تبیان، دستیار زندگی
سی و سومین جشنواره فیلم فجر سومین روز خود را با طعم «مرگ ماهی» آغاز کرد.نمایش این فیلم از ساعت 10.15 در سالن اصلی مرکز همایش های برج میلاد آغاز و طی یک روند خسته کننده نتوانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از لیلا حاتمی تا پسر گزارشگر 20:30

حاشیه های سومین روز کاخ جشنواره‌ فجر


سی و سومین جشنواره فیلم فجر سومین روز خود را با طعم «مرگ ماهی» آغاز کرد.نمایش این فیلم از ساعت 10.15 در سالن اصلی مرکز همایش های برج میلاد آغاز و طی یک روند خسته کننده نتوانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند.


جشنواره فجر

روح الله حجازی کارگردان جوان این اثر چهارمین فیلم خود را به مرحوم علی حاتمی و رسول ملاقلی پور تقدیم کرد.غیر از حجازی که تقریبا اکثر منتقدان را ناامید کرده بود، آنهایی که علاقه‌مند سینمای مستند هستند توانستند مستند خوب «بختک» را ببیند اما بازهم صندلی‌های خالی در هنگام نمایش آثار مستند خودنمایی می‌کند و شاید با ادامه این روند باید حق را به مدیریت جشنواره داد که در ابتدا برنامه‌ای برای نمایش آثار مستند نداشتند.
امیر جعفری و لیلا حاتمی برای دیدن بازی همسرانشان ریما رامین‌فر و علی مصفا در سالن حضور داشتند.علیرضا رضاداد دبیر جشنواره روز گذشته در سالن همایش های میلاد حضور پیدا کرد و ضمن بازدید از بخش های مختلف، دقایقی نیز به تماشای «بختک» نشست.
بابک حمیدیان و سحر دولتشاهی بازیگران دو فیلمه روز سوم بودند که مشترکا دو فیلم «مرگ ماهی» و «شکاف» از آنها به نمایش درآمد.حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی هم روز سوم به کاخ جشنواره آمد و ضمن بازدید از بخش های مختلف به تماشای فیلم «شکاف» نشست.
در تیتراژ پایانی فیلم «تگرگ و آفتاب» عنوان برداشتی آزاد از «داش آکل» صادق هدایت با واکنش تماشاگران همراه شد.از چهره های جدیدی که روز گذشته در جشنواره دیده شدند می توان به حمید فرخ نژاد، محمد رضا هنرمند، ناصر شفق، محمد سلوکی،همایون ارشادی، حسین ترابی، حسین پارسایی، محمد مهدی طباطبایی نژاد و وحید موساییان اشاره کرد.کامران نجف زاده هم برای دیدن بازی پسرش در فیلم «شکاف» در کاخ جشنواره حاضر شده بود.
پایان بخش سومین روز جشنواره نمایش فیلم «جزیره رنگین» خسرو سینایی در بخش خارج از مسابقه بود که روایتی مستند داستانی داشت، بعد از نمایش نیز نشست پرسش و پاسخ فیلم برگزار شد.
نا امید کننده روز/ مرگ ماهی
از مدتها قبل از شروع جشنواره، خیلی‌هایمان منتظر بودیم که آخرین سه‌گانه روح‌الله حجازی را بعد از «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»، ببینیم. در کمال نا امیدی اما «مرگ ماهی» با وجود تعریف و تمجیدهای مکرر کارگردان و عوامل آن، اصلا اثری قابل قبول در کارنامه حجازی نبود. او در مراسم رونمایی از فیلمش گفته بود که این بار برخلاف فیلم‌های قبلی‌اش، سینما را به معنای واقعی در فیلمش رعایت کرده و به همه اطمینان داده بود که با اثری چند پله بالاتر مواجه‌اند. بازی بازیگران و فیلمبردای محمود کلاری، آنقدر خوب بود که واقعا نمی‌شود خیلی راحت فیلم را فاقد ارزش معرفی کرد اما هیچ کدام از این زیبایی‌ها موفقیتی نصیب فیلم نکرد.

از مدتها قبل از شروع جشنواره، خیلی‌هایمان منتظر بودیم که آخرین سه‌گانه روح‌الله حجازی را بعد از «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»، ببینیم. در کمال نا امیدی اما «مرگ ماهی» با وجود تعریف و تمجیدهای مکرر کارگردان و عوامل آن، اصلا اثری قابل قبول در کارنامه حجازی نبود.


سانس فوق‌العاده روز/ ایران برگر و عصر یخبندان
در روز دوم جشنواره ازدحام جمعیت در سینماهای فرهنگ و کوروش برای تماشای دو فیلم «ایران برگر» مسعود جعفری جوزانی و «عصر یخبندان» مصطفی کیایی آنقدر زیاد بوده که این دو سینما تصمیم گرفته‌اند سانسی فوق‌العاده برایش درنظر بگیرند. این دو، تنها فیلمهایی هستند که در سینماهای مردمی جشنواره امسال به سانس فوق‌العاده رسیده‌اند.  محمدرضا فرجی، مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر روز گذشته گفته که تا الان بیشترین استقبال مردمی به سه فیلم «عصر یخبندان»، «ایران برگر» و «رخ دیوانه» اختصاص داشته اما آنطور که از گوشه و کنار به گوش می‌رسد، «اعترافات یک ذهن خطرناک» سعید اقاخانی هم جزو فیلمهایی است که شدیدا مورد توجه مخاطبان قرار گرفته.
خانوادگی روز/ فیلمی باحضور خانواده کارگردان
بعد از محمدرضا داوود نژاد که در فیلم‌هایش به جای استفاده از بازیگران، دست روی اعضای خانواده‌اش می‌گذارد و از موقعیت نابازیگری آنها به نفع فیلمها استفاده میکند، حالا امیر عزیزی، کارگردان فیلم «موقت» هم در فیلمش از مادر و خواهرش استفاده کرده بود. این فیلم اما با وجود نماهای طولانی، ضعف داستان، بازی بد بازیگران مطرح و دیالوگهای عجیب و غریب، اصلا جایی برای این ریسک نداشت. شاید اگر تمام پازلهای فیلم درست و دقیق کنار هم قرار داشتند حضور این دو بازیگر، می‌توانست جذاب به نظر برسد اما اینبار به ضرر کامل فیلم بود. خلاصه اینکه عزیزی در نشست خبری فیلم «موقت»، اعلام کرد که دوست داشته مادر و خواهرش در این فیلم همراهی‌اش کنند و از آنها هم تشکر کرد.

جشنواره فجر

حاتمی‌کیا پای ثابت جشنواره
ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان شناخته‌شده سینمای ایران از جمله هنرمندانی است که گرچه در جشنواره امسال فیلم فجر، اثری ارائه نکرده است اما حضور فعالی در مرکز همایش‌های برج میلاد دارد.وی تاکنون در همه روزهای نمایش فیلم‌ها به برج میلاد آمده و آثار همکاران خود را تماشا کرده است. گرچه تا به حال اظهار نظری از او درباره فیلم‌ها منتشر نشده است و البته خودش به خبرنگاران می‌گوید قصد مصاحبه کردن ندارد.
«رخ دیوانه» صدرنشین آرای مردمی فجر
طبق شمارش آرامی مردمی فیلم‌های سینماهای مردمی سی و سومین جشنواره فیلم فجر فیلم سینمایی «رخ دیوانه» با میانگین امتیاز ۳/۲۳ در صدر آرامی مردمی قرار گرفت.بنا به شمارش 27298 برگ رای تماشاگران تا روز سوم جشنواره به ترتیب فیلم‌های «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داوودی با میانگین امتیاز 3/23، فیلم «عصریخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی با میانگین امتیاز 3/12 و فیلم «کوچه بی نام» به کارگردانی هاتف علیمردانی با میانگین امتیاز 3/02 تا این تاریخ به ترتیب رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند.

صف و تشویق طولانی روز/ خانه دختر
بالاخره طلسم تشکیل صف برای تماشای فیلم در کاخ جشنواره، همزمان با نمایش «خانه دختر» در شب دوم شکست و یک ربع قبل از شروع فیلم، صفی طولانی پشت در سالن تشکیل شد. فیلم شاه حسینی، در میزان تشویق هم رکورد زد. این اولین فیلمی بود که بعد از پایان نمایش، اهالی رسانه و منتقدان نزدیک به یک دقیقه تشویقش کردند. ازدحام جمعیت در سالن برگزاری نشست این فیلم هم یک جورهایی رکورددار بود تا جایی که خیلی‌ها اصلا نتوانست وارد سالن شوند و از همان بیرون صحبت‌ها را می‌شنیدند. «خانه دختر» با وجود تمام ایرادهایی که داشت، توانست اسمش را به عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم جشنواره فیلم فجر در دو روز اول ثبت کند.


فرآوری: منیژه خسروی
بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: فارس ، مهر ، ایسنا ، هفت صبح ، روابط عمومی جشنواره