تبیان، دستیار زندگی
با پوشیدن لباس های سنتی و قدیمی ایرانی در یک مجلس مهمانی و یا عروسی، از تمام کسانی که بازترین و غربی ترین لباس ها را پوشیده اند، بیشتر خواهید درخشید!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب عشقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لباس تحسین برانگیز یک بانوی اصیل ایرانی


با پوشیدن لباس های سنتی و قدیمی ایرانی در یک مجلس مهمانی و یا عروسی، از تمام کسانی که بازترین و غربی ترین لباس ها را پوشیده اند، بیشتر خواهید درخشید!

لباس های سنتی ایرانی

چقدر دکلته؟ چقدر آستین حلقه ای؟ چقدر مینی ژوپ؟ واقعا از پوشیدن لباس های غربی که همه آنها پارچه کم دارند و هیچگونه خلاقیت و زیبایی و وقاری ندارند، خسته نشده اید؟
به کسانی که در جستجوی آخرین مدل های مختلف لباس، آخرین ورژن مد و پوشاک، پیشنهاد مارک های مختلف برای مراسم ها هستند، می گویم، آب در کوزه و ما تشنه لبیم!
آیا تا به حال لباس های سنتی ایرانی را امتحان کرده اید؟ آیا تا به حال آنها را پوشیده اید که ببینید چقدر متفاوت خواهد شد؟ لباس های سنتی فقط مخصوص فیلم ها و مستند هاست؟
با پوشیدن لباس های سنتی و قدیمی ایرانی در یک مجلس مهمانی و یا عروسی، اولا از تمام کسانی که بازترین و غربی ترین لباس ها را پوشیده اند، بیشتر خواهید درخشید و واقعا چشم ها را به خود خیره خواهید کرد.

دوم این که احساس وقار و غروری ده هزار ساله که قدمت ایران زمین است را خواهید داشت، احساس یک بانوی اصیل ایرانی.
لباس کردی، لباس زیبا و سنتی است که هنوز هم در استان کردستان ، حتی در کوچه خیابان های آن پوشیده می شود.در مراسم های عروسی و عزا، کم کرد اصیلی یافت می شود که لباس سنتی شهرش را نپوشیده باشد.
حتی شنیده شده که این لباس زیبا در جشنواره های پوشاک خارجی عنوان برتر را کسب کرده و جوایز بین المللی زیادی را در کارنامه دارد.
وقتی در بازار سنتی کردستان قدم می زنی، انگار در شهر هزار رنگ راه می روی، آنقدر پارچه های رنگی و کار شده و زیبا می بینی که حتی نمی توانی پلک بر هم بزنی!جالب این که در سر تا سر بازار هم خیاطان ماهری هستند که لباس شما را در عرض چند ساعت به بهترین نحو، دوخته و تحویلتان می دهند.
لباس سنتی یک زن کرد شامل تکه های زیادی است، دقیقا بر خلاف لباس غربی ، لباس های کردی از چندین متر پارچه آنهم پارچه های نفیس در حد شان یک بانوی اصیل ایرانی، از نوع رنگی و پولک دوزی شده تشکیل شده، شلوار عضو جدائی ناپذیر لباس ایرانی است.

وقتی در بازار سنتی کردستان قدم می زنی، انگار در شهر هزار رنگ راه می روی، آنقدر پارچه های رنگی و کار شده و زیبا می بینی که حتی نمی توانی پلک بر هم بزنی!جالب این که در سر تا سر بازار هم خیاطان ماهری هستند که لباس شما را در عرض چند ساعت به بهترین نحو، دوخته و تحویلتان می دهند

لباس یک زن کرد، براساس نیاز های او یعنی بالا و پایین رفتن از کوه، مادر بودن، کار در مزرعه و ... طراحی شده است، اما ما که نمی خواهیم با این لباس به کوه نوردی برویم، می خواهیم در یک مهمانی یا عروسی، شرکت کنیم، پس می توانیم با اندکی تغییر، هم از زیبایی این لباس استفاده کنیم و هم تکه های لباس جلوی دست و پای ما را نگیرد.
لباس کردی از یک پیراهن بلند تا نوک پا، یک آستر یا زیر پیراهنی دقیقا اندازه لباس اصلی، شلواری که در قسمت مچ پا تنگ می شود، پاپوش، جلیقه و کلاه و روسری تشکیل شده است.
خوب مسلما اگر در مراسمتان نامحرم ندارید، می توانید روسری و یا شلوار را حذف کنید و یا از نوع نازک و تزیینی آن استفاده کنید، می توانید هر تکه از لباس کردی را که نمی خواهید اصلا ندوزید.
زیر پیراهنی معمولا از یک پارچه ساده مثل چلوار و یا پارچه نخی تشکیل شده است، اما پیراهن اصلی آستین بلند است و بعضا دارای تکه پارچه ای بلند به نام سورانی ، می باشد، سورانی یا در کنار مچ دست پیچ خورده و بسته می شود و یا در پشت لباس به همدیگر گره می خورد.

لباس های سنتی ایرانی

پارچه اصلی که معمولا از پارچه هایی زیبا، نفیس و گران قیمت تهیه شده، دارای کار دست و پولک دوزی است که به آن کراس می گویند.
جلیقه که نیم تنه ای کوتاه است، روی پیراهن اصلی پوشیده شده و معمولا از جنس زری یا مخمل با دور دوزی پولک و سنگ است.
در ادامه کلاه کوچک کردی که دارای هزار کار و هزار رنگ است را می توان به عنوان تزیین استفاده کرد.این کلاه مقوایی با پوششی از مخمل دارای تکه های پولک و سنگ است و در خیلی جاها سکه دوزی هم شده است.
شال هم روی پیراهن و در قسمت کمر بسته می شود.
پاپوش هایی که کار دست است، سوزن دوزی شده و یا از منجوق و سنگ برای تزیینشان استفاده شده است.
مشخصه لباس کردی، رنگ های جذاب و زیبای آن، سنگ ، پولک و سکه دوزی های آن است. یک روسری توری و آویز های رنگارنگ ، زیبایی لباس شما را دو چندان می کند.


 زینب عشقی

بخش زیبایی تبیان


مطالب مرتبط:
رمز داشتن یک زندگی زیبا
جراحی زیبایی روی ذهن
چند مدل مختلف کت و دامن زنانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.