تبیان، دستیار زندگی

10 شگفتی در مسائل بهداشتی

زمانی که به دستشویی‌های عمومی می‌روید، از دست خشک‌کن‌های برقی استفاده می‌کنید یا دستمال کاغذی؟ آیا تصور می‌کنید صابون های آنتی باکتریال بهداشتی‌تر هستند؟ زمانی که یک تکه میوه یا هر ماده‌ی غذایی به زمین می‌افتد، عکس‌العمل‌تان چگونه است؟ آیا آن را برداشته و فوت می‌کنید و در دهانتان می‌گذارید؟ همین الان بگویید مسواک‌تان کجای منزل قرار دارد؟ چقدر به تمیزی سینک ظرفشویی اعتقاد دارید؟ این‌ها و چند سوال دیگر بخشی از سوالات بهداشتی هستند که قصد داریم در این مطلب پاسخ دهیم. لطفا با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شگفتی بهداشت، سئوالات بهداشتی ، میکروب ها،


دست خشک کن برقی یا دستمال کاغذی؟ 

امروزه در توالت های عمومی معمولا یا دست خشک کن های برقی تعبیه شده است و یا دستمال کاغذی، تا افراد دست‌های خود را خشک کنند. اما زمانی که صحبت از بهداشت فردی است باید گفت که کارایی این دو وسیله در یک سطح نیست.

 

دست خشک‌کن‌های برقی 60 درصد زمان بیشتری در مقایسه با دستمال کاغذی می گیرند تا دست‌ها را کاملا خشک کنند. به همین دلیل اکثر مردم حوصله کافی به خرج نمی دهند و قبل از خشک شدن کامل دست‌ها مکان را ترک می‌کنند. باید بدانید که دست مرطوب یک فضای مطلوب برای باکتری‌هاست. در نتیجه توصیه می‌شود برای خشک کردن کامل دست‌ها از دستمال کاغذی استفاده کنید.

 

صابون های آنتی باکتریال

 

صابون‌های آنتی باکتریال: مفید یا مضر؟

چند سالی هست که صابون های آنتی باکتریال محبوبیت زیادی پیدا کرده اند، به خاطر اینکه برخی تصور می‌کنند این نوع صابون‌ها در مقایسه با انواع معمولی آن، باکتری‌های بیشتری را نابود می‌کنند.


اما نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهند که این نوع صابون‌ها هیچ برتری نسبت صابون‌های معمولی ندارند و بنا به دلایلی از انواع معمولی خود پرآسیب‌تر هستند.
به خاطر اینکه حاوی ترکیبی به نام «تری کلوزان» است که باعث اختلالات هورمونی می شوند.

اگر فاصله‌ی مسواک‌تان تا کاسه توالت کمتر از دو متر باشد، امکان آلوده شدن آن به میکروب‌ها خیلی زیاد است. پس مسواک‌تان را بیرون از دستشویی بگذارید

 

قانون 5 ثانیه غلط است

باوری وجود دارد که اگر در طی پنج ثانیه یک ماده غذایی از روی زمین برداشته شود، امکان آلودگی آن وجود ندارد. اما این باور غلط است.

واقعیت این است که به محض افتادن ماده ی غذایی روی زمین، 99 درصد باکتری‌ها روی آن جمع می شوند.

 

 

سینک ظرفشویی تمیز نیست 

خیلی از مردم جرات نمی کنند که از شیر دستشویی آب بخورند. اما همه ی ما ظرف هایمان را در سینک و با خیال راحت می‌شوییم، غافل از اینکه این بخش از آشپرخانه کثیف تر از دستشویی می تواند باشد.


توجه داشته باشید که سینک ظرفشویی کثیف می تواند صدهزار برابر دستشویی، میکروب داشته باشد. برای همین حتما سینک ظرفشویی را بعد از شستن ظروف و هر کار دیگری، با اسکاچ و مایع ظرفشویی کاملا بشویید، طوری که از تمیزی برق بزند.

 

ناف نقطه‌ای فراموش شده

محققان معتقدند که ناف یکی از قسمت‌های فراموش شده در حین شستشوی بدن است.


نتایج بررسی‌هایی که روی شصت نفر انجام شده است نشان می‌دهد که حداقل 2300 باکتری در ناف وجود دارد که 1500 نوع آن قبل از انجام این پژوهش شناخته نشده بود.


در نتیجه این بار که حمام رفتید، حتما این قسمت از بدنتان را نیز بشویید.

 

مسواک زدن: مهم است اما فراموش شده

همه‌ی مردم می دانند که برای پیشگیری از پوسیدگی دندان باید مسواک بزنند، اما معمولا خستگی و تنبلی مانع از این می‌شود که افراد به طور مرتب مسواک بزنند.


البته این موضوع مربوط به ما نمی شود. اولین مسواک در قرن 15 میلادی ابداع و ساخته شد، در حالیکه عادت مسواک زدن تا جنگ جهانی دوم بین مردم نهادینه نشده بود.


برای مراقبت از دندان‌ها حتما باید با حوصله و دقت مسواک بزنید. در غیر این صورت باید منتظر عواقب آن باشید.

متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند که موها هفته ای دو تا سه مرتبه شسته شوند.

 

شستشوی روزانه ی موها چندان خوب نیست 

همه ی ما از ترس اینکه مبادا موهایمان چرب شود و کثیف به نظر برسد، هر روز دوش می گیریم و موهایمان را می‌شوییم.


اما باید بدانید شستشوی روزانه‌ی موها باعث افزایش سبوم (چربی طبیعی) کف سر شده و باعث می‌شود که غدد سباسه، چربی بیشتری تولید کنند. در واقع یک دور باطل شکل می گیرد. هر چه موها را بیشتر بشویید چرب تر می شوند.


متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند که موها هفته ای دو تا سه مرتبه شسته شوند.

 

یک دنیای کوچک در بین تار و پود فرش

فرش ها در مقایسه با کف‌پوش‌هایی مانند پارکت، سنگ، سرامیک و غیره، 10 برابر گردوخاک بیشتری به خود می‌گیرند. این گرد و غبار در فرش‌هایی که کرک های بلندی دارند، به چشم نمی آید.

 

واقعیت این است که لابه‌لای این دنیای نقش و نگار، پر است از باقیمانده‌ها و خورده‌ریزهای غذا، حشرات مرده، خرده‌های پوست و غیره.

 

قرار دادن مسواک در دستشویی: وحشتناک ترین اشتباه بهداشتی

اکثر مردم مسواک‌هایشان را مقابل آینه ی تعبیه شده در دستشویی قرار می دهند. این محل نزدیک‌ترین محل موجود به کاسه‌ی توالت و میکروب‌های معلق موجود در هوا است.


اگر فاصله ‌ی مسواک‌تان تا این محل مورد نظر کمتر از دو متر باشد، امکان آلوده شدن آن به میکروب‌ها خیلی زیاد است. پس مسواک‌تان را بیرون از دستشویی بگذارید.

 

میکروب‌های بدن از جمعیت کشور بیشتر است

همه‌ی ما تلاش می‌کنیم که بدن مان را از شر میکروب‌ها در امان بداریم، اما به عقیده ی محققان این یک جنگ از پیش باخته است، چون بدن انسان پذیرای حداقل 1000 نوع باکتری و میکروب‌های گوناگون است.

اگر می خواهید آمار دقیق تری از میکروب‌های موجود در بدن داشته باشید باید بگوییم که چیزی حدود چهار برابر جمعیت کشور است.


مطالب مرتبط:

دستمال کاغذی سالم‌ تر از حوله
مسواک برقی یا مسواک معمولی؟
میکروب‌هایی که از چشم خانم خانه دور می مانند
ضدعفونی کردن محیط خانه و لوازم آن
میکروب‌های موجود در ناف
5 راهی که دکوراسیون خانه بیمارتان می‌کند

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.