تبیان، دستیار زندگی
نشست خبری علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با اصحاب رسانه امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست خبری وزیر آموزش و پرورش  برگزار شد

نشست خبری وزیر آموزش و پرورش

نشست خبری علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با اصحاب رسانه امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، وزیر آموزش و پرورش ضمن تبریک ایام دهه فجر به رسانه‌های بخش تعلیم و تربیت، اظهار داشت: سیاست‌های اعلامی از سوی آموزش و پرورش در دولت یازدهم ذیل یک راهبرد اصلی تعریف شده که ارتقای کیفیت آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: اینکه چرا این راهبرد انتخاب شده برای آن است که زمانی قریب به 19 میلیون دانش‌آموز در کشور داشتیم و امروز کمی بیش از 13 میلیون دانش‌آموز داریم یعنی نسبت به اوج تعداد دانش‌آموزی، دو سوم شده است.

فانی افزود: این در حالی است که امکانات، فضا و تجربه افزایش داشته و فرصت مناسبی است تا به کیفیت بپردازیم و آموزش و پرورش به این خاطر ارتقای کیفیت را اعلام کرده است.

* لایحه رتبه‌بندی معلمان تا قبل از پایان سال 93 تقدیم مجلس می‌شود

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بودجه سال 93 یادآور شد: در این بودجه پیش‌بینی 250 میلیارد تومان برای کیفیت‌بخشی و اجرای سند تحول داشتیم.

وی با بیان اینکه ذیل این استراتژی 5 سیاست اعلام شده است، گفت: سیاست اول ساماندهی نیروی انسانی و بهسازی آن است؛ وزارت آموزش و پرورش حدود یک میلیون همکار فرهنگی دارد این تعداد نیروی انسانی باعث شده است، آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه شناخته شود و قریب 99 درصد اعتبارات اختصاص به دستمزد پرسنل دارد و باید به ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی بپردازیم.

فانی اضافه کرد: اقداماتی که در ذیل ساماندهی نیروی انسانی انجام دادیم بحث لایحه رتبه‌بندی معلمان بود که در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح است و تا قبل از پایان سال 93 تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود و با توجه به آمادگی نمایندگان برای تصویب این لایحه امیدواریم مراحل تصویب به سرعت طی شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: این لایحه دارای دو هدف است یکی از افزایش انگیزه همکاران فرهنگی و دیگری ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان که هر دو مهم است.

وی ادامه داد: کار دیگری که انجام شده است مربوط به پذیرش دانشگاه فرهنگیان بوده که امسال پذیرش این دانشگاه به صورت بوم برای بوم انجام شده و این نکته بسیار مهمی است و از چالش‌های جدی در نیروی انسانی این بوده است که نیروی انسانی برای یک منطقه دور دست انتخاب می‌شد اما این نیرو بعد از دو سه سال قصد برگشت به زادگاه قبلی خود را داشت که مشکلاتی را ایجاد می‌کرد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امسال برای اولین بار کشور را به بوم‌هایی تقسیم کردیم و از همین ترم بهمن‌ماه پذیرش دانشگاه فرهنگیان از دانشجو معلمانی است که بر اساس این سبک انتخاب شده و برای سال‌های آینده نیز از این سبک استفاده می‌کنیم.

فانی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر میانگین معلمان در مناطق محروم کمتر از 5 سال بوده است، افزود: دانشگاه فرهنگیان 100 شعبه و پردیس دارد که این تعداد این امکان را فراهم کرده تا در تربیت نیروی انسانی و بهسازی منابع انسانی از پتانسیل دانشگاه فرهنگیان استفاده کنیم و با این تعداد شعبه و پردیس نسبت به بهسازی منابع آموزش و پرورش اقدام شود.

وی در خصوص قانون متعهدین خدمت نیز گفت: پس از پیگیری و هماهنگی با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مقرر شد قانون متعهدین به خدمت به قوت خود باقی بماند.

علی اصغر فانی؛ وزیر آموزش و پرورش

* امکان بازنشستگی پیش از موعد برای فرهنگیان فراهم شد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان یادآور شد: امسال بازنشستگی پیش از موعد را برای فرهنگیانی که مشکلات حاد داشته‌اند، فراهم کرده‌ایم و امیدواریم به درخواست فرهنگیان که معذورات خاصی دارند، پاسخ داده شده و بدون سنوات ارفاقی آن را اجرا کنیم.

* مشکل رتبه عالی 376 هزار فرهنگی حل شد

به گزارش فارس، فانی گفت: امسال 25 هزار فرهنگی به سن بازنشستگی می‌رسند و پیش‌بینی ما این است که بین 4 تا 5 هزار فرهنگی متقاضی بازنشستگی پیش از موعد داشته باشیم.

وی با اشاره به مشکلی که برای تعدادی از شاغلین آموزش و پرورش در خصوص رتبه کاری به وجود آمده بود، افزود: 376 هزار و 172 همکار شاغل و بازنشسته ما مشکل رتبه عالی‌شان حل شده و در سازمان بازنشستگی و شاغلین، احکام‌شان صادر می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تسهیلات رفاهی فرهنگیان افزود: خدماتی برای فرهنگیان مانند خانه معلم در فروشگاه فرهنگیان و درمانگاه داریم که برنامه‌ریزی کرده‌ایم مجموع این خدمات با استفاده از ظرفیت صندوق ذخیره فرهنگیان یکپارچه‌سازی شود که تا چند وقت دیگر نهایی شده و اعلام می‌شود.

* ارائه وام کم بهره به فرهنگیان

فانی یادآور شد: اقدام دیگر مربوط به همکاران فرهنگی است که بیماری صعب‌العلاج دارند و ناچار هستند از محل زندگی خود به شهرهای دارای امکانات درمانی بهتر بروند که ما مراکزی برای اسکان همکاران فرهنگی پیش‌بینی کرده‌ایم که اولین مرکز در مشهد مقدس و در دهه فجر افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای با بانک ملی برای ارائه تسهیلات داشته‌ایم، گفت: براساس این تفاهم‌نامه برای 240 هزار فرهنگی وام کم‌بهره با سقف 5 میلیون تومان برنامه‌ریزی شده است که اعتبار آن برابر 1200 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: امسال 25 هزار همکار فرهنگی بازنشسته می‌شوند و نسبت به سال گذشته نیز قریب 200 هزار دانش‌آموز رشد داشته‌ایم که این رشد تعداد دانش‌آموز دو علت دارد یکی افزایش دانش‌آموزان ابتدایی با 25 هزار نفر و دیگر مربوط به پایه‌های دیگر مدارس که درباره دانش‌آموزانی است که خارج از مدرسه بوده و آنها جذب شده‌اند و این یک گام برای افزایش پوشش تحصیلی بوده است.

* افزایش 20 درصدی فوق‌العاده شغل معلمان ابتدایی

فانی ادامه داد:‌ این افزایش تعداد دانش‌آموز نیازمند 15 هزار نیروی انسانی بود که با 25 هزار بازنشسته در مجموع 40 هزار نیرو می‌شد که با ساماندهی مناسب موفق شدیم بدون افزایش نیروی جدید، کسری خود را جبران کنیم.

وی گفت: از محل صرفه‌جویی از منابع انسانی موفق شدیم 20 درصد فوق‌العاده شغل معلمان را افزایش دهیم که شامل 330 هزار همکار فرهنگی در مقطع ابتدایی است.

فانی سیاست دوم را توسعه مشارکت برشمرد و گفت: آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه دولت متعلق به یک وزارتخانه نبوده بلکه به همه نهادهای دولتی و غیر دولتی متعلق است و توسعه مشارکت یک ضرورت امروز در آموزش و پرورش کشور است.

* با 15 دستگاه و وزارتخانه تفاهم‌نامه امضا کردیم

وزیر آموزش و پرورش اولین گام در این خصوص را امضای تفاهم‌نامه با دستگاه‌ها برشمرد و افزود:‌ حداقل با 15 دستگاه و وزارتخانه مانند وزارتخانه‌های کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت و معدن، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه با معاونت علمی فناوری رئیس جمهور نیز تفاهم‌نامه داریم، خاطرنشان کرد: این معاونت از منابع خود به تجهیز پژوهش‌سراها اقدام کرده و 50 پژوهش‌سرای آموزش و پرورش را به تجهیزات آزمایشگاه نانو مجهز کرده است.

* بعد از انقلاب در هر روز 7.5 کلاس درس توسط خیرین ساخته شده است

فانی با تأکید بر نقش خیرین مدرسه‌ساز افزود: خیرین مدرسه‌ساز در سال 93 نسبت به سال‌های قبل حضور بالاتری داشته‌اند و امروز مدرسه‌ای در تهران با حضور رئیس جمهور افتتاح شد که هزینه آن 7 میلیارد تومان است که نیمی از آن توسط دولت و نیمی توسط خیرین انجام شده است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بعد از انقلاب در هر روز 7.5 کلاس درس توسط خیرین ساخته و به آموزش و پرورش هدیه شده است.

وی با بیان اینکه 40 هزار دانش‌آموز از طریق خرید خدمات آموزشی در مدارس غیر دولتی با بودجه دولتی تحصیل می‌کنند، گفت: در کنار آن نیز با ارسال بسته حمایتی و تأسیس مدارس مشارکتی حدود 140 هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داده‌ایم.

فانی افزود: همچنین طبق ماده 22 قانون خدمات کشوری موفق شدیم مدارسی را که با کمبود نیروی انسانی مواجه بودند از طریق مشارکت موسسان مدارس غیر دولتی اداره کنیم و در سال جاری 180 هزار نفر را از طریق توسعه مشارکت تحت پوشش آموزش و پرورش قرار دهیم.

وزیر آموزش و پرورش سومین سیاست را ارتقای مدیریت آموزشگاهی برشمرد و افزود: اعتقاد داریم مدیران توانمند و با اختیار می‌توانند مدارس را بهتر اداره کنند که در این خصوص در سال جاری برنامه‌ای در مدارس کشور اجرا کرده‌ایم با عنوان مدیریت تعالی مدرسه که این طرح به طور آزمایشی در 5700 مدرسه در حال انجام است.

وی اضافه کرد:‌ به موجب این طرح امسال در تابستان آموزش‌های لازم به مدیران داده شد و الان ارزیابی مدارس نیز توسط واحدهای دانشگاه فرهنگیان انجام می‌شود که امیدواریم سال آینده با بررسی ارزیابی‌ها آن را تسری دهیم.

* اجرای عملیاتی کردن بودجه در نیم درصد مدارس

فانی تصریح کرد: سیاست دیگر عملیاتی کردن بودجه بود که از تکالیف برنامه پنجم است که امسال با اجازه مجلس شورای در نیم‌درصد از مدارس کشور این طرح انجام شده است که 600 مدرسه از بین 5700 مدرسه‌ای که در طرح تعالی است، انتخاب و اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد:‌ نتیجه‌ ارزیابی‌ها در این خصوص مثبت بوده و در بودجه سال 94 نیز 5 درصد مدارس برای عملیاتی کردن بودجه‌ریزی در لایحه پیش‌بینی کرده‌ایم که امیدواریم این درصد بودجه عملیاتی، در مجلس به تصویب برسد.

* میزان بخشنامه‌ها در آموزش و پرورش ۲۰ درصد کاهش می‌یابد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تمرکززدایی در آموزش و پرورش افزود:‌ آموزش و پرورش یک وزارتخانه به شدت متمرکزی است در حالی که می‌توانیم بخشی از امور را واگذار کنیم و در این خصوص 84 مورد از وظایف را می‌توانیم به استان‌ها واگذار کنیم و امیدواریم این موارد از استان‌ها به مناطق و از مناطق به مدارس واگذار شود.

به گزارش فارس، فانی گفت: امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا 20 درصد میزان بخشنامه‌ها کاهش داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: از جمله امور دیگری که به جد دنبال آن هستیم، اجرای سند تحول آموزش و پرورش کشور است چرا که طراحی این سند حدود 10 سال طول کشیده است و تاکنون طراحی و تصویب آن به نتیجه رسیده و برای اجرای آن نیاز به نقشه راه است که نقشه راه تا آخر بهمن‌ماه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود و سند تحول آموزشی کشور و نقشه‌راه آن مبنای آموزش و پرورش در برنامه ششم خواهد بود.

تنظیم: هومن بهلولی