تبیان، دستیار زندگی
معاون خدمات شهری شهردار تهران از افتتاح اولین کارخانه زباله سوز کشور خبر داد و گفت: با احداث دو کارخانه زباله سوز دو هزار تنی می توانیم همه زباله های شهر تهران را به انرژی و برق تبدیل کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افتتاح اولین کارخانه زباله‌سوز کشور


معاون خدمات شهری شهردار تهران از افتتاح اولین کارخانه زباله سوز کشور خبر داد و گفت: با احداث دو کارخانه زباله سوز دو هزار تنی می‌توانیم همه زباله‌های شهر تهران را به انرژی و برق تبدیل کنیم.

مجتبی عبداللهی

مجتبی عبداللهی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران از افتتاح نخستین کارخانه زباله ساز کشور در تهران خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است این کارخانه که برای نخستین بار در کشور احداث شده هفته آینده و با حضور شهردار تهران افتتاح شود.
وی ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد به ازای هر تن زباله دفن شده 3.1 تن گاز گلخانه‌ای به وجود می‌آید. در سرتاسر جهان حدود 250 میلیون تن پسماند شهری در بیش از دو هزار و 150 تأسیسات موجود در 35 کشور دنیا سوزانده و در اکثر آنها از این امر برق تولید می‌شود.
معاون خدمات شهری شهردار تهران تصریح کرد: کارخانه‌ای که ما احداث کرده‌ایم می‌تواند سه مگاوات برق با سوزاندن 200 تن زباله در روز تولید کند البته این کارخانه توانایی سوزاندان بیش از 200 تن زباله را هم دارد.
وی به مشخصات فنی این کارخانه اشاره کرد و گفت: در این کارخانه حدود 33 هزار مترمکعب خاکبرداری شده، دو هزار تن آهن آلات به کار رفته، ارتفاع تاج سوله تجهیزات 25 متر و ارتفاع مخزن زباله 27 متر است.
عبداللهی با بیان اینکه دمایی بین 800تا یک هزار و 200 سانتی‌گراد حاصل می‌شود، گفت: برای اینکه بتوانیم برق را به مدار اصلی انتقال دهیم سه هزار و 700 متر کانال و تیرگزاری تا رسیدن به شبکه اصلی در جاده قم انجام داده‌‌ایم.


**با احداث دوکارخانه دو هزار تنی همه زباله‌های شهر تهران به انرژی و برق تبدیل می شود
وی ادامه داد: میزان اعتباری که هر کارخانه زباله‌سوز برای دو هزار تن زباله نیاز دارد حدود یک هزار و 200 الی یک هزار و 500 میلیارد تومان است. اگر بتوانیم دو کارخانه دو هزار تنی بسازیم می‌توانیم همه زباله‌های شهر تهران را تبدیل به انرژی و برق کنیم.
معاون خدمات شهری شهردار تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر کشورهای اروپایی زباله سوزی را به عنوان پیشرفته‌ترین تصمیم در دستور کار خود قرار داده اند و دیگر زباله‌های را دفن نمی‌کنند البته ممکن است در آینده تکنولوژی های دیگری مورد استفاده قرار گیرد، گفت: شرکت‌های مختلفی برای احداث کارخانه زباله‌سوز پیشنهاداتی مطرح کردند زیرا بانک‌های جهانی برای ساخت کارخانه‌های زباله سوز وام‌های خوبی ارائه می‌دهند.
وی افزود: این کارخانه را با کشور چین ساخته‌ایم و از نظر بین‌المللی استانداردهای روز دنیا را داراست. البته در دنیا کارخانه‌های زباله سوز در کنار مجتمع‌های مسکونی ساخته می‌شود اما براساس قانون موجود در کشور ما چنین امکانی وجود ندارد ولی جلساتی در این راستا برگزار کرده‌ایم که در پی آن سایر دستگاه‌های مربوطه به جنب و جوش افتاده‌اند. اما به هر ترتیب شرایط کنونی به گونه‌ای است که تنها در حریم شهرها می‌توان احداث کارخانه را در دستور کار قرار داد و برای تغییر این شرایط به تغییر قانون نیاز داریم.
عبداللهی افزود: امیدواریم شرایط به گونه‌ای پیش برود که تغییرات لازم در قوانین ایجاد شود، احتمال دارد بتوانیم در کنار همین کارخانه در زمان بهره‌برداری کلنگ احداث کارخانه دیگری را به زمین بزنیم.بنابراین ساخت کارخانه زباله سوز در دستور کار قطعی قرار دارد و برای چگونگی شرایط آن در حال مذاکره هستیم.
وی در ادامه اظهارات خود به کاشت 5 هزار اصله درخت تا پایان سال جاری در تهران اشاره کرد و گفت: چند سال است درخت کاری در تهران را به صورت وسیع انجام می‌دهیم و برهمین اساس پیش‌بینی کرده‌ایم که 5 میلیون درخت دیگر تا پایان سال جاری در تهران کاشته شود.
معاون خدمات شهری شهردار تهران افزود: براین اساس دستورالعملی را تعیین کرده‌ایم که براساس آن درختان خوب و سالم خریداری شود و مراحل کاشت به صورت درست و دقیق مورد توجه قرار گیرد. امسال قصد داریم علاوه بر پارک‌ها و مراکز آموزش گل و گیاه از توان سراهای محلات و تعدادی از مساجد برای توزیع و کاشت درخت استفاده کنیم.

عبداللهی ادامه داد: در این ایام سازمان زیباسازی موضوعات مختلفی مانند طراحی و نصب 192 اثر حجیم و بصری آماده‌سازی جایگاه جلوس حضرت امام، آماده سازی دو جایگاه سخنرانی برای 12 و 22 بهمن و همچنین آزین بندی میادین و زیباسازی آنها را انجام داده است


**توزیع رایگان درخت زیتون در راهپیمایی 22 بهمن
وی خاطرنشان کرد: در راهپیمایی 22 بهمن نیز تصمیم به توزیع درخت زیتون کرده‌ایم که براساس آن از شهروندان داوطلب ثبت نام می‌شود و بعد از اخذ آدرس درخت‌ها به آدرسی که ارائه شده ارسال می‌شود.
عبداللهی افزود: روز گذشته اولین درخت در این فصل با حضور شهردار تهران در خیابان ولیعصر کاشته شد فضا به گونه‌ای محیا شده که حداقل دو هزار درخت چنار با 15 سال که بن آنها  35 تا 40  است در این خیابان کاشته شود.
وی خاطرنشان کرد: 1000 مورد از این درخت‌ها در نقاط مختلفی از جمله تپه‌های عباس آباد و فضای سبز شهر تهران کاشته خواهد شد این درحالی است که مناطق 22 گانه نیز درباره کاشت درخت برنامه ویژه‌ای دارند تا از توان معتمدین و افراد شاخص استفاده شود .
معاون خدمات شهری شهردار تهران ادامه داد: بخش دیگری از درخت‌ها در کمربند شهر، محله شهید شهران در منطقه 4 انتهای اتوبان بابایی که 180 هکتار وسعت دارد، منطقه لتیان، کوهپایه‌های جنوب البرز، حصارک کن، ولنجک و پارک جنگلی قوچک که آن را از سازمان جنگل‌ها تحویل گرفته‌ایم کاشته خواهد شد. امیدواریم بتوانیم پارک را برای روز طبیعت در نوروز 94 در اختیار شهروندان قرار دهیم.
وی به برنامه‌های معاونت خدمات شهری به مناسبت ایام دهه فجر اشاره کرد و گفت: شرکت اتوبوسرانی با سه هزار دستگاه و خطوط مترو خدمات خود را به صورت رایگان در روز 22 بهمن ارائه خواهند داد.
عبداللهی ادامه داد: در این ایام سازمان زیباسازی موضوعات مختلفی مانند طراحی و نصب 192 اثر حجیم و بصری آماده‌سازی جایگاه جلوس حضرت امام، آماده سازی دو جایگاه سخنرانی برای 12 و 22 بهمن و همچنین آزین بندی میادین و زیباسازی آنها را انجام داده است.


**به دنبال احداث کارخانه زباله‌سوز بیمارستانی هستیم
وی در ادامه اظهارات خود گفت: به دنبال این هستیم کارخانه زباله‌سوزی بیمارستانی احداث کنیم و زباله‌های را به صورت تعریف شده از بیمارستان‌ها تحویل بگیریم و با مخازن خاص به مراکز سوزاندن زباله انتقال دهیم.
معاون خدمات شهری شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره درآمدزایی کارخانه زباله‌سوزی برای شهرداری تهران، گفت: این کارخانه با مشارکت بخش خصوصی و سهام 40 درصدی آنها ساخته شده است. بخش خصوصی بابت 40 درصد سهام خود قرار است 5 سال از کارخانه بهره‌برداری کنند و برق آن را به فروش برسانند. بعد از 5 سال این کارخانه به صورت تمام و کمال در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه این کارخانه‌ها معمولاً 40 الی 50 سال عمر می‌کنند، گفت: بخش خصوصی حاضر است 70 درصد در احداث کارخانه زباله‌سوز سرمایه‌گذاری کند چرا که بانک‌های جهانی در این زمینه وام‌های خوبی ارائه می‌دهند بنابراین اعلام آمادگی بخش خصوصی در این امر نشان‌دهنده توجیه اقتصادی صددرصد آن است.
عبداللهی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه در حال حاضر تکلیف زباله‌های بیمارستانی چگونه تعیین می‌شود، گفت: هم اکنون در بیمارستان‌ها از طریق اتوکلاو یا هیدروکلاو آنها را بی‌خطر کرده و ما نسبت به دفن آنها اقدام می‌کنیم. ما به عنوان پیمانکار و نه به عنوان مسئول در این امر اقدام کرده‌ایم چرا که هر نهاد یا سازمانی که زباله پرخطر یا خطرساز تولید می‌کند باید نسبت به امحای آن نیز اقدام کند اما ما به دنبال این هستیم که برای همه زباله‌ها کارخانه ایجاد کنیم. اما مفهوم آن این نیست که می‌خواهیم قانون را تغییر دهیم.


**روزانه 80 الی 90 تن زباله بیمارستانهای دولتی را جمع‌آوری می‌کنیم

وی با تأکید براینکه ما با این اقدام جای وزارت بهداشت نمی‌نشینیم و به عنوان پیمانکار عمل خواهیم کرد، گفت: در حال حاضر روزانه 80 الی 90 تن زباله بیمارستانی را جمع‌آوری می‌کنیم. اما مشکل ما در خصوص کلینیک‌ها، پلی کلینیک‌ها و بخشهایی است که جراحی‌های سرپایی دارند در غیر این صورت مشکلی با بیمارستان‌ها نداریم.
معاون خدمات شهری شهردار تهران در پایان گفت: تکنولوژی این کارخانه از چین آمده اما قصد داریم آن را بومی‌سازی کنیم و این کارخانه را در فضاهای شهری بسازیم.

بخش دانش و زندگی تبیان
منبع:خبرگزاری تسنیم