تبیان، دستیار زندگی
وقتی به سراغ مطالب مرتبط با دکوراسیون داخلی می رویم کمابیش با کلمه ای به نام فنگ شویی برخورد می کنیم . در این نوشتار بر آنیم تا حد کمی شما را با معنا و مفهوم این واژه آشنا کنیم . تا در برخورد با این کلمه اطلاعات اولیه ای نسبت به آن داشته باشید .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فنگ شویی ، تعامل آب و باد


وقتی به سراغ مطالب مرتبط با دکوراسیون داخلی می رویم کمابیش با کلمه ای به نام فنگ شویی برخورد می کنیم . در این نوشتار بر آنیم تا حد کمی شما را با معنا و مفهوم این واژه آشنا کنیم . تا در برخورد با این کلمه اطلاعات اولیه ای نسبت به آن داشته باشید.

دکوراسیون منزل

فنگ شویی از دو کلمه چینی به معنای آب و باد تشکیل شده است که بیانگر اعتقاد چینی ها در کشمکش نیروهای خوب و نیروهای منفی است . چینی ها از این اعتقاد در طراحی داخلی و طراحی محیط زندگی استفاده می کنند تا انرژی هایی که انسان را احاطه کرده است ،به تعادل و هماهنگی بهتری دست پیدا کنند .
اصول فنگ شویی از چند هزار سال پیش بارها مورد تجربه قرار گرفته وگفته می شود هنوزتا حدودی  با زندگی های پر اضطراب و خانه های مدرن امروزی مطابقت دارد. از نظر فنگ شویی با ایجاد تعادل میان پنج عنصر بنیادی ( چوب ،آتش ،خاک ،آهن و آب ) می توان نظم لازم برای تغییر انرژی در یک مکان را ایجاد کرد و با تقویت انرژی حیاتی ، مانع از نشر انرژی های منفی و امواج مخرب شد .
 
زمانی که توده های انرژی راکد را آزاد می سازیم و به آن ها جهت می دهیم تا بدون محسور شدن جریان یابند ،در می یا ییم که احساس آرامش ، آسودگی و همچنین اعتماد به نفس بیشتری داریم . همان گونه که طب سوزنی جریان انرژی را در بدن بهبود می بخشد ،فنگ شویی همین عمل را در محیط پیرامون ما انجام می دهد . بنابراین شاید بهتر است دکوراسیون خانه را به روشی اصلاح کنیم که انرژی های مثبت راحت تر جریان یابند .
ممکن است شما از نظم خانه خود کاملا راضی باشید اما می توانید برای اصلاح و بهبود جزئیات از فنگ شویی استفاده کرده و به نتایج مطلوب تری دست یابید . گفته می شود فنگ شویی ،با ارائه راهکارهای عملی ،دکوراسیون خانه را سامان داده و با جاری ساختن انرژی های مثبت ،خانه را به مکان سلامت جسم و روح تبدیل می سازد . البته مراقب باشید که در به کارگیری اصول فنک شویی با صبر و حوصله عمل کنید و پس از انجام هر تغییر در فنک شویی خانه ،اثر آن را ارزیابی و سپس تغییر دیگری را شروع کنید.
فنک شویی همه چیز را از دیدگاه انرژی مورد بررسی قرار می دهد انرژی ها می توانند کیفیت سرد و گرم را داشته باشند . انرژی های محیط می توانند مثبت یا منفی باشند . اما هدف ،ایجاد تعادل در کیفیت انرژی هااست . کیفیت انرژی دائم در حال تغییر و جابجایی است . در فنک شویی این انرژی را متعادل می کنیم . راه های ایجاد این تعادل به اختصار عبارتند از : از بین بردن انرژی های منفی ،جلوگیری از آثار مخرب تهاجم های بیرونی ، تعادل در انرژی سرد و انرژی گرم ، چیدمان زیبا و درست محیط ، تعادل عناصر محیط ، رفع گم شدگی ها ، ایجاد انرژی های مثبت در محیط .

فنگ شویی ،با ارائه راهکارهای عملی ،دکوراسیون خانه را سامان داده و با جاری ساختن انرژی های مثبت ،خانه را به مکان سلامت جسم و روح تبدیل می سازد

چند توصیه فنگ شویی

فنگ شویی توصیه نمی کند که قواعد آن، مو به مو اجرا شود.این اصول را فقط در اتاق هایی بکار برید که فکر می کنید لازم است .
- به کار گیری فنگ شویی اضافه کردن اشیا ساخت چین به لوازم خانه نیست.
- هر وسیله شکسته ، خراب یا بی استفاده را بازبینی کنید و شهامت دور ریختن یا تعمیر مجدد آن را داشته باشید. 
- هدایا و وسایلی را که از آن ها خوشتان نمی آید در کمدهایتان انبار نکنید . کمترین ضرری که دارند این است که بیهوده جای شما را اشغال می کنند. 
- از بی نظمی بپرهیزید ، هوا را تهویه کنید و به طور مرتب خانه را نظافت کنید تا انرژی مثبت آزادانه جریان یابد. 
- فنگ شویی پیروی از خرافات و  موهوم پرستی های چین باستان نیست ،تمرین روحی نیست ،روشی زود گذر و دوره ای نیست ، بلکه هنری است ساده ،انعطاف پذیر و ملموس برای افزایش نشاط ،آرامش و تعادل در زندگی روزمره که با انواع سبک های دکورسیون سازگاری دارد .

برای آشنایی بیشتر با فنگ شویی به چند مثال عملی در مورد ورودی خانه توجه کنید:

- ورودی ، فضای ارتباطی بین فضای بیرون و آشیانه گرم و نرم شما است . در این مکان است که افراد و انرژی ها داخل و خارج می شوند . از نظر فنگ شویی ،در ورودی دهانه خانه است زیرا انرژی حیاتی مکان ها پس از ورود از در بلافاصله در تمام اتاق ها پراکنده شده و در زندگی افراد جریان می یابد .

دکوراسیون منزل

- توجه ویژه به ورودی اصلی هر خانه و مجتمع مسکونی الزامی است . ورودی اصلی خانه را نباید به انبار و محل نگهداری وسایل اضافی تبدیل کرد . آسانسور ،راه پله ها و راهروی ساختمان باید روشن و از عرض کافی برخوردار باشند . دقت در کیفیت پوشش کف راه روها ،پوشش دیوارها و نوع روشنایی آن ها بسیار مهم است .


- ورودی داخلی نیز باید تا حد امکان وسیع ،روشن و خلوت باشد تا انرژی مثبت بتواند بدون محصور شدن وارد شود و آزادانه حرکت کند .

بنابراین از گذاردن رخت آویز خوداری کنید مگر اینکه آن ها را داخل کمد یا گنجه مخصوص جای دهید . کفش ها نیز به همین ترتیب در جاکفشی چیده شوند . در صورت امکان نصب یک لوستر با کریستال های کوچک باعث افزایش انرزی مثبت می شود .


- توجه داشته باشید هر چه اثاثیه کمتر باشد فضا آزادتر و بازتر می شود . اگر ورودی کوچک است یک آینه بزرگ در این مکان نصب کنید ولی مراقب باشید که آینه را جلوی در ورودی قرار ندهید زیرا از نظر فنگ شویی این کار انرژی های مثبت را باز پس می فرستد .


- مقابل در ورودی فرش نرمی پهن شود و در صورت امکان گذاردن یک کنسول و گلدان طرح دار روی آن انتخاب مناسبی خواهد بود .
البته فنگ شویی دارای گستره وسیعی است ونوشتار فوق فقط برای آشنایی با این واژه است .  

فرآوری:  سرور حاجی سعید
بخش محیط زندگی تبیان

منابع :

طراحی داخلی ازمعماری تا دکوراسیون داخلی، مهدی فخیمی، نشر پرهام

مطالب مرتبط:

چیدمان کاغذی

از ورودی شهر تا ورودی خانه

فرش نگین خانه


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.