تبیان، دستیار زندگی
یک پزشک تغذیه و رژیم درمانی گفت: استفاده از وعده صبحانه، حتی در افرادی که اضافه وزن دارند، باعث تنظیم سوخت وساز موثر می شود و به همین دلیل، حذف وعده صبحانه، امری اشتباه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهمیت صرف صبحانه حتی برای چاق‌ها!


یک پزشک تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: استفاده از وعده صبحانه، حتی در افرادی که اضافه وزن دارند، باعث تنظیم سوخت‌وساز موثر می‌شود و به همین دلیل، حذف وعده صبحانه، امری اشتباه است.


صبحانه

دکتر مجید احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هر مرد، روزانه به 2500 و هر زن به 2250 کالری نیاز دارد، افزود: در یک رژیم غذایی روزانه نرمال، حدود 400 الی 450 کالری باید از طریق وعده صبحانه کسب شود.
وی با اشاره به اینکه خوردن وعده صبحانه، علاوه بر دریافت کالری مورد نیاز بدن، در تنظیم سوخت‌وساز بدن نیز موثر است، خاطر نشان کرد: مصرف صبحانه، انرژی و نیروی کافی برای شروع یک روز را به افراد می‌دهد و مصرف این وعده غذایی در کودکان و نوجوانان، از ضرورت بیشتری برخوردار است؛ چرا در یادگیری بهتر آن‌ها در سر کلاس درس تأثیر می‌گذارد.
این پزشک تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: در یک صبحانه معمول روزانه، مواد غذایی مختلف با توجه به نوع فعالیت، شرایط فیزیولوژیکی و همچنین عادات غذایی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
در افرادی هم که دارای بیماری‌های مختلفی نظیر دیابت هستند، مصرف صبحانه ضروری است چرا که کمک می‌کند قند خون به حد نرمال برسد و حتی در برخی نیز از بروز بی‌حالی و ضعف جلوگیری می‌کند.
وی با بیان اینکه دریافت پروتئین، انرژی و برخی ویتامین‌ها از طریق وعده صبحانه صورت می‌گیرد، گفت: استفاده از وعده صبحانه، حتی برای آن‌ها که دارای اضافه وزن هستند، مفید است، چرا که باعث تنظیم سوخت‌وساز موثر می‌شود.
این پزشک متخصص با بیان اینکه مصرف صبحانه ضروری است، تصریح کرد: همه افراد باید صبحانه را از وعده‌های مهم غذایی خود به شمار آورند و در این میان، سالمندان و افراد در حال رشد، بیشتر باید به این وعده غذایی اهمیت بدهند. به‌عنوان مثال، عدم مصرف صبحانه در کودکان و نوجوانان، سبب افت تحصیلی و کاهش یادگیری در کلاس درس می‌شود و گاه حتی نخوردن صبحانه ممکن است سبب ایجاد درجاتی از سوءتغذیه شود که از لحاظ فیزیولوژیکی ضرر دارد.

همه افراد باید صبحانه را از وعده‌های مهم غذایی خود به شمار آورند و در این میان، سالمندان و افراد در حال رشد، بیشتر باید به این وعده غذایی اهمیت بدهند. به‌عنوان مثال، عدم مصرف صبحانه در کودکان و نوجوانان، سبب افت تحصیلی و کاهش یادگیری در کلاس درس می‌شود.

وی تصریح کرد: در افراد بزرگ‌سال نیز عدم استفاده از وعده صبحانه، سبب افت قوای کاری و کاهش کیفیت در کار می‌شود و از لحاظ جسمی، همان‌طور که گفته شد، باعث سوءتغذیه و نرسیدن برخی از ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌ها می‌شود.
احمدی با اذعان به اینکه دریافت ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌ها با نخوردن صبحانه دچار نقصان می‌شود، تصریح کرد: دریافت کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی و ویتامین‌ها با عدم دریافت صبحانه یا درست نخوردن صبحانه دچار نقصان می‌شود. بر اساس اصول تغذیه صحیح و سالم و با دریافت 400 الی 500 کالری از انرژی روزانه در وعده صبحانه، تمام مواد مغذی که در آن وعده مورد نیاز است به بدن می‌رسد.
در وعده صبحانه، مصرف نان، شیر و لبنیات، پنیر، تخم‌مرغ و هر از گاهی مصرف آب میوه‌جات یا سبزی خوردن و خیار و گوجه‌فرنگی در وعده صبحانه، به غنی کردن آن کمک می‌کند.
به‌هرحال مصرف نوع غذا یا مواد غذایی در وعده صبحانه، به شرایط افراد از نظر فیزیولوژیکی و عادات غذایی و همچنین شرایط اقتصادی بستگی دارد.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: ha_sh_2000
برگرفته از گروه: تغذیه و تناسب اندام