تبیان، دستیار زندگی
از جوانان، دختران و پسران، میخواهم که استقلال و آزادى و ارزشهاى انسانى را، ولو با تحمل زحمت و رنج، فداى تجملات و عشرتها و بى بند و باریها و حضور در مراکز فحشا که از طرف غرب و عمال بی وطن به شما عرضه می شود نکنند؛
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارزشی که امام خمینی(ره) برای جوانان قائل بود!

دلایل انتقال امام از دربند به جماران


رونق عهد شباب است دگر بستان را    می رسد مژده گل بلبل خوش الحان را
ای صبا گر به جوانان چمن بازرسی    خدمت ما برسان سرو و گل و ریحان را


جوانی، آغازی پرجوش و خروش در گذر زندگانی است. جوانی، بهاری لبریز از زیبایی، هیجان و نشاط است که پس از نوروز «نوجوانی» فرا می رسد. جوانی، آغاز فراز و نشیب های روحی، جسمی، اجتماعی و فرهنگی است. جوانی، فصلی پر شکوه، با طراوت و همراه با امید، شادمانی و پرسشگری است.

امام خمینی،(ره) همواره به فردای نسل نو و كارآمدی آنان در پهنه كوشش‏های متنوع و انسان‏دوستانه می‏نگریست. او هر جوانی را به منزله ذخیره عزت و اقتدار كشور تلقی می‏كرد و از او انتظار داشت كه خویشتن را برای ایفای مسوولیت‏های ملی و مردمی مجهز و مهیا سازد. در میان جوانان، رهبر فقید انقلاب، عنایت ‏خاصی به دانشجویان داشت، آنان كه خواه‏ ناخواه روزی سكان‏دار این كشتی در دل طوفان‏ها و گرداب‏ها خواهند بود.

ارث بودن جوانان و تحصیل كردگان فرهیخته و متعهد كشور بی‏تردید متولیان و صاحبان قدرت را در برابر آنان و آینده و خواسته ‏هایشان مسول می‏سازد. رفتار عاطفی مناسب و درک موقعیت و منزلت دانشجویان، عامل تاثیرگذاری در هدایت‏گری اندیشه‏ ها و عاطفه‏ های سرشار آنان خواهد بود. بدبینی‏ها و بی‏ حرمتی‏ها و تكفیرهای جاهلانه به مرور زمان فراخنای رابطه آنان را به تنگنای خسران‏ آمیز تبدیل می‏كند. رهبر فقید انقلاب، همواره بر روش و منش پدرانه و مهرورزانه با نسل جوان دانشگاهی تاكید و سفارش داشت، و اولیای امور را از بی‏ تفاوتی بر حذر می‏داشت».


روح لطیف و ملكوتى جوان

جوانان ننشینند كه گَرد پیرى سر و روى آنان را سفید كند.(اما به پیرى رسیده ایم و به مصائب و مشكلات آن واقفیم ) شما تا جوان هستید مى توانید كارى انجام دهید، و تا نیرو و اراده جوانى دارید مى توانید هواهاى نفسانى ، دنیایى و خواسته هاى حیوانى را از خود دور سازید؛ ولى اگر در جوانى به فكر اصلاح و ساختن خود نباشید، دیگر در پیرى كار از كار گذشته است. تا جوانید فكر كنید، (و) نگذارید پیر و فرسوده شوید. قلب جوان لطیف و ملكوتى است و انگیزه هاى فساد در آن ضعیف مى باشد؛ لیكن هر چه سن بالا رود ریشه گناه در قلب قوى تر و محكم تر مى گردد؛ تا جایى كه كندن آن از دل ممكن نیست.

از جوانان، دختران و پسران، میخواهم که استقلال و آزادى و ارزش هاى انسانى را، ولو با تحمل زحمت و رنج، فداى تجملات و عشرت ها و بى بند و باری ها و حضور در مراکز فحشا که از طرف غرب و عمال بی‏وطن به شما عرضه می‏شود نکنند

چنان كه در روایت است: قلب انسان ابتدا مانند آینه ، صاف و نورانى است و هر گناهى كه از انسان سر بزند، یك نقطه سیاه بر روى قلب فزونى مى باید؛ تا جایى كه قلب را سیاه كرده ، ممكن است شب و روزى بدون معصیت پروردگار بر او نگذرد و به پیرى كه رسید، مشكل است قلب خود را به صورت و حالت اول بازگرداند. شما اگر خداى نخواسته خود را اصلاح نكردید و با قلبهاى سیاه، چشم ها، گوش ها، و زبان هاى آلوده به گناه از دنیا رفتید، خدا را چگونه ملاقات خواهید كرد؟ این امانات الهى را كه با كمال طهارت و پاكى به شما سپرده شده، چگونه با آلودگى و رذالت مسترد خواهید داشت؟


توصیه امام خمینی(ره) به جوانان

از جوانان، دختران و پسران، می خواهم که استقلال و آزادى و ارزشهاى انسانى را، ولو با تحمل زحمت و رنج، فداى تجملات و عشرت ها و بى بند و باری ها و حضور در مراکز فحشا که از طرف غرب و عمال بی‏وطن به شما عرضه می‏شود نکنند؛ که آنان چنانچه تجربه نشان داده جز تباهى شما و اغفالتان از سرنوشت کشورتان و چاپیدن ذخائر شما و به بند استعمار و ننگ وابستگى کشیدنتان و مصرفى نمودن ملت و کشورتان به چیز دیگر فکر نمی‏کنند؛ و می‏خواهند با این وسایل و امثال آن شما را عقب مانده، و به اصطلاح آنان «نیمه وحشى» نگه دارند.
در دانشگاه نقشه آن است که جوانان را از فرهنگ و ادب و ارزشهاى خودى منحرف کنند و به سوى شرق یا غرب بکشانند و دولتمردان را از بین اینان انتخاب و بر سرنوشت کشورها حکومت دهند تا به دست آنها هرچه می‏خواهند انجام دهند. اینان کشور را به غارتزدگى و غربزدگى بکشانند و قشر روحانى با انزوا و منفوریت و شکست قادر بر جلوگیرى نباشد. و این بهترین راه است براى عقب نگهداشتن و غارت کردن کشورهاى تحت سلطه، زیرا براى ابرقدرتها بی‏زحمت و بی‏خرج و در جوامع ملى بی‏سر و صدا، هر چه هست به جیب آنان می‏ریزد.

فرآوری: فاطمه محمدی          

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع:
سایت حوزه
سایت امام خمینی (ره)

مطالب مرتبط:

نسخه عرفانی برای امام خمینی (ره)

رمز و راز موفقیت عظیم امام خمینی(ره) چه بود؟!‌

جرأتی برای انقلاب درونی!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.