تبیان، دستیار زندگی
زمانی سیگار تنها در دست کسانی دیده می شد که سنی از آنها گذشته بود و به قول خودشان سیگار دوای فراموشی دردها و سختی های زندگیشان بود اما امروز کافی است که چشمان خود را کمی بازتر کنید و در مسیر رفت و آمد هر روزتان فقط به سن افرادی نگاه کنید که سیگاری در دست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانش آموزان معتاد تر از دانشجویان !

زمانی سیگار تنها در دست کسانی دیده می شد که سنی از آنها گذشته بود و به قول خودشان سیگار دوای فراموشی دردها و سختی های زندگیشان بود اما امروز کافی است که چشمان خود را کمی بازتر کنید و در مسیر رفت و آمد هر روزتان فقط به سن افرادی نگاه کنید که سیگاری در دست دارند.

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
اعتیاد دانش آموزان

از شمار زیاد افرادی که سیگار حکم عادت هر روزشان شده است که بگذریم پایین آمدن سن مصرف مواد در ایران هشدار جدی تری به جامعه می دهد.
آموزش و پروش را شاید بتوان پر مسئولیت ترین وزارتخانه کشور دانست چرا که مسئولیت تربیت فرزندان کشور را بر عهده دارد.

این در حالی است که  كمبود اعتبار در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و كمبود مربیان بهداشت در مدارس از دلایلی است كه آموزش و پرورش برای كم كاری‌هایی كه در خصوص آسیب‌های اجتماعی در مدارس صورت می‌گیرد عنوان می‌كند.

نتیجه جالب شیوع شناسی اعتیاد دانشجویان

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به نتیجه مطالعات شیوع شناسی انجام شده در میان دانشجویان اشاره و اظهار کرد: 60 درصد مصرف کنندگان مواد مخدر گفته‌اند که شروع مصرف آنها از دوره دانش آموزی بوده است.
وی افزود: اکنون 6500 تن مواد مخدر سنتی در افغانستان در حال تولید در 210 هکتار زمین است. در واقع تهدید زیر گوش ماست. از سوی دیگر مواد مخدر صنعتی نیز در داخل کشور تولید می‌شود.
جزینی با اشاره به کشف 3600 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی گفت: امسال با 100 کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی برخورد شد. این آمار در سال گذشته 395 کارگاه بود.

تسبیح، اشک، اسید، گل، نورجیزک و تمجیزک، ماشروم و کروکودیل از جمله مواد مخدری هستند که به صورت صنعتی تولید و توسط دلالان بین جوانان توزیع می شود

وی در ادامه با بیان اینکه قصد داریم امسال با هماهنگی آموزش و پرورش مطالعات شیوع شناسی مجددی را انجام دهیم، اظهار کرد: یک درصد دانش آموزان ما مواد مخدر مصرف می‌کنند که به معنای اعتیاد نیست بلکه به صورت تفننی گزارش شده است. اکنون با مصرف شیشه و روانگردان‌ها نیز که رو به فزونی است روبرو هستیم و باید از طریق پیشگیری اولیه از آن جلوگیری کنیم.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: تمام اقشار جامعه باید در امر پیشگیری از مصرف مواد مخدرسهم داشته باشند. مربیان، مدیران، والدین دانش آموزان که ارتباط نزدیکی با آنها دارند می‌توانند به عنوان یک الگو مطرح شوند. اکنون دانش آموز 15 هزار ساعت را در مدرسه می‌گذراند و این فرصت مناسبی برای فرهنگ سازی است. باید عوارض مواد مخدر را تبیین کنیم.
وی با اشاره به اینکه درمان اعتیاد بسیار سخت و گران است،‌ گفت: در دو سال گذشته 25 میلیارد تومان برای درمان معتادان هزینه کردیم.

وجود 27 هزار مبتلا به ایدز در کشور

جزینی در ادامه به بیان برخی آمارها در خصوص تبعات مصرف مواد مخدر پرداخت و گفت: یکی از عوامل اصلی شیوع ایدز، اعتیاد است. 67 درصد علت ابتلا به ایدز استفاده از سرنگ مشترک در بین معتادان است. امروز بیش از 27 هزار مبتلا به ایدز در کشور داریم.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: 70 درصد زندانیان ما در زندان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مواد مخدر مصرف می‌کنند. 20 درصد از جرایم خرد توسط معتادین صورت می‌پذیرد و عامل 55 درصد طلاق‌ها و 65 درصد همسر آزاری‌ها اعتیاد است. حتی عامل برخی از قتل‌ها نیز اعتیاد است. ما فردی را داشتیم که شیشه مصرف می‌کرد و سر همسر خود را بریده بود. وی می‌گفت همسرم را همانند دیو می‌دیدم و به همین خاطر چون تصور می‌کردم به من مدال می‌دهند سرش را از تن جدا کردم.

ریتالین و قرص‌های لاغری، مقدمه‌ای برای آغاز اعتیاد

جزینی با اشاره به اینکه شیشه توهم زایی بالایی دارد ادامه داد: برخی داروها نظیر ریتالین که در شب امتحان توسط دانش آموزان و دانشجویان مصرف می‌شود و همچنین موادی که تحت عنوان قرص‌های لاغری عرضه می‌شوند همگی مقدمه‌ای بر اعتیاد هستند.
وی با بیان اینکه توقع ما از آموزش و پرورش در این خصوص بالاست چون جامعه و گروه هدف حساسی دارد اظهار کرد: باید از دانش آموزان و فرزندان ایران اسلامی که سرمایه ملی ما هستند حفاظت کرد و آنها را تحت حمایت قرار داد. نشاط آفرینی در این میان حائز اهمیت است. باید برنامه ریزی کنیم.
نکته اینجاست که چرا قشری دانشجو به عنوان یکی از مهم ترین قشرهای اجتماعی که جامعه از آنان به عنوان نیروی انسانی فرهیخته یاد می کند چنین گرایشی را به مواد اعتیاد آور پیدا می کند؟

تحقیقات نشان می دهند، افرادی كه به انواع موادمخدر اعتیاد پیدا كرده اند، اغلب اولین تجربه شان را به صورت تفریحی و در دوران نوجوانی كسب كرده بودند و به تدریج اعتیاد آنان، از حالت تفریح خارج شده و با تكرار و زیاد شدن میزان مصرف، معتاد شده اند. از آن جایی كه مصرف موادمخدر همیشه رو به افزایش است، نوجوان نیز ابتدا با مقداری كم شروع می كند و چون با گذشت زمان، مقدار كم اولیه نیاز جسمی او را تامین نمی كند، مجبور می شود یا مقدار مصرف را افزایش دهد و یا فاصله زمانی مصرف را كوتاه تر كند كه در نهایت منجر به وابستگی شدید او به مواد و اعتیاد او می شود.

باید از دانش آموزان و فرزندان ایران اسلامی که سرمایه ملی ما هستند حفاظت کرد و آنها را تحت حمایت قرار داد. نشاط آفرینی در این میان حائز اهمیت است. باید برنامه ریزی کنیم

گرچه عوامل بی شماری از جمله زمینه های خانوادگی، فقر مادی خانواده، اختلافات خانوادگی و فشار دوستان و هم سالان در گرایش جوانان به مواد مخدر موثر است اما اکثر جوانان و نوجوانانی كه شروع به مصرف موادمخدر می كنند، اظهار می دارند كه برای فرار از مشكلات و مسائل زندگی روزمره و داشتن احساسی بهتر از احساس فعلی شان دست به این كار زده اند.

با این تفاسیر اما شاید یکی دیگر از عواملی که جوانان را به سوی مواد سوق می دهد در دسترس بودن و ارزان بودن مواد باشد. نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره گفته است: از زمان تصویب قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در کشور نه تنها به اهداف مزبور در قانون نرسیده ایم، بلکه شاهد افزایش مصرف قلیان و کاهش سن مصرف کنندگان در کشور بودیم که این نشان از ضعف در نظارت ها دارد.

با وجود این که بیشترین میزان مواد مخدری که در ایران توزیع می شود از طریق قاچاق کشورهای مرزی به کشور وارد می شود اما در چند سال اخیر شاهد شکل گیری پدیده مواد مخدر صنعتی هستیم که در داخل تولید می شود.

تسبیح، اشک، اسید، گل، نورجیزک و تمجیزک، ماشروم و کروکودیل از جمله مواد مخدری هستند که به صورت صنعتی تولید و توسط دلالان بین جوانان توزیع می شود.

با این حال اما اعتیاد جوانان به عنوان نیروهای فعال به هر ماده ای برای جامعه ای که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند بسیار پر اهمیت است که همت و تدابیر صحیح مسئولان را برای مقابله با آن می طلبد.

چرا جوانان و نوجوان معتاد می شوند؟

در هر حال، در گرایش نوجوانان و جوانان به سمت سوءمصرف مواد مخدر، علل و عوامل گوناگونی نقش دارند که شامل علل شخصیتی روانی، علل اجتماعی، علل خانوادگی و... است.
در مورد علل شخصیتی روانی می‌توان به محرومیت‌ها و ناکامی‌ها، عقده‌های سرکوب‌شده فرد، هیجان در نوجوانی، کنجکاوی و... اشاره کرد. از علل فردی و اجتماعی می‌توان به دوستان ناسالم، نداشتن مقبولیت اجتماعی، در دسترس بودن مواد، محله ناسالم و وجود خرده‌فروشان اشاره کرد.

از عوامل خانوادگی نیز که زمینه‌ساز اعتیاد فرزندان است، می‌توان به اعتیاد یکی از اعضای خانواده، سکونت در محله یا منطقه‌ای که به مواد مخدر آلوده است، پایین بودن اعتقادات مذهبی، طلاق والدین، مصرف تفننی در خانواده‌هایی که با هم در رفت و آمد هستند، اشاره کرد.عواملی که اگر مورد توجه کارشناسان و جامعه شناسان قرار نگیرد بحران در مدارس و دانشگاه ها جدی تر خواهد شد.


منابع :شهرخبر / شفاف / ایسنا

مطالب مرتبط: