تبیان، دستیار زندگی
خبر پرتاب یک ماهواره جدید ایرانی به فضا، مهم ترین موضوع مربوط به ایران است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازتاب خبری پرتاب ماهواره به فضا


خبر پرتاب یک ماهواره جدید ایرانی به فضا، مهم‌ترین موضوع مربوط به ایران است که تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

بازتاب خبری پرتاب ماهواره به فضا

بازتاب خبر پرتاب یک ماهواره جدید ایرانی به فضا و ابراز نگرانی منابع غربی از این موضوع، افزایش نفوذ ایران در یمن و نگرانی رژیم اسرائیل از این پیروزی‌ها‌ و احتمال انتقام‌گیری ایران از رژیم اسرائیل بابت هدف قرار دادن یک فرمانده ارشد ایرانی، از جمله مهم‌ترین مطالب مطبوعات جهان درباره ایران است.
خبرگزاری کویت ضمن پرداختن به این موضوع می‌نویسد، روز دوشنبه، ایران یک ماهواره را به طور موفقیت آمیز به فضا پرتاب کرده که چهارمین ماهواره بومی این کشور به شمار می‌رود که به فضا پرتاب شده است.
در این مطلب به نقل از حسین دهقان، وزیر دفاع ایران اشاره شده که این ماهواره با نام «فجر»، توسط راکت «سفیر» به فضا پرتاب شده است. سردار دهقان این اقدام را نشانه دیگری از رشد کشور در حوزه علمی و فناوری دانسته است.
در همین حال، برخی مطبوعات غربی تلاش دارند، از این خبر به عنوان نشانه‌ای از تهدیدآمیز بودن پیشرفت‌های ایران در حوزه فناوری یاد کنند.
روزنامه «دیلی میل» ضمن انتشار خبر پرتاب ماهواره مذکور ادعا کرده، ناظران بین‌المللی نگران این هستند که برنامه فضایی ایران صرفاً پوششی باشد که این کشور با استفاده از آن، اقدام به طراحی راکت‌هایی برای حمل سلاح هسته‌ای کرده باشد.

روزنامه «دیلی میل» ضمن انتشار خبر پرتاب ماهواره مذکور ادعا کرده، ناظران بین‌المللی نگران این هستند که برنامه فضایی ایران صرفاً پوششی باشد که این کشور با استفاده از آن، اقدام به طراحی راکت‌هایی برای حمل سلاح هسته‌ای کرده باشد


این روزنامه اشاره می‌کند ماهواره فجر، نخستین ماهواره تحقیقاتی ایران است که از سال ۲۰۱۲ تاکنون به فضا پرتاب می‌شود و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام کرده شخصاً دستور این کار را صادر کرده است.
تحلیلگر این سایت بر این باور است که با توجه به وقایع یمن، می‌توان گفت تشیع به یکی از جنبه‌های قدرت نرم ایران در منطقه تبدیل شده که منافع غرب و متحدین منطقه‌ای آن را ‌تهدید می‌کند.


بازتاب خبری پرتاب ماهواره به فضا

در این میان، به نظر می‌رسد پیروزی حوثی‌ها در یمن بیش از همه اسباب نگرانی رژیم اسرائیل را فراهم کرده است. سایت خبری «آروتز شوا» که این گروه را «شورشیان مورد حمایت ایران» خوانده، مدعی است، آن‌ها در پی کنترل یافتن بر یک مسیر دریایی حیاتی برای رژیم اسرائیل هستند.
در این مطلب ادعا شده، ‌حوثی‌ها به شدت در تلاشند تا بتوانند کنترل تنگه استراتژیک باب المندب را به دست بگیرند که این امر به آن‌ها اجازه خواهد داد، بر مسیر دریایی جنوبی اسرائیل در نزدیکی بندر ایلات و همچنین تجارت دریایی اروپا کنترل پیدا کنند. این سایت مدعی است، تلاش مذکور از سوی حوثی‌ها زیر نظر ایران انجام می‌گیرد.
در ‌‌نهایت‌ روزنامه «تایمز اسرائیل» نیز با انتشار مطلبی از احتمال انتقام‌گیری ایران بابت هدف قرار گرفتن یکی از فرماندهانش توسط نیروهای اسرائیلی سخن گفته است. این روزنامه با اشاره به سخنان اخیر علاءالدین بروجردی، رئیس کمیته سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی می‌نویسد، از دیدگاه این مقام ارشد ایرانی، این کشور همچنان این حق را دارد، نسبت به گرفتن انتقام حمله ارتش رژیم اسرائیل و هدف قرار گرفتن یک ژنرال ایرانی اقدام کند؛ هرچند ‌حزب الله لبنان اخیراً در جریان عملیاتی با همین هدف، اقدام به کشتن چند نیروی نظامی اسرائیلی کرد.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: تابناک
مطالب مرتبط:
نقش رسانه ها در مذاکرات هسته ای
درخشش سردار سلیمانی در رسانه های خارجی