تبیان، دستیار زندگی
رابطه تغذیه و سبک زندگی در تمام مدت زندگی وجود دارد. ما در بعضی از آیات قرآن می بینیم ضمن این که از گیاهان و مزارع صحبت می شود، در باره تغذیه حلال، دادن خمس و زکات بعد از برداشت محصول تأکید شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه‎هایی کاربردی برای یک رژیم غذایی دینی

آنتوسیانین

امام رضا (علیه السلام) رساله‌ای دارند به نام «رساله ذهبیّه»؛ در آنجا به آداب زناشویی قبل از همبستر شدن تذکر می‌ دهند که در تشکیل و آمادگی نطفه ‌ها اثر می‌ گذارد.


بچه‌ای که در شکم مادر هست، با روحیه مادر و پدر باید هماهنگی داشته باشد.

در نمونه ‌هایی که از فرزندان متولد شده با آوای قرآن بررسی شده است، مشاهده‌ شده مادرانی که در طول حاملگی از صدای قرآن استفاده کرده‌اند، بعد از تولد رفتارهای کودکانشان بسیار آرام‌ تر و آشناییشان با صوت قرآن کاملاً مشهود است و حتی روی زایمان مادر هم اثر بخشی داشته و زایمان راحت ‌تر انجام شده است.
غذاهایی را که مادر در طول حاملگی می‌ خورد بر زیبایی صورت کودک و تعادل مزاج او اثر می‌ گذارد. مثلاً اگر سیب، گلابی و انار بخورد، برای بچه اثر بهتری دارد، زیباتر متولد می‌ شود. تعادل مزاج برای کودک مهم است.

چهار گیاه را در روایات ما معرفی می‌ کنند که ایجاد تعادل مزاج می‌ کنند: انار، بنفشه، کاسنی که آن را در تشکیل فرزند پسر موثر دانسته‌اند، و رطب.

این چهار ماده مزاج ملایمی دارند و لذا می‌ توان برای همه افراد تجویز کرد و در طول حاملگی از غذاهای مفید هستند.

چه رابطه‌ای میان تغذیه و سبک زندگی اسلامی وجود دارد؟

رابطه تغذیه و سبک زندگی در تمام مدت زندگی وجود دارد. ما در بعضی از آیات قرآن می ‌بینیم ضمن این که از گیاهان و مزارع صحبت می ‌شود، درباره تغذیه حلال، دادن خمس و زکات بعد از برداشت محصول تأکید شده است و همچنین سفارش شده که مادران از غذاهای حلال استفاده کنند.

بعد از حاملگی هم از غذاهایی که پیشنهاد شده باز هم رطب است که خداوند به حضرت مریم سلام ‌الله علیها بعد از فارغ شدن پیشنهاد کردند و برای کم‌ خونی مادر خوب است.


کدام وعده غذایی از همه مهم‌تر است

یکی از مشکلاتی که داریم مسئله قوای جسمی و جنسی است. در روایات ما آمده است: لقمه صبح استحکام بدن را برقرار می‌ کند.

الان در جامعه خوردن صبحانه ضعیف شده است و این باعث تضعیف قوای بدنی و وقتی هنگام ظهر می ‌شود، حتی فعالیت اقتصادی جامعه تحت ‌الشعاع قرار می‌گیرد.

به‌ جای سه وعده در روز، صبح غذای کامل بخوریم، ظهر نخوریم و شب هم مختصر بخوریم، فردا صبح نخوریم و ظهر بخوریم. اگر با این شیوه تغذیه کنیم، هیچ ‌وقت دچار افزایش وزن نمی ‌شویم

پنیر بخورید، اما در شب! وسط غذا هم آب نخوریم

فردی به امام رضا (علیه السلام) مراجعه کرد و پرسید: «شما فرموده بودید پنیر مکروه است». امام رضا (علیه السلام) فرمودند: «ما گفته بودیم در روز پنیر نخورید، شب بخورید».

در علم امروز یکی از دلایلش این است که وقتی کلسیم در بدن بالا می ‌رود، فسفر مغز تخلیه می ‌شود و چون میزان فسفر و کلسیم باید در خون مناسب باشد، در نتیجه خواب ‌آلودگی ایجاد می‌شود.

یک غذای کامل مثل حلوا آرده، عسل، آبگوشت، آش، عدسی و... مناسب صبحانه ‌اند.

اگر بتوانیم غذای صبحمان را خوب بخوریم، قبل از آن وضو می‌ گیریم، با لباس تمیز سر سفره می‌ نشینیم، با بسم ‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم شروع می‌کنیم. صبحانه ‌مان را با 21 عدد مویز شروع می ‌کنیم یا کسانی که بیماری دیابت دارند یک نخود کندر صبح ناشتا بعد از مسواک زدن بخورند.

این سبب می ‌شود معده که از شب مزاجش سرد بوده است، وارد گرما شود. این گرما سبب می ‌شود غذا بهتر هضم و جذب شود.

وسط غذا به هیچ ‌وجه نباید آب خورد. بهتر است غذا حتی ‌الامکان با دست تمیز خورده شود. از قاشق غیر از موارد ناچاری مثل آش استفاده نشود. حداقل لقمه غذای صبح 40 لقمه است که با سرانگشت شست، سبابه و انگشت کنار آن خورده می ‌شود. وسط غذا نباید صحبت کرد، نباید آب خورد و در آخر غذا نوشابه‌ ای مثل سکنجبین، آب ولرم یا آب ‌میوه مصرف شود.
چای را هم به این دلیل پیشنهاد نمی‌ کنیم که چای سبب از بین رفتن آهن خون می‌ شود و در ایران کم‌ خونی زیاد داریم و مخصوصاً در بین خانم‌ها کم‌ خونی خیلی گزارش شده است.

آب

بهترین نوشیدنی آب است

در مورد نوشیدنی ‌ها «سید الشراب الماء» بهترین شربت خود آب است. ذکر این نکته را لازم می ‌دانیم که برای جلوگیری از سرطان و برای بیماران سرطانی باید از خوردن آب ‌های کلردار پرهیز شود.

در حال حاضر بهترین آب همین آب ‌های ولرم خودمان است. اگر کسی از آب چشمه استفاده کرد چه بهتر.

دچار افزایش وزن نمی شوید

تغذیه ظهر چندان در اسلام توصیه نشده است، ولی می ‌توانیم آن طور که امام رضا (علیه السلام) فرموده‌اند به‌ جای سه وعده در روز، صبح غذای کامل بخوریم، ظهر نخوریم و شب هم مختصر بخوریم.

اگر با این شیوه تغذیه کنیم، هیچ ‌وقت دچار افزایش وزن نمی ‌شویم.


اگر می ‌خواهیم مدیران خوبی باشیم باید قبل از صبح بیدار شویم

در مدیریت بحث مدیریت زمان مطرح است. بهترین زمان روز بین ‌الطلوعین ـ‌از اذان صبح تا طلوع آفتاب‌ـ است. در این ساعات روزی پخش می ‌شود و زمان بهشت است.

بنابراین اگر بخواهیم برنامه روزمره‌مان را تنظیم کنیم و مدیران خوبی باشیم، باید سعی کنیم قبل از اذان صبح بیدار باشیم، نماز اول وقتمان را بخوانیم، اگر بتوانیم دو رکعت نافله صبح را هم قبل از آن بخوانیم، بعد مطالعات روزمره یعنی قرآن و دعا را در آن ساعات انجام بدهیم.

امام رضا(علیه السلام) 21 عدد مویز و کندرشان را می‌ خوردند، بعد از طلوع آفتاب استراحت کوتاهی می ‌کردند و بعد برای فعالیت روزمره آماده می ‌شدند.

اگر می‌ خواستند روزه بگیرند، سحری مقوی می‌ خوردند و اگر روزه نبودند صبحانه را کامل میل می‌ کردند. غذای ظهر را هم یک روز در میان می ‌خوردند. روزی هم که ظهر غذای کامل می ‌خوردند، شبش غذای فوق ‌العاده مختصری می ‌خوردند.

شام را ترک نکنید ولو به یک لقمه

باز در روایت داریم که اگر دو شب پشت سر هم غذا خورده نشود تا 40 شب قوای بدنی بر نمی ‌گردد. این روشی که غربی‌ ها دارند که شب غذا نمی ‌خورند روش اشتباهی است و نباید از آن تقلید کرد. شب حتی یکی دو لقمه هم شده است باید خورد. البته کسانی که می ‌خواهند وزن کم کنند، باید شب خیلی کم غذا بخورند.


استراحت در یک سوم اول شب

استراحت‌ شان را در یک‌ سوم اول شب می ‌کردند. با بررسی ‌هایی که شده به این نتیجه رسیده اند خواب یک ‌سوم شب ده برابر خواب وسط شب و خواب وسط شب ده برابر خواب یک ‌سوم آخر شب فایده دارد.

حداقل لقمه غذای صبح 40 لقمه است که با سرانگشت شست، سبابه و انگشت کنار آن خورده می‌شود. وسط غذا نباید صحبت کرد، نباید آب خورد و در آخر غذا نوشابه‌ای مثل سکنجبین، آب ولرم یا آب ‌میوه مصرف شود

سبزی‌ ها از بهترین منابع غذایی برای جلوگیری از سرطان است

یکی از غذاهای اساسی که باید سر سفره ‌ها باشد، سبزی ‌هاست. این روزها ثابت شده که سبزی ‌ها و غذاهای فیبردار یکی از بهترین منابع برای جلوگیری از سرطان‌ هاست.

امام رضا (علیه السلام) سر سفره‌ای که سبزی در آن نبود نمی ‌نشستند.


سرکه زیاد بخوریم اما آن را با لبنیات و تخم‌مرغ و ماهی مصرف نکنیم.
سرکه همیشه سر سفره باشد. امام رضا (علیه السلام) فرمودند: «من از وقتی وارد ایران شدم از سرکه استفاده می‌کنم. در مدینه از نمک استفاده می‌کردم».

سرکه یکی از پایه‌های غذایی بوده است. فقط نباید سرکه را با لبنیات، تخم‌مرغ و ماهی مصرف کرد. بنابراین هر یک از اینها سر سفره بود فقط یکی را انتخاب کنید. بعضی از غذاها اگر با هم مصرف شوند در بدن ایجاد لک و پیس می‌کنند.


شب چه کار کنیم که صبح راحت‌تر بیدار شویم؟

اگر شب ‌ها ماست زیاد، کاهو و سبزیجات بخوریم، صبح سخت ‌تر بلند می ‌شویم، اما اگر یک استکان عرق کاسنی بخوریم یا به قول شهید مطهری که می ‌گفتند: «من شبی که کباب می‌ خورم، برای نماز شب راحت ‌تر بلند می‌شوم»، غذای مقوی ‌تری بخوریم یا کمی خرما و غذای کم‌حجم اما پرانرژی بخوریم، راحت‌تر بلند می‌شویم.

  فرآوری: زهرا اجلال           

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

بیانات حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد علی آقارفیعی؛ سایت طبیب شهر

سایت حوزه

منبع روایات :

رساله ذهبیّه

مطالب مرتبط:

چگونه خوب بخوریم

با دست راست غذا بخورید !

تنها غذا بخوریم یا با دیگران؟

اعتدال در زندگی حکم شرع است!!

آداب غذا خوردن در اسلام

صوت مرتبط:

غذا خوردن کودکان

آداب غذا خوردن

غذای شبهه ناک

آب خوردن قبل و بعد از غذا

این طور غذا بخوریم

فیلم مرتبط:

 سیره پیامبر اکرم(صلی الله و علیه وآله) در غذا خوردن

 این شب ها دکتر میر باقری(3)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.