمار جدید در ایران به جمع مبتلایان به سرطان افزوده می‌شوند، مشکلات این بیماران بر هیچ کس پوشیده نیست؛ نبود نهاد كافی در زمینه سرطان، هزینه‌های بالای درمان و عدم پوشش دهی بیمه‌ای آن‌ها و غیره، تنها مواردی هستند که بیماران در هر نقطه‌ای از ایران از آن گله دارند.
افزایش هزینه‌های درمانی طی چند سال اخیر به جایی رسیده است که هم‌اکنون 14درصد از بیماران مراجعه‌کننده به مراکز درمانی با یک‌بار مراجعه به زیر خط فقر سقوط می‌کنند اما این هزینه‌ها برای بیماران سرطانی به مراتب بحرانی‌تر است. از سوی بیماران مبتلا به سرطان، مراکز درمانی، پژوهش‌های دانشگاهی و نظرات متخصصان درمان سرطان، اقتصاد درمان و دارو، درمان سرطان خون ماهانه دو‌میلیون‌و690‌هزارتومان، سرطان سینه ماهانه سه‌میلیون‌و870‌هزارتومان، سرطان مغز و اعصاب محیطی ماهانه سه‌میلیون‌و250‌هزارتومان، سرطان اندام تناسلی زنان ماهانه دو‌میلیون‌و630‌هزارتومان، سرطان گوارش ماهانه دو‌میلیون‌و830‌هزارتومان، سرطان ریه ماهانه سه‌میلیون‌و690‌هزارتومان، سرطان اندام‌های تناسلی مردان ماهانه یک‌میلیون‌و700‌هزارتومان و سرطان پروستات ماهانه سه‌میلیون‌تومان به‌طور متوسط هزینه‌بردار است و این ارقام جمع هزینه‌های مستقیم درمانی و هزینه‌های مستقیم غیردرمانی است.

مدیر کل درمان تامین اجتماعی استان تهران ضمن اعلام جزئیات پذیرش و درمان رایگان بیمه شدگان در مراکز تحت پوشش، از افزایش 20 درصدی بودجه بخش درمان در سال آینده خبر داد

این هزینه‌های سرسام‌آور درمان سرطان در ایران در شرایطی است که سازمان‌های بیمه‌گر، حمایت کمی از این بیماران می‌کنند و آمار‌ها نشان می‌دهد، بیش از 70‌درصد هزینه‌های درمانی از جیب مردم پرداخت می‌شود. رنج مضاعف هزینه‌های درمان سرطان در کنار درد‌های این بیماری همچنین، زمینه تحمیل فشار‌های اقتصادی و اجتماعی زیادی نیز به همراهان و خانواده‌های این بیماران ایجاد می‌کند. به‌طوری‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد، خانواده‌های درگیر با این بیماری علاوه بر هزینه‌های سنگین مالی، با فشار‌ها و مشکلاتی همچون کاهش بازدهی و بهره‌وری، از دست‌دادن یا تغییر شغل به سمت مشاغل کم‌درآمد‌تر، از دست‌دادن فرصت‌های ارتقا و پیشرفت، از دست‌دادن حقوق و درآمد به دلیل مرگ زودرس، اتلاف زمان کار و خانه‌داری توسط اعضای خانواده و دوستان، کاهش پتانسیل افراد داوطلب یا مراقبان در جامعه، درد و رنج داغ‌دیدگی و نقایص روانی- اجتماعی مواجه هستند  اما خوشبختانه مسئولان نسبت به این قضایا بی توجه نبودند و  اقداماتی در این زمینه انجام داده اند.
مدیر کل درمان تامین اجتماعی استان تهران ضمن اعلام جزئیات پذیرش و درمان رایگان بیمه شدگان در مراکز تحت پوشش، از افزایش 20 درصدی بودجه بخش درمان در سال آینده خبر داد.
محمد تقی خسروانی مقدم افزود: در حال حاضر در استان تهران اکثر مراکز پاراکلینیکی و همچنین مراکز درمانی خصوصی و تمامی مراکز درمانی دانشگاهی مانند بیمارستان امام خمینی و شریعتی با تامین اجتماعی ارتباط داشته و همکاری می کنند.
وی با اشاره به اینکه در استان تهران حدود 5 هزار مرکز درمانی مرتبط با تامین اجتماعی وجوددارد، گفت: سازمان نیز 11 بیمارستان ملکی ، 2 دی کلینیک، 25 پلی کلینیک و کلینیک تحت پوشش دارد که بیمه شدگان می توانند از این مراکز استفاده کنند.
مدیر کل درمان تامین اجتماعی استان تهران به بودجه درمان اشاره کرد و گفت: امسال 2 هزار میلیارد تومان در بخش درمان هزینه شد و بودجه سال آینده نیز رشد 20 درصد خواهد داشت.
وی در مورد آمار بیماران خاص نیز گفت: با توجه به اینکه برخی از بیماران در مراکز درمانی دانشگاهی پذیرفته شده و پرونده دارند و برخی نیز در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی، به همین دلیل آمار دقیقی از تعداد این افراد در حال حاضر نداریم.
خسروانی مقدم به پذیرش بیماران شیمی درمانی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: بیمه شدگان تحت پوشش تامین اجتماعی که در مراکز ملکی تامین اجتماعی پذیرش و شیمی درمانی می شوند هیچ هزینه ای بایت طول درمان و شیمی درمانی خود نباید یپردازند و کاملا رایگان تحت مداوا قرار می گیرند و البته برای داروهای این بیماران نیز مبلغی دریافت نمی شود. همچنین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هزینه شیمی درمانی بیماران سرطانی رایگان نیست ولی با توجه به شرایط اقتصادی بیمار و نظر مددکار بیمارستان این هزینه می‌تواند به صورت کامل رایگان شود..

بیمه شدگان تحت پوشش تامین اجتماعی که در مراکز ملکی تامین اجتماعی پذیرش و شیمی درمانی می شوند هیچ هزینه ای بایت طول درمان و شیمی درمانی خود نباید یپردازند و کاملا رایگان تحت مداوا قرار می گیرند و البته برای داروهای این بیماران نیز مبلغی دریافت نمی شود

دکتر یاوری، معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص هزینه‌های شیمی درمانی "بیماران سرطانی" گفت: در دانشگاه علوم پزشکی ۶ بیمارستان طالقانی، شهدا تجریش، کودکان مفید، مسیح دانشوری و امام حسین قطب درمان سرطان هستند که اگر بیمار سرطانی برای درمان و تیم درمانی به این بیمارستان‌ها مراجعه کند تعدادی از دارو‌ها رایگان است و یک سری دیگر تحت پوشش ۳۰ درصدی بیمه هستند.

وی با بیان اینکه طبق بخشنامه "وزارت بهداشت" هزینه‌ شیمی درمانی بیماران سرطانی به طور کامل رایگان نیست، عنوان کرد: بیماران سرطانی که فرم هویتی دارند کلیه اطلاعات اجتماعی و اقتصادی آن‌ها توسط مددکار بیمارستان پر می‌شود و بنابر شرایط بیمار و نظر مددکار تخفیف هزینه‌های درمانی از ۳۰ درصد تا ۱۰۰ درصد می‌تواند اعمال شود.


منابع : شیعه نیوز / جام جم / انتخاب / آفتاب