تبیان، دستیار زندگی
فیلم های حاضر در سی و سومین جشنواره فیلم فجر توانسته اند در این دوره با وجود شبکه های اجتماعی، رسانه ای تأثیرگذار در اختیار داشته باشند که به سادگی و با قابلیت دسترسی برای همگان به معرفی آثار خود بپردازند و مخاطبان بیشتری را با خود همراه کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشنواره فیلم فجر در فضای مجازی


فیلم سازان حاضر در سی و سومین جشنواره فیلم فجر توانسته اند در این دوره با وجود شبکه های اجتماعی، رسانه ای تأثیرگذار در اختیار داشته باشند که به سادگی و با قابلیت دسترسی برای همگان به معرفی آثار خود بپردازند و مخاطبان بیشتری را با خود همراه کنند.

جشنواره فیلم فجر در فضای مجازی

وجود شبکه های اجتماعی به عرصه ای برای تبلیغات تبدیل شده و بسیاری از تولیدکنندگان برای معرفی و تبلیغ محصولات و کارهای خود از این شبکه ها استفاده می کنند.

هر سال با نزدیک شدن به ایام دهه فجر و شروع جشنواره های مختلفی که در این ایام برگزار می شود از مدتی قبل در مطبوعات و سایر رسانه ها فضایی برای معرفی آثار حاضر در این جشنواره شکل می گیرد و آثار هرکدام از جشنواره ها (فیلم/ تئاتر/ موسیقی و...) به تناسب موضوعاتی که دارند به علاقه مندان معرفی می شوند.

یکی از جشنواره هایی که در ایام پیروزی انقلاب برگزار می شود و از جذابیت بالایی برخوردار است جشنواره فیلم فجر است که علاقه مندان زیادی را به دنبال خود می کشد. معمولا هرسال قبل از شروع جشنواره فیلم مطبوعات و خبرگزاری ها به معرفی آثار حاضر در جشنواره می پرداختند و با بیان مختصری از داستان و در مواردی هم در گفتگوهایی کوتاه با عوامل ،فیلم های حاضر در جشنواره را معرفی می کردند. اما امسال به شکل قابل توجهی اطلاع رسانی و معرفی فیلم های حاضر در جشنواره متفاوت تر از قبل شده و وجود شبکه های اجتماعی به یکی از قوی ترین رسانه ها برای تبلیغ فیلم های امسال تبدیل شده است.

تعدادی از فیلم ها از همان ابتدای شروع به کار خود وارد شبکه های اجتماعی شدند و تقریبا از یکی دو ماه پیش اکثر فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر صفحاتی را در شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام راه اندازی کردند تا اخبار و تصاویر مربوط به کار خود را در این صفحات به اشتراک بگذارند. نکته ای که دنبال کنندگان این صفحات را افزایش می دهد این است که اخبار و تصاویر منتشر شده حالت رسمی ندارد و حواشی کار که معمولا برای مخاطبان جذابیت دارد در این صفحات زیاد به چشم می خورد.

به مرور با شروع جشنواره فیلم فجر تا به امروز صفحاتی که با عنوان سی سومین جشنواره فجر راه اندازی شده بود بر تعدادشان اضافه  و در حال حاضر در بسیاری از صفحاتی که به نوعی با هنر و سینما در ارتباط است ردی از اخبار جشنواره به چشم می خورد.

جشنواره فیلم فجر در فضای مجازی

علاوه بر فیلم ها صفحاتی هم که تا قبل از این در زمینه خبرهای سینمایی کار می کردند روی جشنواره متمرکز شدند و در پستهای مختلف با انتشار عکس، خبر و تیزرهای کوتاهی از فیلم ها به معرفی آثار حاضر در جشنواره می پردازند. البته راه اندازی صفحه ای از طریق روابط عمومی جشنواره هم در این بین بی تأثیر نبوده و بسیاری از صفحات دیگر اخبار خود را از این کانال دنبال می کنند که هم منبع قابل اطمینانی است و هم اینکه اطلاعات را خیلی سریع منتشر می کند.

علاوه بر صفحات اینستاگرام وایبر، تلگرام و سایر اپلیکیشن ها هم گروه هایی را راه اندازی کرده اند تا جشنواره فجر را از این طریق دنبال کنند. کاربران این گروه ها از میان روزنامه نگاران، علاقه مندان به فیلم، و اهالی سینما و .... هستند. در این گروه ها علاوه بر اخبار و تصاویری که از جشنواره ارسال می شود گفتگو و تحلیل درباره فیلم ها هم جذابیت خودش را دارد.

با شروع جشنواره فیلم تعداد این صفحات به حدی زیاد شده که در حال حاضر عکس ها و تیزرهای بسیاری از فیلم های حاضر در جشنواره در شبکه های اجتماعی وجود دارد و برای همه کاربران این شبکه ها به راحتی قابل دسترسی است.

عکس های سلفی در سالن میلاد، حواشی جشنواره،  اخبار نشست  فیلم ها، نظرسنجی درباره بهترین فیلم ها، بهترین بازیگران و .... موضوع اصلی اغلب این صفحات در شبکه های اجتماعی است.

قطعا این صفحات و گروه های راه اندازی شده به شناخت بیشتر فیلم ها برای مخاطبان کمک می کند. تأثیری که با حضور فعال فیلم ها در شبکه های اجتماعی می تواند در معرفی بهتر فیلم ها و فروش بالاتر آن ها نقش داشته باشد.

جشنواره فیلم فجر در فضای مجازی

از بین فیلم های حاضر در جشنواره شکاف، عصر یخبندان، بوفالو، بهمن، مزار شریف، ایران برگر و.... از جمله فیلم هایی هستند که اخبار و تصاویر زیادی از آنها در اینستاگرام وجود دارد. فیلم سازان حاضر در جشنواره با دعوت از کاربران برای دیدن فیلم هایشان هم از فضای موجود در جشنواره برای تبلیغ کار خود استفاده می کنند و هم اینکه با وجود کاربران بالای شبکه های اجتماعی با علاقه مندان و مخاطبینشان ارتباطی نزدیک برقرار می کنند.

این که تبلیغات در بهتر دیده شدن هر کاری نقش دارد قابل انکار نیست اما گاهی تبلیغات اثر عکس دارد و این نتیجه معکوس یا در اثر عدم دقت در طراحی و شیوه های آن تبلییغ است و یا گاهی هم تعریف و تمجید بیش از حد سطح توقعات را بالا می برد،در صورتی که این همه تعریف و تمجید چندان هم بجا نبوده.

با توجه به اثر تبلیغات نکته ای در مورد فیلم های حاضر در جشنواره وجود دارد و آن اینکه در مورد بعضی فیلم ها به حدی تبلیغات همراه با تعریف های آنچنانی در فضای مجازی زیاد است که هر مخاطبی این تصور برایش به وجود آید که با فیلمی کاملا متفاوت و خاص روبه رو است در حالیکه بعد از دیدن همان فیلم با اتفاقی کاملا متفاوت مواجه می شود؛ اتفاقی که در همین چند روز گذشته از جشنواره هم در مورد برخی فیلم ها اتفاق افتاد و برخلاف تبلیغاتی که در شبکه های اجتماعی شده بود چندان مورد رضایت مخاطبین قرار نگرفت.

با وجود ایراداتی هم که در برخی از این صفحات و پست هایی که گذاشته می شود وجود دارد، اما در هر صورت این حد بالا از اخبار و اطلاعات در شبکه های اجتماعی مخاطبین را با سینما و فیلم هایی که قرار است در یک سال آینده اکران شود بیشتر آشنا می کند. حال باید صبر کرد تا ببینیم  شبکه های اجتماعی که امسال به عنوان یک رسانه تأثیرگذار در اختیار فیلمسازان بوده می تواند در فروش بیشتر فیلم ها نقش داشته باشد یا نه؟

زهرا فرآورده

بخش ارتباطات تبیان


مطالب مرتبط:

چهره ها در شبکه های اجتماعی چه می کنند؟

ستاره ها در اینستاگرام