تبیان، دستیار زندگی
بعد از راه اندازی کمپین هایی که در دو سه سال گذشته با هدف حمایت از زنان با حجاب راه اندازی شد به تازگی یک زن مسلمانِ نیویورکی، با راه اندازی روز جهانی حجاب، زنان غیر مسلمان را در شبکه های اجتماعی به تجربۀ یک روز روسری سر کردن فراخواند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دعوت به حجاب در شبکه های اجتماعی



بعد از راه اندازی کمپین هایی که در دو سه سال گذشته با هدف حمایت از زنان با حجاب راه اندازی شد به تازگی یک زن مسلمانِ نیویورکی، با راه اندازی روز جهانی حجاب، زنان غیر مسلمان را در شبکه های اجتماعی به تجربۀ یک روز روسری سر کردن فرامی خواند.


دعوت به حجاب در شبکه های اجتماعی

در فروردین ماه سال 91 در حالی‌كه "شیما العوضی" زن عراقی كه مادر پنج فرزند بود، در خانه‌اش در كالیفرنیا به صرف داشتن حجاب به قتل رسید و در كنار جسد وی، این یادداشت كه "تروریست به خانه‌ات برگرد" یافت شد، شاید كسی تصور نمی‌كرد، در ظرف كمتر از چند روز یك كمپین بزرگ در حمایت از حجاب در امریكا شكل بگیرد.
در پی این اقدام وحشیانه، بسیاری از زنان غیرمسلمان در امریکا تصاویری از خود را که در آن‌ها روسری بر سر داشتند، بر روی صفحه "یک میلیون حجاب برای شیما العوضی" که در وب سایت فیس بوک ایجاد شده بود بارگذاری کردند. 
یکی از زنان غیر مسلمان آمریکایی در این کمپین برای حمایت از شیما الاوادی شرکت کرد و عکس خود را با روسری به صفحه فیس بوکی که متعلق به همین کمپین بود ارسال کرد، این زن 59 ساله در این زمینه گفت: «انتظار می‌رفت که واکنشی جدی نسبت به این جنایت، از سوی دولت صورت پذیرد اما چنین نشد.»
بعد از آن در مرداد ماه سال گذشته بود که تعدادی از زنان سوئدی پس از حمله به یک زنان باردار محجبه و کشف حجاب وی با انتشار عکس‌های محجبه‌ای از خود در سایت‌های اجتماعی به حمایت از وی پرداختند.
در همین راستا تعدادی از زنان سوئدی عکس‌های محجبه خود را در توییتر و دیگر سایت‌های اجتماعی منتشر کردند. افرادی که اقدام به تشکیل این کمپین کرده‌اند از دولت درخواست کردند تا از حقوق زنان مسلمان و آزادی مذهبی آنان حمایت کند.
در آن زمان بیلان عثمان، یکی از موسسان این کمپین گفت: مردم به حجاب و مسلمانان همچون یک بیگانه می‌نگرند. این جریان می‌تواند فرصتی باشد تا مشکلاتی که زنان مسلمانان با آن مواجه هستند را مطرح کند.
حالا با گذشت حدود یک سال و نیم از این جریان و با گسترش شبکه های اجتماعی، در کشورهای مختلف افراد دیگری هم به این فکر افتاده اند تا با وجود مخالفت هایی که برای حجاب بانوان در برخی کشورها وجود دارد از فرصت شبکه های اجتماعی برای معرفی و تبلیغ حجاب به دیگران استفاده کنند.

برای نخستین بار طی سه سال گذشته، امسال، روز جهانی حجاب، به موضوعی فراگیر در پایگاه‌های ارتباط اجتماعی تبدیل شد و زنانِ سراسر جهان با اشتراک گذاشتن عکس هایی با هشتگ #WorldHijabDay فعالان این برنامه را همراهی کردند.


 روز جهانی حجاب

در حالی که در غرب تلاش می‌شود حجاب به مثابۀ سرکوب زن معرفی می‌شود، "نظمه خان" زن مسلمانی که در سن 11 سالگی از بنگلادش به نیویورک آمده بود، حجاب را نماد ایمان دینی و تواضع و زیبایی می‌داند.
"نظمه خان" به منظور جلب همبستگی زنان جهان و تشویق زنان مسلمان و غیرمسلمان برای استفاده از روسری، روز جهانی حجاب را تاسیس کرد.
وی داشتن حجاب را به مثابه نمادی از تواضع می‌داند، که از آموزه‌های دینی مسلمانان است. نظمه خان با تاکید بر این که نباید با زنانی که حجاب را به عنوان پوشش انتخاب کرده‌اند با تبعیض برخورد شود، هدف از راه اندازی روز جهانی حجاب را گسترش تسامح دینی و تفاهم در سراسر جهان، از طریق افزایش آگاهی درباره پوشیدن حجاب اعلام کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری روز جهانی حجاب، این تلقی را در میان مردم جهان ایجاد کند که زنان محجبه، فرقی با دیگران ندارند و اگر حجاب را انتخاب کرده‌اند، انتخاب آنان آزادانه بوده است و برای پوشیدن آن، تحت هیچ فشار یا ظلمی نبوده‌اند.  زنان با پوشیدن حجاب، تنها در پی عمق بخشیدن به ایمان خود هستند به همین سبب پوششی مشابه پوشش حضرت مریم دارند.

دعوت به حجاب در شبکه های اجتماعی

برای نخستین بار طی سه سال گذشته، امسال، روز جهانی حجاب، به موضوعی فراگیر در پایگاه‌های ارتباط اجتماعی تبدیل شد و زنانِ سراسر جهان با اشتراک گذاشتن عکس هایی با هشتگ #WorldHijabDay فعالان این برنامه را همراهی کردند.
یکی از زنانی که عکس خود را به این هشتگ پیوند زده بود، نوشت: انتخاب حجاب باید آزادانه باشد، ممکن است من مسلمان یا مومن نباشم، اما از حجاب حمایت می‌کنم زیرا حجاب، موجب زیبایی زنان می‌شود.
نظمه خان، پس از آن که با خانواده‌اش به آمریکا منتقل شد، در مدرسه به سبب داشتن حجاب همواره تحت فشار بود. این فشارها در دبیرستان و دانشگاه نیز ادامه داشت و پس از وقایع 11 سپتامبر دوچندان شد.
وی می‌گوید: همواره از من می پرسند، "چرا لباس معمولی نمی پوشی؟"، همواره در ترس و اضطراب به سر می‌برم، همواره مرا به اسم و صفت هایی مانند "اسامه" یا "تروریست" صدا می زنند و این وضع به کابوس شبیه است.
در تابستان سال 2011، کسانی که با همین مشکلات مواجه بودند، ماجراهای خود را در وبلاگ ها و سایت ها روایت کردند و این مساله نظمه خان را به فکر یافتن راه حلی برای این مساله انداخت.
وی گفت: مدت‌ها فکر کردم که چه کنم تا به دوستانم و به خودم کمک کنم. سرانجام به این نتیجه رسیدم که از زنان دیگر بخواهم یک روز از سال را به تجربۀ زندگی با حجاب دعوت کنم و چه بسا که همین یک روز، به تغییری منجر شود.
تاکنون سفیران 33 کشور به این برنامۀ جهانی پیوسته و آن را برگزار کرده‌اند.

کمپین من عاشق حجابم
در اقدامی هم در کشورمان به تازگی فعالان فضای مجازی شهرستان خوی به صورت خودجوش در اقدامی "کمپین من عاشق حجابم" را در شبکه های اجتماعی مختلفی از جمله اینستاگرام و فیس بوک در جهت حمایت از حجاب اسلامی جهت ترویج فرهنگ و حفظ ارزشهای اسلامی راه اندازی کرده است.
این کمپین  به زبان های فارسی و انگلیسی ترجمه و به اصطلاح «هشتگ» گذاری شده است و در ابتدا فعالیت خود را از حجاب کودکان آغاز کرده است.
#من_عاشق_حجابم_هستم  ،  hejabeislami# مربوزط به صفحات این کمپین است.

راه اندازی کمپین های مختلف در فضای مجازی و تأثیری که حرکت های اینچنینی در دیده شدن موضوعات مختلف دارد به فرصتی تبدیل شده برای رساندن پیام های مختلف، که این بار زنان مسلمان و محجبه از این فرصت برای دعوت به حجاب استفاده کرده اند.


فرآوری: زهرا فرآورده

بخش ارتباطات تبیان


منابع: العالم/ باشگاه خبرنگاران/ فاطر
 مطالب مرتبط:
كمیپین برای عشاق پیامبر (ص)