تبیان، دستیار زندگی
با هزار ذوق و شوق با توافق و تفاهم پای قرارداد ازدواج را امضا کردند و طعم شیرین ازدواج را چشیدند اما بخاطر تصمیم گیری های عجولانه پیمانشان را با تفاهم می شکنند!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایان تلخ ازدواج امروزی ها

با هزار ذوق و شوق با توافق و تفاهم پای قرارداد  ازدواج را امضا  کردند و طعم شیرین ازدواج را چشیدند اما بخاطر تصمیم گیری های عجولانه پیمانشان را با تفاهم می شکنند!

هدی سادات پاکنهاد - بخش اجتماعی تبیان
طلاق

از پله های دادگاه خانواده بالا می رفتم  و تعداد زیادی زوج جوان را دیدم که منتظرند تا هر چه زودتر اجازه حک شدن مهر «باطل شد» را روی عقدنامه هایشان بگیرند.برخی شان در دادگاه در حال بحث و نزاع باهم بودند اما برخی در کمال خونسردی  کنار هم نشسته بودند و با هم صحبت میکردند! آنها همین که از آن چند سال حرف می زنند میگویند : هم اون خوب بود و هم من فقط با هم تفاهم نداشتیم! و آمدیم که طلاق توافقی بگیریم.
تا چند سال پیش طلاق پدیده ای قبیح به شمار می رفت که حتی کسی نمی توانست آن را بر زبان بیاورد و اگر در خانواده ای طلاق اتفاق می افتاد تا مدت زیادی آن خانواده نمی توانستند در بین مردم ظاهر شوند اما حالا آن قبح که ریخته شده هیچ! بلکه تبدیل به مدی شده که برای آن جشن هم میگیرند!
متاسفانه حجب و حیا در این زمینه در جامعه ما از بین رفته است و امروزه اگر زن و شوهر جوانی گرفتار مشکل شوند، اولین تصمیم تعمیر نیست، هر دو هوس تعویض می کنند. همین که رفتاری از دیگری ببینند که باب میلشان نیست، چمدان خودشان را می بندند و عزم منزل مادر می کنند تا سر فرصت، دوباره شانس خود را برای انتخابی دیگر امتحان کنند. کسی حوصله ندارد که بماند و چینی ترک خورده  زندگی را بند بزند و آن را نگه دارد.

یکی از شیوه های درست برای حل مساله در زمانهای بحرانی  این است که زوجین قبل از طلاق رسمی برای مدتی از هم جدا زندگی کنند

حقیقت این است که طلاق هیچ وقت بهترین راه نبوده و نخواهد بود . برای همه ما در زمان هایی از زندگی اتفاق  می افتد که  تصمیم های عجولانه و کودکانه ای می گیریم و گاهی  این تصمیمات در حد کنار گذاشتن چند سال زندگی مشترک با کسی است که شیرین ترین لحظات زندگی را با او سپری کرده ایم اما  حاضریم بخاطر خلاص شدن از زیر بار مشکلات زندگی به راحتی چشمانمان را روی همه چیز ببندیم،همه ی خاطره های با هم بودن،خوشی ها و تلخی ها  و واقعیت های ریز و درشت برای اینکه فقط راحت شویم! بدون اینکه یک درصد به این مساله فکر کنیم که "این مشکلی که در من یا طرف مقابل وجود دارد قابل حل است یا خیر!؟به مشاور مراجعه کنم یا خیر؟!اگر پای فرزندی در میان است این فرزند باید پدر بدون مادر را انتخاب کند یا مادر بدون پدر را و شاید هم نابودی را؟! " باهم توافقی را انجام می دهند و به این نتیجه می رسند که بدون دردسر از هم جدا شوند و راحت شوند!،بهتر است تا اینکه با مشکلات بجنگند و آنها را حل کنند.
مولانا در یکی از غزلهایش چه خوش گفته است: «گر گریزی بر امید راحتی / آن طرف هم پیشت آید آفتی».قرار نیست با طلاق معجزه ای اتفاق بیفتد و کسی به آرامش و راحتی برسد خیلی وقت ها بهتر است به جای فرار از مشکلات با آنها جنگید و گاهی حتی چشمانمان را به روی مشکلات ببندیم.زندگی جنگ با مشکلات است و معمولا در جنگ فرار شایسته نیست.
درست است که اسلام طلاق را حلال کرده است تا زوج ها در صورت ناسازگاری از هم جدا شوند اما طلاق فقط گاهی بهترین راه حل است نه اینکه زوجین وقتی با کوچکترین مشکلی روبرو شدند توافق کنند و طلاق بگیرند.
طلاق هزار و یک مشکل ناشناخته و پیش بینی نشده به همراه می آورد  گاهی طلاق ها از روی لج و لجبازی  است و بیشتر افرادی که طلاق گرفته اندبعد از یک مدتی پشیمان خواهند شد. اینها  به خیال خودشان از مشکلات راحت میشوند اما بعد از طلاق به دام مشکلات بیشتری گرفتار میشوند.

یکی از شیوه های درست برای حل مساله در زمانهای بحرانی  این است که زوجین قبل از طلاق رسمی برای مدتی از هم جدا زندگی کنند. این دوری و جدایی موقت تا حد زیادی شما را به واقعیت های طلاق مواجه میکند و یک فرصت مناسبی برای  زوجین است تا به جای اینکه خیال پردازی کنند که  «حالا خودش می فهمد اشتباه کرده و دلش برایم تنگ می شود و برمی گردد»کمی روی رفتار و  گفتار و اشتباهات خود در زندگی فکر کنند و درصدد حل آن باشند.

نگاه آخر

ای کاش ماده یا تبصره ای جزو قوانین حمایت از خانواده بود تا هر زوجی را مجبور میکردند تا یک دوره چند ماهه جدا از هم زندگی کنند و در صورتی که بعد از آن همچنان اصرار بر طلاق داشتند دادگاه حکم طلاق را صادر کند اما متاسفانه  دادگاه های ما در عرض 15 دقیقه به راحتی حکم طلاق توافقی را صادر میکنند.به خیال خود هم قبل از طلاق، زوجین را به مشاورین دادگاه ارجاع می دهند!مشاورینی که در همین حد مشاوره میدهند که چرا میخواهید طلاق بگیرید؟!،دیگر نمی خواهید ادامه دهید؟!و با جواب  منفی زوجین نامه را به جناب قاضی ابلاغ می کنند! به همین راحتی!
طلاق توافقی روز به روز در شهر ریشه می دواند و هیچ مرجعی در این باره نه پاسخگو است و نه قصد دارد جلوی اینگونه طلاق ها را بگیرد، پس  خوب است تا  با وجود کم لطفی مراجع قضایی  و نبود قانون مناسب برای سختگیری در طلاق، خود زوجین کمی عاقلانه تر تصمیم بگیرند و در صورت وجود قابل حل بودن مشکلات سعی کنند با مشاوره  مساله را حل کنند.



برگزاری «جشن طلاق»در تهران!

رشد طلاق توافقی در ایران

چرا طلاق از ازدواج جلو زد؟