تبیان، دستیار زندگی
سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر روز گذشته با نمایش چند فیلم کلید خورد. نکته قابل توجه استقبال از فیلم «ایران برگر» در سینماهای مردمی و نومیدی منتقدان و اصحاب رسانه از فیلم های به نمایش درآمده در برج میلاد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران برگر دوبل شد ؛ اهالی رسانه نومید!


سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر روز گذشته با نمایش چند فیلم کلید خورد. نکته قابل توجه استقبال از فیلم «ایران برگر» در سینماهای مردمی و نومیدی منتقدان و اصحاب رسانه از فیلم های به نمایش درآمده در برج میلاد بود.

ایران برگر دوبل شد ؛ اهالی رسانه نومید!

اولین روز از سی و سومین جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز به کار کرد که تا ساعت 10 صبح شاید عددی کمتر از 50 نفر در سالن برج میلاد تهران به چشم می خورند که گویا نه تحویل بهار سینمایی در کار است و نه جشنواره ای.

و اما در سانس اول که البته باکمی تاخیر هم آغاز شد فیلم سینمایی «قول» ساخته محمدعلی طالبی در میان استقبال کم مخاطبان برج میلاد تهران اکران شد که نتوانست آغازگر گرمی برای اولین روز از جشنواره فیلم فجر باشد.و اما اولین حاشیه جدی امروز جشنواره با لغو شدن نشست گفت و گوی اصحاب رسانه با عوامل فیلم «قول» کلید خورد و محمدعلی طالبی در برج میلاد تهران حضور پیدا نکرد تا سئوالات اصحاب رسانه از عوامل این فیلم در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

البته این پایان کار نبود و مستند «من میخواهم شاه شوم» ساخته مهدی گنجی در ساعت 13 درست لحظه ناهار و نماز اصحاب رسانه در برج میلاد به نمایش در آمد که افراد را بین این دوراهی  قرار میداد که فیلم مستند ببینند یا نماز بخوانند!

و اما با تمام این تفاسیر اولین فیلم سینمایی بخش «نگاه نو» با عنوان ناهید به کارگردانی آیدا پناهنده از ساعت 14.15 در سالن اصلی به نمایش در آمد.این فیلم به مدت 2 ساعت در حال نمایش بود که پس اتمام نمایش آن خستگی را به راحتی میتوان از چهره افراد تشخیص داد.اما گویا دیروز روزحاشیه نشست ها بود به طوری که ساره بیات بازیگر فیلم سینمایی «ناهید» در اعتراض به اینکه مدت زمان نشست برای زدن حرفهایش کافی نبوده با هیچ رسانه ای گفت و گو نکرد.

یکی از مهمترین نکات روز اول نمایش فیلم‌ها در کاخ جشنواره این بود که هیچ فیلمی نتوانست به معنای واقعی کلمه اهالی رسانه را بوجد بیاورد. هرچند نشانه‌های ظهور دو کارگردان جوان و با استعداد در فیلم‌های «ناهید» و «بوفالو» دیده شد؛ اما نقص روایی هر دو فیلم باعث شد تا اهالی رسانه از دیدن کارهای پناهنده و سجادی‌حسینی به وجد نیایند.

بولتن روزانه سی‌و‌سومین جشنواره فیلم با عنوان «جشنواره» در حالی به سردبیری جلیل اکبری‌صحت منتشر شده است که قطع و ظاهر نامتعارف آن باعث تعجب اهالی رسانه شد. به طوریکه برخی به طعنه این بوتن را با یکی از هفته‌نامه‌های اقتصادی مقایسه می‌کردند.

«ایران برگر» در سینما فرهنگ به سانس اضافه رسید

فیلم سینمایی «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی در سینما فرهنگ به سانس اضافه رسید.اثر سینمایی به دلیل تقاضای عمومی در ساعت 23 و 30 دقیقه یکشنبه در سینما فرهنگ در سانس اضافه نمایش داده شد.فیلمنامه فیلم ایران برگر توسط مسعود جعفری جوزانی و محمد هادی کریمی بصورت مشترک نوشته اند. داستان ایران برگر در فضای کمدی شلوغ و در عصر کنونی روایت میشود ماجرای فیلم در مورد اهالی روستایی است که برخی از آن ها با حرص و طمع خواستار کسب قدرت در بین اهالی روستا هستند که بصورت طنز در آمده است.

«عصر یخبندان» رونق‌بخش اولین سانس سینما آزادی شد

«عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی اولین فیلمی است که  12 بهمن در پردیس سینمایی آزادی اکران شد. این فیلم توانست با استقبال بالایی از سوی مخاطبان همراه باشد به گونه ای که سالن نمایش این فیلم کاملا پر شده است.البته با توجه به اینکه دیروز اولین نمایش این فیلم به شمار می رفت و با توجه به ازدحام جمعیت در بیرون پردیس آزادی امکان اکران سانس فوق العاده در این سینما وجود ندارد.بهرام رادان، مهتاب کرامتی، آنا نعمتی، سحر دولتشاهی، محسن کیایی، مینا ساداتی، بابک بهشاد، علی میلانی، پوریا رحیمی سام، صدف طاهریان، علی کوچکی، فرهاد اصلانی و ژاله صامتی بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش می پردازند.

ایران برگر دوبل شد ؛ اهالی رسانه نومید!

دوست داشتم مثل اورسن ولز باشم

نشست رسانه ای فیلم سینمایی «ناهید» بعد از نمایش این فیلم در کاخ جشنواره با حضور آیدا پناهنده کارگردان، بیژن امکانیان تهیه کننده، مرتضی قیدی فیلمبردار، ساره بیات، نوید محمد زاده و پژمان بازغی بازیگران این فیلم برگزارشد

در ابتدای آیدا پناهنده درباره ساخت این فیلم گفت: فیلم «ناهید» حاصل تجربه ۱۵ سال فعالیت من در عرصه ساخت فیلم کوتاه، مستند و تله فیلم است.وی افزود: از زمانی که وارد دانشکده سینماتئاتر شدم فکر می کردم که مانند اورسن ولز در سن ۲۴ سالگی اولین فیلم خود را می سازم اما دریغ. چرا که نتوانستم در آن زمان فیلم اول خود را بسازم و در نهایت در سن ۳۵ سالگی «ناهید» را به کمک بیژن امکانیان مقابل دوربین بردم.پناهده متذکر شد: اگر بیژن امکانیان نبود شرط می بندم هرگز این فیلم ساخته نمی شد. من از این تهیه کننده برای اعتمادی که به خرج داد تشکر می کنم.

پژمان بازغی که در نقش مسعود در این فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است درباره دلایل حضورش در این فیلم گفت: واقعیت این است که وقتی فیلمنامه را خواندم فکر کردم که این پروژه، پروژه شریفی خواهد بود. سال ها بود که از خواندن فیلمنامه ای به این خوبی لذت نبرده بودم در واقع فیلمنامه با جزئیات بسیاری نوشته شده بود و معلوم بود که یک فیلم شناس و سینماگر فیلمنامه آن را نوشته است.این بازیگر در ادامه درباره داستان این فیلم سینمایی گفت: قصه «ناهید» درباره زنی ۳۰ ساله است که در زندگی قبلی خود شکست خورده و حالا با داشتن پسر بچه ای ۱۰ ساله بار دیگر عاشق می شود اما شرایط اجتماعی که در آن زندگی می کند به گونه ای رقم خورده که نمی تواند عشق خود را ابزار کند.

یکی از مهمترین نکات روز اول نمایش فیلم‌ها در کاخ جشنواره این بود که هیچ فیلمی نتوانست به معنای واقعی کلمه اهالی رسانه را بوجد بیاورد. هرچند نشانه‌های ظهور دو کارگردان جوان و با استعداد در فیلم‌های «ناهید» و «بوفالو» دیده شد؛ اما نقص روایی هر دو فیلم باعث شد تا اهالی رسانه از دیدن کارهای پناهنده و سجادی‌حسینی به وجد نیایند.

بازغی افزود: برای اولین بار بود که با ته لهجه گیلانی در این فیلم سینمایی بازی می کردم و از همه مهمتر برای اولین بار بود که با یک کارگردان زن همکاری کردم که برایم تجربه خوبی بود.ساره بیات در تکمیل صحبت های بازغی گفت: هنر بازیگری هنر جسارت است و من هم برای بازی در این نقش سینمایی باید جسارت به خرج می دادم و خوشبختانه از این موضوع خرسندم چرا که انتخاب نقش برای من یک اصل مهم و حیاتی است.

ایران برگر دوبل شد ؛ اهالی رسانه نومید!

کرامتی: با چهار فیلم متفاوت به فجر آمده‌ام

نشست مطبوعاتی فیلم ارغوان بعد از اولین اکران این فیلم در کاخ جشنواره برگزار شد. در ابتدای این نشست امید بنکدار درباره ساختار و چگونگی ساخت این فیلم گفت: ایده اولیه فیلم برگرفته از یکی از داستان‌های کوتاه علی‌اکبر حیدری از مجموعه کتاب بوی پیر داغ بود و بعد از انتشار این کتاب من پیشنهاد استفاده از این داستان را به کیوان علی‌محمدی دادم و در نهایت تصمیم گرفتیم این اثر را به صورت مشترک جلوی دوربین ببریم.کیوان علی‌محمدی در ادامه درباره اینکه آیا در قصه اولیه هم عشق و موسیقی وجود داشت، افزود: قصه از همان اول به همین صورت بود و بار دراماتیک داشت. به طوری که ما به سرعت توانستیم آن را جلو ببریم. همه اوامر کار این فیلم را دوست داریم و فکر می‌کنیم که مخاطب هم بعد از تماشای آن احساس خوبی داشته باشد.علی‌اکبر حیدری در مورد ساختار اولیه قصه، گفت:‌ این داستان یکی از قصه‌های کوتاه مجموعه شعر من است و در یک شب می‌گذرد، شبی که فربد و آوا در یک شهر با هم آشنا می‌شوند.

مهتاب کرامتی بازیگر نقش آوا در ادامه این نشست گفت:‌تجربه همکاری من با کیوان علیمحمدی و امید بنکدار، برمی‌گردد به مستندی به نام سرخ (HIV) و بعد از آن در طول شبانه‌روز با این دو همکاری داشتم و اکنون فیلم ارغوان. به شخصه معتقدم ارغوان دنباله‌ای از فیلم شبانه‌روز است که در آن فرم به روایت داستان کمک می‌کند.وی ادامه داد: در مورد نوع راه رفتن، گریم، میزانسن و ... این دو دوست سلیقه متفاوتی دارند که من نیز آن را می‌پسندم و دوست دارم در کارهای بعدی‌شان با آنها همکاری داشته باشم.این بازیگر ادامه داد: امسال برای جشنواره فیلم فجر 4 فیلم متفاوت دارم و فیلم ارغوان نیز این نوع بازی کردن را می‌طلبید، خیلی کوتاه و نزدیک به فرم اما نزدیک به داستان‌گویی.

ایران برگر دوبل شد ؛ اهالی رسانه نومید!

اگر با دید کلاسیک به «بوفالو» نگاه کنیم، فیلم پر از اشکال است

نشست رسانه ای فیلم بوفالو دومین اثر سینمایی کاوه سجادی حسینی برگزار شد.در این نشست هومن سیدی پرویز پرستویی بازیگران، تایماز افسری نویسنده، علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری و کاوه سجادی حسینی کارگردان «بوفالو» حضور داشتند.

سجادی حسینی در ابتدای نشست و در پاسخ به این سوال که آیا داستان «بوفالو» واقعی است؟ گفت: داستان این فیلم تخیلی است و اصلا واقعی نیست شاید در حین تولید چیزهایی به فیلمنامه اضافه شده است.وی در بخش دیگری از این نشست به حضور سه کارگردان در این فیلم قرار اشاره کرد و گفت: هومن سیدی، همایون اسعدیان و سهیلا گلستانی سه کارگردانی هستند که در این فیلم کنار من حضور داشتند و همین باعث شود که اعتماد به نفس یک فیلمساز از بین برود اما فضای صمیمی و حضور کسانی که سینما را می شناسند کار را برای من آسان کرده بود.

سجادی حسینی همچنین درمورد طراحی دکور این فیلم گفت: من در این فیلم و طراحی دکور خانه تخیل را هم وارد کردم و فضای داخلی خانه را به کمک اشیایی که در آن وجود دارد سعی کردیم شکل و شمایل بگیرد.وی همچنین در پاسخ به سوالاتی که چرا فیلم و عناصر آن گنگ هستند گفت: ما از ابتدا استراتژی فیلم بر اساس استراتژی پنهان گذاشتیم. قرار بر این بود که درام بیرونی را از فیلم حذف کنیم. هم چیز در روابط انسانی و بطن ماجرا اتفاق می افتد و ماجرا را هم در این فیلم حذف کردیم و هر اتفاقی که در فیلمی وجود دارد کامل نمی شود مثل فرار دختر یا هر حادثه ای که وجود دارد را از قصه بگیریم.وی با اشاره به حضور مرداب در این فیلم گفت: از زمانی که مرداب وارد قصه می شود، همه عناصر فیلم را تحت تاثیر می گذارد مثل شی ای که جان پیدا می کند و ریتم قصه را تغییر می دهد. مرداب به کل قصه یک سکونی می دهد که ما نشانه هایی را همین برای آن گذاشتیم ولی سخت اطلاعات بدهد و به مخاطب احترام گذاشتیم.

سجادی حسینی در بخش دیگری هم در مورد لحن اعتراضی که نسبت به این فیلمنامه وجود دارد گفت: ما در فیلم‌نامه سعی نکردم که سمت قصه گویی مطلق بروم این کار را در تله فیلمها قبلا تجربه کرده بودم. این شکل فیلم نامه نویسی یک ریسک است.اگر با دید کلاسیک به «بوفالو» نگاه کنیم، این فیلم پر از اشکال است.وی افزود: فیلمنامه این کار مدرن است و باید بر مبنای سینمای مدرن بررسی شود. و فیلمنامه سینمای قصه گو و ساختار سه پرده ای برای بررسی این فیلم‌نامه جواب نمی دهد.

فرآوری:منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: فارس / مهر / تسنیم