تبیان، دستیار زندگی
ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی یادآور خاطرات شیرینی است که شنیدن آن خالی از لطف نیست به خصوص آنکه این خاطرات از نوع ورزشی و شخصی همچون محمدرضا طالقانی رییس اسبق فدراسیون کشتی باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طالقانی : ورزشکاران در زمان انقلاب پشت سر مردم بودند


ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی یادآور خاطرات شیرینی است که شنیدن آن خالی از لطف نیست به خصوص آنکه این خاطرات از نوع ورزشی و شخصی همچون محمدرضا طالقانی رییس اسبق فدراسیون کشتی باشد.
امام خمینی

محمدرضا طالقانی از ورزشکارانی است که فعالیت های زیادی در زمان انقلاب داشت و اقدامات او در زمان ورود امام (ره) و برای حفاظت از ایشان را هیچکس فراموش نمی کند.

وی با یادآوری آن روزها گفت: خاطره ای که می خواهم برایتان بگویم برایم خیلی عزیز و دوست داشتنی است، چرا که در سال 57 و در واپسین روزهایی که به پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک می شدیم قرار بود جام کشتی آزاد آریامهر در ایران برگزار شود.

وی اظهار داشت: حتی 14 تیم خارجی هم به کشورمان سفر کرده بودند که این رقابت ها به دلیل اوج انقلاب لغو شد و من به همراه کشتی گیران اردوی تیم ملی را ترک کردیم و گفتیم که کشتی نمی گیریم و این موضوع را به من منتسب کردند و دقیقا نمی دانم جلسه ای در کاخ شاه و یا ساواک برگزار شد که این موضوع را بررسی کردند.

طالقانی ادامه داد: بعد از ترک اردو ما نیز به مردم ملحق شدیم و همه ورزشکاران حضور داشتند و ما ورزشکاران در آن زمان کنار مردم نبودیم ، بلکه پشت سر آنها بودیم.

وی خاطرنشان کرد: در روز 12 بهمن سال 57 که امام (ره) وارد ایران شدند و ایشان چه در زمانی که در پاریس بودندو بعد از ورود به تهران مقابل دانشگاه، بهشت زهرا (س) و حتی جایگاهی سخنرانی ایشان وجود ورزشکاران را می دیدیم و به دلیل آنکه ورزشکاران مورد توجه مردم بودند مورد تحسین آنان قرار می گرفتند.

وی ادامه داد: برای مثال قدرت عرب یکی از ورزشکاران در زمان انتقال امام (ره) از فرودگاه به بهشت زهرا (س) وی را مشایعت می کردند و یا سید محمد خادم پدر رسول و امیررضا خادم در خیابان امیریه مسوول انتظامات و گل گذاشتن بودند.

طالقانی ادامه داد: حتی زمانی که ماشین امام (ره) در نزدیکی بهشت زهرا خراب شد به خاطر دارم که یدالله اعتصامی و فتحی ازورزشکاران کشورمان درآنجا حضور داشتند و کمک کردند تا امام (ره) به محل جلوس برودوبرخی ورزشکاران دیگر مانند رشید تافته، حسین غلامی و حسین گلابی و بسیاری از قهرمانان و ورزشکاران هم حضور داشتند که باعث خوشحالی بود و همگی در خدمت امام (ره) و انقلاب بودند.

رییس اسبق فدراسیون کشتی خاطر نشان کرد: بچه های ورزشی در زمان انقلاب همه جا در کنار مردم بودند و حتی در موقعی که با امام (ره) به مدرسه علوی رفتیم، مصطفی داودی که بعد از انقلاب رییس سازمان تربیت بدنی شد و حتی شهید رجایی آنجا حضور داشتند و به من هم ابراز محبت داشتند.

وی ادامه داد: برای مثال قدرت عرب یکی از ورزشکاران در زمان انتقال امام (ره) از فرودگاه به بهشت زهرا (س) وی را مشایعت می کردند و یا سید محمد خادم پدر رسول و امیررضا خادم در خیابان امیریه مسوول انتظامات و گل گذاشتن بودند

وی ادامه داد: 16 بهمن و قرار بود که ما در مسابقات کشتی شرکت کنیم و حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری که مسوول استقبال بودند به من گفتند که امام (ره) سراغ شما را می گیرند و برویم نزد ایشان.

طالقانی ادامه داد: وقتی نزد امام (ره) رسیدیم ایشان مرا بوسیدند و از ایشان اجازه خواستم که به دنبال کشتی بروم و آنجا بود که امام (ره) آن جمله معروف را فرموند «من ورزشکار نیستم اما ورزشکاران را دوست دارم.»

آقای ناطق در این جلسه به امام گفتند که ایشان (طالقانی) جان شما را چندین مرتبه نجات دادند که امام (ره) هم برای من دعا کرد.

وی همچنین با اشاره به ارتباط خود با حجت السلام و المسلمین سید احمد خمینی تصریح کرد: سید احمد خود ورزشکار بودند و من با وی رابطه دوستانه ای داشتم.

در پایان از آقای طالقانی خواستیم که راجع به کشتی و یا ورزش پهلوانی و زورخانه ای اظهار نظر کند که از این امر امتناع کرد و گفت: خوشبختانه الان در کنار مردم هستم و به تازگی سفیر سلامت، سفیر طلایی بهزیستی و بیماری نادر شدم و اکنون آرامش خوبی دارم.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایرنا