تبیان، دستیار زندگی
هر انسانی با راستگویی از خود چهره ای زیبا در ذهن افراد خانواده و جامعه ترسیم می کند. به طوری که، نزد دیگران قابل اعتماد و محترم می باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای دختر شما خواستگار آمده


هر انسانی با راستگویی از خود چهره ای زیبا در ذهن افراد خانواده و جامعه ترسیم می کند. به طوری که، نزد دیگران قابل اعتماد و محترم می باشد.

خواستگار

جامعه شناسان یکی از مهم ترین ارکان سرمایه اجتماعی را صداقت و راستگویی می دانند به طوری که بدون آن روابط انسان ها با یکدیگر آسیب می بیند و مشکلات زیادی در جامعه ایجاد می شود. به طوری که اندک اندک خدعه و نیرنگ در روابط انسانی حکم فرما می گردد. وقتی انسان ها نتوانند در روابط شخصی شان به یکدیگر اعتماد کنند، احساس بی اعتمادی و نا ایمنی سراسر جامعه را فرا می گیرد تا جایی که پایه های مستحکم جامعه متزلزل می شود و جامعه به انحطاط کشانده می شود.


بعضی وقت ها آدم دروغی می گوید، بعد از مدتی پشیمان می شود که اگر راستش را گفته بود، ضرر نمی کرد و دائم افسوس می خورد، چرا از اول راستش را نگفتم! در زندگی خیلی از ماها گاه گاهی پیش می آید. کم و زیادش بستگی به این امر دارد که فرد چقدر متعهد به رعایت اصول اخلاقی است.


لطفا پینوکیو تحویل ندهید!
خداوند هدیه ای به نام صداقت را خلق کرد تا زندگی زیبا و امن باشد. صداقت در آدمی، فطری است. ضرب المثل معروف حرف راست را از بچه بشنوید گویای واقعی این امر است. صداقت در خانواده پایه ریزی می شود. اگر اساس بنا سست باشد، پیکره ساختمان نیز استقامت و پایداری را ندارد. اولین الگوی راستی و درستی برای کودکان، خانواده می باشد. والدین با گفتار و رفتار صادقانه ی خود، زیبایی صداقت را به کودک یاد می دهند. رفتار صادقانه در سنین نوجوانی و جوانی در ارتباط با دوستان و همسن و سالان نمود بیشتر پیدا می کند. جوان با گفتار و کردار صادقانه خود، نه تنها این رفتار نیکو را در جامعه ترویج می دهد بلکه شخصیت زیبایی از خود در ذهن دیگران ترسیم می کند که ممکن است زیبایی این شخصیت تا مدت ها در اذهان باقی بماند. در واقع هر انسانی با راستگویی از خود چهره ای زیبا در ذهن افراد خانواده و جامعه ترسیم می کند. به طوری که، نزد دیگران قابل اعتماد و محترم می باشد. انسان صادق بر خلاف نیت خود، نه چیزی می گوید و نه عملی مرتکب می شود. بنابراین یک رنگی را در فرد صادق به وضوح می توان دید. دل و زبانش یکی است و دورویی و نفاق از خصوصیت های چنین فردی نمی باشد.


آقا به خدا خارجیه...
فردی وارد فروشگاهی می شود. با دیدن اجناس لوکس فروشگاه، چشمانش برق می زند. فروشنده که او را مشتاق به خرید می بیند، شروع می کند حسابی از اجناسش تعریف و تمجید می کند و خریدار که فروشنده را به ظاهر راستگو می پندارد، تعریف و تمجیدهای او را باور می کند و کالا را می خرد. بعد از مدتی که از آن استفاده می کند. کالا را نامرغوب می یابد. حرفهای زیبا و تعریف و تمجیدهای دروغین فروشنده را به خاطر می آورد. افسوس می خورد از اینکه به صداقت کلام او اکتفا کرد و بدون پرس و جو کالا را خرید!
در حال حاضر خدعه و نیرنگ در عرصه معاملات اقتصادی به وفور مشاهده می شود. با رواج این امر حس بد بی اعتمادی در روابط تجاری افزایش می یابد. تا جایی که، افراد در جزیی ترین معاملاتشان، دچار تشویش و نگرانی می شوند و از ضرر احتمالی می ترسند. احساس نا ایمنی اجتماع را فرا می گیرد و کم کم جامعه از رشد و تعالی باز می ماند و در انحطاط فقر و بیچارگی قرار می گیرد.

نبود صداقت در زندگی زناشویی، زندگی را برای اعضا خانواده چنان زشت و نا زیبا می کند، تا جایی که پایه های زندگی مشترک لحظه لحظه سست و سست تر می شود. اضطراب و تشویق، بروز رفتارهای خشونت آمیز، ایجاد بی اعتمادی و بد بینی در خانواده، از مصادیق بارز دروغ گویی است.

زیبایی و زشتی صداقت در زندگی مشترک
جوانی ساده به همراه والدینش به خواستگاری دختری از خانواده ی آبرومندی می رود. در جلسه ی خواستگاری معلوم می شود جوان، کارمند ساده ای است و از مال دنیا چیز زیادی ندارد. چون به عنوان پسر بزرگ کمک خرج خانواده اش می باشد و با پس انداز اندکی که دارد، قصد دارد زندگی مشترکش را شروع کند. والدین دختر با دیدن ظاهر و کلام ساده ی خواستگار، در صدد بر می آیند، از او تحقیق کنند. تحقیقات صحت صحبت های او را تصدیق می کند. ولی دختر جوان تمایلی به این وصلت ندارد. زیرا خواستگارش نه ماشین آخرین سیستم دارد، نه خانه ای دارد، نه شغل پر درآمدی که بتوان با آن در رفاه بود. از قضا جوان دیگری به خواستگاریش می آید. جوانی زیبارو، با ظاهری آراسته و کلامی زیبا، که هر دختر جوان ظاهربینی را شیفته ی خود می کند. در جلسه ی خواستگاری جوان، اظهار می کند، پزشک است و خانه ی ویلایی بزرگی در شهر دارد. والدین با درایت دختر، بعد از مدتی تحقیق، متوجه می شوند که خواستگار مورد نظر، نه تنها پزشک نیست بلکه فقط در مطب پزشکی منشی می باشد و خانه ای که نام برده بود متعلق به پزشکی است که در نزد او کار می کند. تحقیقات و ذکاوت والدین دختر، او را از خواب خوش بیرون می آورند و حقیقت امر را به او نشان دادند. دختر جوان نیز با دیدن حقایق و راستگویی خواستگار ساده اش تصمیم می گیرد با او ازدواج کند. زیرا مردی که از ابتدای زندگی مشترک دروغ بگوید، زندگی با او به طولی نمی انجامد.
بارها و بارها شاهد چنین خواستگاران قلابی و دروغینی بوده ایم. روان شناسان معتقدند صداقت در ازدواج، یکی از عواملی است که باعث سازگاری دو نفر با هم می شود. به عبارتی وقتی که دو نفر با هم قصد ازدواج دارند، اگر از همان ابتدا به یکدیگر اطلاعات دروغ بدهند، در زندگی مشترک دچار مشکلات فراوان می شوند. در حالی که با بیان صادقانه حقایق، می توانند زندگی زیبایی را با یکدیگر شروع کنند. از صداقت به عنوان ستون زندگی مشترک یاد می کنند و نقطه ی مقابل آن دروغ و نیرنگ ویرانگر آن است. اگر زن و شوهری در طول زندگی زناشویی دچار مشکلاتی شوند با بیان صادقانه حقایق، راه حل مناسب و عاقلانه ای برای رفع مشکلات طرح ریزی می کنند. ولی اگر راستگویی نباشد حل مشکل امکان ندارد. صداقت زندگی مشترک را چنان می آراید که اعضای خانواده در سایه ی آن احساس خوشبختی و صمیمیت می کنند و عشق و محبت شان نسبت به یکدیگر روز به روز بیشتر می شود. تمام موارد مذکور مستلزم آن است که زن و شوهر نسبت به هم راستگو باشند و در نتیجه زندگی را به کام خود و فرزندانشان شیرین و زیبا می کنند.
نبود صداقت در زندگی زناشویی، زندگی را برای اعضا خانواده چنان زشت و نا زیبا می کند، تا جایی که پایه های زندگی مشترک لحظه لحظه سست و سست تر می شود. اضطراب و تشویق، بروز رفتارهای خشونت آمیز، ایجاد بی اعتمادی و بد بینی در خانواده، از مصادیق بارز دروغ گویی است. در نتیجه محیط خانواده، فضای تربیتی نا سالم و زشتی را برای کودکان ایجاد می کند و زندگی خانوادگی همانند بیدی می شود که با هر بادی می لرزد.


هر راستی را نشاید
رازداری یکی از رفتارهایی است که هر انسانی باید در خود پرورش دهد. اگر بدون توجه به زمان و مکان هر حرفی را به زبان بیاوری دیگر صداقت نام ندارد. بلکه نبود رازداری و امانت داری فرد را نشان می دهد. در روایات آمده هر چه می دانی نگو و از سوی دیگر چیزی را که نمی دانی نیز نگو. وقتی با کسی درد دل می کنید و یا هم صحبت می شوید، در آن لحظه و پس از آن باید یک موضوع مهم را فراموش نکنید و آن رازداری است. گاهی اوقات حرفهای صادقانه یک زن، زندگی زیبای زناشویی اش را ویران کرده است.

 

 فریبا نوراله زاده

بخش زیبایی تبیان


مطالب مرتبط:
شوهرتان را اسیر خود کنید
خط قرمز های رژ قرمز

لباس های ما در دیار باقی چگونه است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.