تبیان، دستیار زندگی
مقاله حاضر نوشتار دیگری از این سری مقالات بوده و اطلاعات جامعی را در مورد بسته پیشنهادی «غار چال نخجیر و آبشار گیسو» از بخش سفرهای طبیعتی تفریحی ارائه می نماید. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اطلاعات اردوی غار چال نخجیر و آبشار گیسو 1

غار چال نخجیر

مربی عزیز با توجه به اینکه یکی از اهداف اردوهای دانش آموزی بالا بردن سطح اطلاعات عمومی، تاریخی و مذهبی دانش آموزان در مورد مکان اردوها و موارد مرتبط با آن هاست ما پس از ارائه هر بسته پیشنهادی سفر و اردو، مقاله ای تحت عنوان اطلاعات همان سفر و اردو بر روی سایت قرار خواهیم داد که مربی می تواند با مطالعه آن در زمان حضور دانش آموزان در اتوبوس یا وارد شدن به هر یک از مکان ها، اطلاعات مورد نیاز را برای آنان توضیح داده و به سئوالات احتمالی آنان پاسخ دهد.


مقاله حاضر نوشتار دیگری از این سری مقالات بوده و اطلاعات جامعی را در مورد بسته پیشنهادی «غار چال نخجیر و آبشار گیسو» از بخش سفرهای طبیعتی تفریحی ارائه می نماید.


مربیان عزیز تربیتی می دانند که اردوهای طبیعت گردی حتما باید با تمهیدات خاص خود که در مقاله آموزشی «اکوتوریسم و برگزاری اردو در طبیعت» آمده است انجام گیرد. اردوی یک روزه «غار چال نخجیر و آبشار گیسو» که در نزدیکی شهر نراق در استان مرکزی قرار دارد از این جمله است. این بسته پیشنهادی شامل بازدید دو ساعته از جذابیت های داخل غار و پیاده روی نیم ساعته تا آبشار گیسو است.

آشنایی با غار و انواع آن:

غار فضایی زیرزمینی است که در فرایندی طبیعی زایش یافته و به خارج از پوسته زمین راه پیداکرده است یا به دست انسان ها در دل دیواره های کوهستانی یا درون زمین ساخته شده است.


غارهای طبیعی ممکن است منشاء آهکی داشته باشند که بر اثر نفوذ آب در آن ها و حل شدن بخش های آهکی به وجود آمده باشند یا فرسایش ساخته باشند که عامل اصلی زایش آن ها فعالیت های بیرونی طبیعت و فرسایش باشد.


دسته سوم غارهای ماگما ساخته هستند که بر اثر بالا آمدن توده های ماگما(کانی های گداخته) از درون زمین و فعل و انفعالات خاص آنها با آهک به وجود آمده اند.


غار چال نخجیر

اما غارهای مصنوعی معمولا ساخته دست بشر هستند. از جمله دژصخره ها که در دل صخره ها کنده شده اند و هنگام بروز خطر به عنوان دژ دفاعی مورد استفاده قرار می گرفته اند.


نوع دوم نهانگاه ها هستند که توسط بشر در زیر زمین ساخته شده و دارای شبکه های پیچیده از راهروها و چاه های کم عمق مرتبط به هم و تعدادی اتاق برای سکونت موقت هستند. دسته دیگر نیایش گاه ها هستند که مخصوص به جا آوردن مراسم آئینی و عبادی ساخته شده¬اند.

غار چال نخجیر:

این غار که یکی از اولین غارهای آهکی جهان به شمار می رود در سال 1368 و بر اثر ایجاد یک انفجار در نزدیکی دهانه فعلی غار توسط اداره آب کشف شده است و در سال 1388 پس از بیست سال به بهره برداری توریستی رسیده است.


قدمت، پیدایش و خصوصیات غار:

قدمت این غار به هفتاد میلیون سال پیش بازمی گردد و پیدایش و تشکیل آن در نتیجه عملکرد سه عامل انحلال سنگ های آهکی تحت تاثیر نفوذ آب، ایجاد گسل و شکستگی ها و تاثیر سنگ های آذرین درونی در این منطقه بوده است.

اغار چال نخجیرز خصوصیات قابل توجه غار چال نخجیر، زنده بودن آن است. یعنی همچنان نفوذ آب به داخل غار و عبور آن از روی قندیل ها و ریزش آن به قسمت های پایین تر موجب رشد قندیل های درون غار شده و تقریبا هر یک صدسال یک سانتی متر به ارتفاع آن ها اضافه می شود.

این غار در ردیف غارهای طبقه ای بشمار می رود و هم اکنون 1200 متر از مجموع سه طبقه غار برای بازدید عموم آماده شده است. طبقه اول دریاچه ای است که 60 متر پایین تر از کف غار قرار گرفته است. طبقه دوم مسیری است که از ورودی غار شروع می شود و تا 600 متر ادامه پیدا می کند. این همان مسیر بازدید عمومی است. طبقه سوم نیز در ادامه مسیر بازدید تا عمق 1200 متری غار نفوذ می نماید.


برای ورود به این غار باید تعداد زیادی پله های نسبتاً بلند را به سمت پایین رفت. مسیر غار کف سازی و دیواره ها نور پردازی شده و عبور در آن بسیار راحت است. اما عرض راهروها بسیار باریک بوده و در برخی قسمت ها تنها دو نفر می توانند ازکنار هم عبور کنند. ششصد متر اول مسیر این غار مشترک است اما پس از آن دو مسیر وجود دارد که یکی از مسیرها برای بازدید آماده شده است. جذابیت های فوق العاده غار از همان بدو ورود خودنمایی می کنند.

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور
تنظیم: مریم فروزان کیا