تبیان، دستیار زندگی
بعد از امضای قرارداد هنریک هلمکه و تادئو با تیم​های سرخابی پایتخت خراسان ورزشی با گزارشی تحت عنوان «حیف پول» به انتقاد از حضور خارجی های بی کیفیت در لیگ برتر پرداخت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمام خریدهای بنجل استقلال


ورود و خروج سریع هلمکه به استقلال برای این تیم بیش از‌300‌‌ میلیون تومان آب خورد و بازیکنی که قرار بود طراح استقلال در میانه میدان باشد، فقط‌10‌دقیقه در یک بازی دوستانه برای آبی‌ها به میدان رفت و با گرفتن نیمی ‌از مبلغ قراردادش ایران را ترک کرد و با الاهلی مصر قرارداد بست.

رافائل، استقلال

تادئو در اولین نمایش خود در پرسپولیس نشان داد که نه تنها از نظر فیزیکی شبیه به یک مهاجم گریز پا نیست، بلکه از نظر اخلاقی هم شباهتی به یک فوتبالیست حرفه‌ای ندارد و هنوز نمی‌داند که تعویض یک بازیکن در زمین چه سلسله مراتبی دارد! اما در مورد خرید استقلال شرایط وخیم‌تر است. ورود و خروج سریع هلمکه به استقلال برای این تیم بیش از‌300‌‌ میلیون تومان آب خورد و بازیکنی که قرار بود طراح استقلال در میانه میدان باشد، فقط‌10‌دقیقه در یک بازی دوستانه برای آبی‌ها به میدان رفت و با گرفتن نیمی ‌از مبلغ قراردادش ایران را ترک کرد و با الاهلی مصر قرارداد بست.

با نگاهی به خارجی‌های استقلال در 6 فصل اخیر، خواهید دید که قرارداد هلمکه اولین قرارداد ترکمنچایی‌‌ آبی‌های پایتخت نبوده و به احتمال فراوان آخرین هم نخواهد بود!

فصل 89-88

استقلال فصل 89-88 را با‌‌ 2 بازیکن خارجی آغاز کرد. رینالدو یکی از خارجی‌های آن سال استقلال بود که در همان ابتدای امر مصدوم شد. مصدومیت‌های سریالی این بازیکن پرویی باعث شد تا او در 18 ماه فقط 18‌ بازی برای آبی‌ها انجام دهد یعنی به‌‌ طور میانگین یک بازی در یک ماه! جالب این‌جاست استقلال برای این بازیکن همیشه مصدوم‌410 هزار دلار خرج کرده. دیگر بازیکن خارجی استقلال جان‌واریو بود؛ ستاره برزیلی که یکی از استثناهای لیگ کشورمان بود.

فصل‌90- 89

استقلال فصل‌90- 89 را با جذب 3 برزیلی آغاز کرد. آندره لوئیز یکی از این بازیکنان بود که قرار بود جای خالی خسرو حیدری را در جناح راست پر کند. مدیر‌برنامه‌های لوئیز مدعی بود بازیکنش رقمی ‌در حدود‌200 هزار دلار از باشگاه استقلال دریافت کرده. او در طول فصل 15‌‌بار برای آبی‌ها به میدان رفت و در‌نهایت بازی‌های ضعیف وی، استقلال را بر آن داشت تا در پایان فصل عذرش را بخواهد. اندرسون دیگر خرید خارجی‌ آبی‌پوشان بود؛ مهاجمی ‌که با اضافه وزن‌20 کیلویی به استقلال آمد و سرانجام او هم با بازی‌هایی کمتر از تعداد انگشتان 2 دست استقلال را ترک کرد. فیلیپه آلوز دیگر برزیلی استقلال بود که بعد از نمایش‌های خوبش در ملوان مورد‌توجه پرویز مظلومی ‌قرار گرفته بود اما او هم در 21 بازی که برای آبی‌ها به میدان رفت، هرگز نتوانست انتظارات کادر فنی را برآورده کند تا مثلث برزیلی‌های بی‌کیفیت استقلال در سال 89 تکمیل شود.

فصل 91-90

استقلال که از برزیلی‌ها خیری ندیده بود، با شروع فصل جدید به سراغ کشورهای عربی رفت. کرار جاسم که در تراکتورسازی امتحان خود را پس داده بود، اولین خارجی بود که به جمع ‌آبی‌ها‌‌ اضافه شد. ولید علی کویتی هم دیگر خرید خارجی استقلال بود. در آن سال‌ روزنامه الوطن کویت مبلغ قرارداد ولید علی با استقلال را‌450 هزار دلار اعلام کرد. خرید گران‌قیمت استقلال که قرار بود به ستاره آبی‌ها در میانه میدان تبدیل شود، فقط در 2 بازی به میدان رفت و با یک گل زده و یک پاس گل کارش را در استقلال به اتمام رساند. غیبت‌های زیاد و ترک تیم به بهانه بازی ملی آن هم بدون اطلاع به کادر فنی باعث شد تا مظلومی ‌نام این بازیکن کویتی را در آستانه داربی تهران خط بزند. این اقدام مظلومی ‌باعث شد تا ولید علی قهر کند و به کویت برگردد! گوران یرکوویچ هم دیگر خرید استقلال بو‌د که بعد از یک شروع نسبتا خوب، افت کرد و با آمدن قلعه‌نویی از ترکیب استقلال کنار گذاشته شد. الونگ‌الونگ‌ هم که نامش به یکی از دلال‌های معروف فوتبال ایران گره خورده بود، به استقلال پیوست. بازی‌های بسیار بی‌کیفیت این بازیکن کامرونی خیلی زود مظلومی‌ را مجاب کرد که از وی چشم‌پوشی کند. در آن سال جی‌لوید ساموئل تنها خرید موفق آبی‌ها بود که سابقه حضورش در لیگ انگلیس، درخشش او در لیگ ایران را تضمین می‌کرد.

فصل 92-91

با آمدن امیر قلعه‌نویی به استقلال همچنان درب باشگاه استقلال به روی خارجی‌های بی‌کیفیت باز بود. لیام ردی، دروازه‌بانی بود که از استرالیا عازم ایران شده بود تا رقیب سید‌مهدی رحمتی شود. گلی که او در اولین حضورش در استقلال دریافت کرد، باعث شد تا هواداران استقلال در طول فصل‌ برای سالم ماندن رحمتی دست به دعا بمانند! توزی نیز دیگر خرید خارجی استقلال بود که با 9 بازی پرونده‌اش در تیم پرطرفدار استقلال بسته شد.

فصل 93-92

گوران لاوره را باید خرید تاریخی باشگاه استقلال دانست. او به عنوان یک ستاره و جانشین مجتبی جباری آمد و فقط 34 دقیقه به میدان رفت و بعد از آن‌ هم خداحافظ!‌ جالب است بدانید استقلالی‌ها برای جذب این بازیکن صربستانی‌200 هزار دلار نا‌قابل پرداخت کردند. کاروالیو هم دیگر بازیکنی بود که با قراردادی 6 ماهه به استقلال آمد و دقایق حضور او در میدان به‌150 دقیقه هم نرسید. در آن سال استقلالی‌ها‌ در آخرین روزهای مهلت نقل و ‌انتقالات کبه را هم به خدمت گرفتند و در جذب خارجی‌های بی‌کیفیت هت‌تریک کردند. کبه هم مثل لاوره و کاروالیو تعداد بازی‌هایش برای استقلال از تعداد انگشتان 2 دست فراتر نرفت.

فصل 94-93

رافائل داسیلوا هم از آن خریدهای تاریخی استقلال بود! داسیلوا در ابتدای فصل با قراردادی به ارزش ۲۴۰ هزار دلار به استقلال پیوست و در همان روزهای ابتدایی حضورش طبق توافق‌۴۰ درصد قراردادش را به صورت نقد دریافت کرد. ۹۶ هزار دلار به حساب گلر برزیلی واریز شد به این امید که بتواند جای خالی مرد شماره یک سال‌های گذشته را پر کند تا غیبت مهدی رحمتی به چشم نیاید اما داسیلوا تنها در تورنمنت جام شهدا مقابل پیکان در دیدار رده‌بندی به میدان رفت و بعد از آن تنها به عنوان ذخیره محسن فروزان روی نیمکت نشست و ۱۷ بازی لیگ‌ برتر و ۳ بازی جام‌ حذفی را نظاره‌گر بود تا رکورد جالب توجهی از نظر نیمکت‌نشینی در فصل جاری به ثبت برساند و از ایران برود. مگویان هم دیگر خرید امسال استقلال بود که بعد از یک شروع قابل قبول با مصدومیت‌های سریالی خود نشان داد که از نظر فیزیکی شرایط ایده‌آلی ندارد. اما اوج هنر آبی‌ها در خریدهای نا‌موفق را باید در قرارداد هلمکه آلمانی- برزیلی جست‌وجو کنیم. انتقالی معما‌گونه‌ که روز به‌ روز پیچیده‌تر می‌شود. حرف و حدیث درباره قرارداد ‌هافبک آلمانی- برزیلی استقلال با عدم تست پزشکی او آغاز شد و در‌نهایت بعد از مصدومیت در بازی دوستانه به اوج خود رسید تا سرانجام این بازیکن آلمانی- برزیلی با یک چمدان لباس به ایران بیاید و بعد از‌2 هفته گشت و گذار در کشورمان بیش از‌300 میلیون تومان بگیرد و برود. حالا معمای هلمکه با پیوستن او به تیم الاهلی مصر پیچیده‌تر هم شده. هنریک هلمکه‌ای که به گفته مسئولان استقلال به دلیل مصدومیت شدید از ناحیه زانو قراردادش با آبی‌ها فسخ شده بود‌، پس از موفقیت در تست پزشکی باشگاه الاهلی با قراردادی 3 ساله و نیمه به این تیم پیوسته و به گفته دکتر ماجد، پزشک باشگاه الاهلی حتی اگر نیاز به عمل جراحی مختصری در زانوی هلمکه وجود داشته باشد، وی می‌تواند در کمتر از 3 هفته به میدان بازگردد!

بخش  ورزشی تبیان