تبیان، دستیار زندگی
برای ادامه کار با کارلوس کی روش، مشکل فدراسیون فوتبال تنها تامین حقوق این مربی گران قیمت نیست. مهمتر از حقوق این پرتغالی، بر آورده کردن خواسته هایش است که گویا در توان بودجه فعلی فدراسیون نیست و آنها توپ را آن طرف خیابان سئول می اندازند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دولت برای کی روش دست به جیب می شود؟


برای ادامه کار با کارلوس کی روش، مشکل فدراسیون فوتبال تنها تامین حقوق این مربی گران قیمت نیست. مهمتر از حقوق این پرتغالی، بر آورده کردن خواسته هایش است که گویا در توان بودجه فعلی فدراسیون نیست و آنها توپ را آن طرف خیابان سئول می اندازند.


کی روش و گودرزی

سه نشست متوالی کارلوس کی روش با علی کفاشیان که از اواخر هفته گذشته آغاز و به ابتدای هفته جاری رسید، نشان می دهد که سرمربی تیم ملی فوتبال ایران برای ادامه همکاری، شروطی را دارد که رئیس فدراسیون تا این لحظه نتوانسته تضمینی مبنی برعملیاتی کردنش ارائه دهد.

اما این خواسته ها چیست و مهمتر از آن تا چه حد باید آن را جدی گرفت؟ پیش از این و بر سر موضوع تمدید قرارداد کارلوس کی روش، وزارت ورزش و جوانان به صورت کاملا عیان و تمام قد، مواضعش را اعلام کرد. پیاده کردن خواسته های وزارت خانه بر سر بندهای این قرارداد موجب شد، با بیشترین تاخیر ممکن، کی روش مجددا به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران به فعالیتش ادامه دهد.

با این وجود کاملا مشخص بود که این مربی پرتغالی به هر دلیلی، مرد مطلوب ساختمان شمالی خیابان سئول نیست. شاید حذف ایران در مرحله گروهی جام ملت های آسیا و یا نارضایتی توده مردم از عملکرد تیم ملی فوتبال ایران، این بهانه را به وزارت ورزش و جوانان می داد تا همانگونه که به تغییرات اجباری در پیکره مدیریت فدراسیون فوتبال اصرار داشت این بار خواستار تعویض کادر فنی شود. اما نمایش تیم ملی فوتبال ایران مقابل عراق و نوع حذف آغشته به  «ناداوری و بدشانسی» موجب شد در نظرسنجی ها، کی روش برنده مطلق شود.

اینک فضا به گونه ای است که شاید این مربی پرتغالی (ولو در ظاهر) تمایلی به ادامه همکاری با فدراسیون فوتبال ایران را نداشته باشد. مهمترین چالش پیش رو نداشتن بودجه پایدار و کافی است.علی کفاشیان در مصاحبه های پیشین خود در چند نوبت اعلام کرده بود اگر فیفا پول های بلوکه شده، فدراسیون را آزاد کند آنها مشکلی برای تامین بودجه تیم ملی بزرگسالان نخواهند داشت. اما تا این لحظه خبری از آزاد شدن این پول نیست.از این رو رئیس فدراسیون فوتبال از نهاد بالاتری از وزارت ورزش و جوانان می خواهد که به فوتبال کمک شود.

رئیس فدراسیون فوتبال در مصاحبه کوتاهی که روز یکشنبه با خبرنگاران حاضر مقابل فدراسیون فوتبال داشت، صریحا اعلام کرد: از «دولت» می خواهم که برای حفظ کی روش و پیاده شدن خواسته های او به فدراسیون فوتبال کمک شود. سوای کفاشیان، مهدی تاج هم روز شنبه قبل از ورود به ساختمان فدراسیون به خبرنگاران گفت که از دغدغه های سرمربی تیم ملی آگاه است و حق را به او می دهد.

حالا مهمترین سوال این است که موضع دولت و یا جزئی تر از آن وزارت ورزش در قبال این خواسته چیست؟ تغییرات وسیع که شامل تعویض نایب رئیس اول، دبیر کل و همچنین نایب رئیس بانوان شد، همه و همه امتیازاتی بود که کفاشیان آنها را به وزارت ورزش داد تا با مشکلاتی که پس از پایان جام جهانی با آنها رو به رو شد دیگر مواجه نشود.

توپ حالا در زمین وزارت ورزش و جوانان است. نظرسنجی ها نشان می‌دهد در بد بینانه ترین وضعیت، دست کم هشتاد درصد مردم خواهان حفظ کارلوس کی روش هستند و از سوی دیگر سرمربی تیم ملی و رئیس فدراسیون فوتبال صریحا می گویند برای ادامه این حضور، چاره ای نیست جز کمک دولت

رئیس فدراسیون حالا صریحا عنوان می کند که قبل از آغاز جام ملت های آسیا تنها وعده هایی را می شنید که هیچکدام (منهای بخشیدن موقت سربازها)محقق نشد و اگر قرار باشد با چنین وضعیتی پا به آوردگاه بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه بگذاریم، ادامه کار، دست کم با کی روش مهیا نیست.

سوای حقوق عقب افتاده سرمربی تیم ملی که مبلغ کمی هم نیست، بودجه ای لازم است که علاوه بر برگزاری اردوهای برون مرزی، دیدارهای تدارکاتی بزرگ نیز برگزار شود.اگر وزارت ورزش قبل از شروع جام ملت های آسیا، این کمک را به فدراسیون می کرد شاید که نه قطعا، تیم ملی نبردهای آماده سازی بیشتر و بزرگتری را برگزار می کرد و همین نبردها کمک شایانی به تیم ملی می کرد تا هنگام ده نفره شدن ناگهانی و غافلگیر کننده مقابل عراق، آمادگی مطلوب تری برای تطابق پذیری با وضعیت داشته باشد.

با توجه به اظهارات روزهای نخست محمود گودرزی و معاونان اغلب منهای فوتبالی اش، وزارت ورزش به اندازه مکفی متهم به فوتبال ستیزی شده است و شاید  شوک ناشی از خروج ناگهانی کی روش ضربه نهایی برای اثبات این انگاره باشد. این آخرین کارت علی کفاشیان است جهت حفظ مهره ای که با جیب خالی نمی توان برای اقناعش به بازار رفت.

مهدی طاهرخانی

بخش ورزشی تبیان