تبیان، دستیار زندگی
عده اى از پدر و مادرها وقتى مى بینند فرزند كوچكشان به حرف هاى آنها موقع لباس پوشیدن یا جمع كردن وسایلش و… توجهى نمى كند و به تماشاى تلویزیون یا بازى ادامه مى دهد، دایم صدایش مى كنند و فریاد مى كشند. آنها فكر مى كنند هرچه بیش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با فرزند لجبازم چگونه رفتار کنم؟


عده اى از پدر و مادرها وقتى مى بینند فرزند كوچكشان به حرف هاى آنها موقع لباس پوشیدن یا جمع كردن وسایلش و… توجهى نمى كند و به تماشاى تلویزیون یا بازى ادامه مى دهد، دایم صدایش مى كنند و فریاد مى كشند. آنها فكر مى كنند هرچه بیشتر حرفشان را تكرار كنند، فرزندشان سریع تر گوش مى دهد. در حقیقت قضیه برعكس است. به طور معمول اگر قبل از انجام كارى گفته خود را چندین مرتبه تكرار كنید، بچه مى آموزد كه نباید گوش دهد. وى ارزش زمانى كه براى اولین مرتبه او را صدا مى كنید و زمانى كه واقعاً با او كار دارید را مى داند و احتمالاً از 5 تا 10دقیقه اضافى استفاده مى كنند و به بازى خود ادامه مى دهند.

اگرچه هنگامى كه كودك، خود را به نشنیدن مى زند و یا حرفتان را جدى نمى گیرد، بسیار ناراحت كننده است، ولى بچه هاى 3ـ4 ساله از این كه مى توانند با بى اعتنایى و گوش ندادن، والدین را عصبانى كنند، احساس قدرت مى كنند. پس با این قضیه به طور شخصى برخورد نكنید. بچه ها در این سن نمى خواهند بى ادب باشند، آنها فقط مى خواهند استقلال خود را نشان دهند.

البته اگر از ابتدا، كودك را به خوب گوش دادن تشویق كنیم، مشكلات گوناگون آینده برطرف خواهد شد. مثلاً فرزندتان در مدرسه خوب توجه نمى كند و نمى تواند در درس هایش تمركز كرده و یا دستورات را دنبال كند و یا حرف هاى شما را نادیده مى گیرد، در این صورت نباید بگویید این مسئله به مرور زمان به خودى خود حل خواهد شد. دستورات زیر به فرزند شما كمك مى كند بدون آنكه خود بفهمد، دقت و توجه بیشترى برروى مسائل داشته باشد.


چه کار کنیم ؟


- عصبانى نشوید.

تلاش كنید آرامش خود را حفظ كرده و با صداى آرام صحبت كنید، حتى اگر مجبور شـُدید براى چند لحظه اى به خلوتگاهى پناه آورید. هرقدر بلندتر صحبت كنید، مطمئناً بچه ها نه متوجه صداى بلند شما و نه متوجه مفهوم كلمات تان خواهند شد.


- مسائل را براى فرزندتان شرح دهید.

بچه ها هنگامى كه به آنها دستور داده مى شود، لجبازى مى كنند. به جاى آن كه بگویید، چطور جرئت كردى سنگ پرتاب كنى! بگویید: سنگ براى پرتاب كردن نیست، توپ را پرتاب مى كنند. بدین طریق برروى رفتارش تأثیر گذاشته و راه چاره اى را بدون پرخاشگرى یافته اید.


- مطالب را به سادگى عنوان كنید . به جاى سخنرانى كردن به نرمى ولى با قاطعیت حرف بزنید.

به این طریق او یاد مى گیرد راجع به هر كارى كه باید انجام دهد، فكر كند بدون آنكه به سرزنش براى فراموش كردن كارى یا گوش ندادن نیازى باشد.


- از فرزند خود بخواهید كه مطالب مهم را تكرار كند.

این روش زمانی مفید خواهد بود كه مى خواهید فرزندتان نتیجه كارى را بفهمد. بگویید: باید ماژیك هایت را قبل از ناهار جمع كنى بگو ببینم كى ماژیك هایت را جمع مى كنى؟


- ارتباط واقعى برقرار سازید.

چنانچه فرزندتان جذب كارى شده، به آرامى دست به شانه او بزنید تا متوجه شما شود. از او بخواهید موقعى كه صحبت مى كنید به شما نگاه كند. اگر او با چشم ارتباط برقرار سازد، برایش بسیار سخت خواهد بود كه لجبازى كند.


- جدولى تهیه كنید.

به او مسئولیت دهید و با كمكش جدولى از تمام كارهایى كه باید انجام دهد (مسواك زدن، شستن صورت، لباس پوشیدن، خوردن صبحانه و پوشیدن كفش ها) تهیه كنید. بسیارى از بچه ها دوست دارند كه جدول را بررسى كرده و موفقیت خود را اعلام كنند.


بچه هاى لجباز…

به او توجه كامل داشته باشید. چنانچه مى خواهید او به حرف هاى شما گوش دهد، باید به گفته هایش گوش دهید. بنابراین هنگامى كه روزنامه در دست تان است و آن را مى خوانید با او صحبت نكنید. تمام توجه خود را به او بدهید و اگر امكان پذیر نیست، علت آن را برایش شرح دهید: "عزیزم، اكنون مشغول انجام كارى هستم . اما دوست دارم كه به گفته هایت گوش دهم. پنج دقیقه دیگر. به حرف هایت گوش مى كنم " .

به علاوه، به آنچه مى گوید اهمیت دهید. چنانچه مى گوید سردش شده است، نگویید: این جا آن قدرها هم سرد نیست . به جایش بگویید: سردت شده؟ بیا برویم و لباس گرمت را برداریم. بى جهت نگران نشوید. اگر بچه هاى كوچك كه در گوش دادن با مشكل مواجه اند و بعضى اوقات بى قرار مى شوند با كمبود توجه روبرو هستند. افراد با این مشكل، این رفتارها برایشان به صورت عادت درآمده است، بنابراین چنانچه این بى توجهى در زندگى روزمره اش تأثیرگذاشته، باید مورد ارزیابى قرار گیرد.

به خاطر داشته باشید، در این زمینه بچه ها با بزرگترها واقعاً فرقى ندارند. بچه ها مى خواهند مثل شما، هنگام انجام كارى، كسى مزاحمشان نشود. این مسئله مانند این است كه كتاب جالبى را در دست دارید و حاضر نیستید لحظه اى آن را كنار بگذارید. در این شرایط شخصى مى خواهد شما را وادار به انجام كار دیگرى كند.
بنابراین اگر مى خواهید فرزندتان به آنچه كه گفته مى شود دقت كند و آن را انجام دهد، در حالى كه او را در هنر گوش دادن كمك مى كنید، صبور باشید و كاملاً به او توجه نشان دهید.


منبع : اینترنت


لینک ها

لجاجت و كج خلقی در كودكان

هفت پیشنهاد مفید و كارساز در تربیت صحیح كودكان

راه های برقراری پیوندهای عاطفی بین کودک و والدین

علت تضاد بین فرزندان و والدین چیست؟

فروش کتاب های « روان شناسی »،« خانواده »، « کودکان »و« متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.