تبیان، دستیار زندگی
تا کنون در مورد کلون سازی در حیوانات مسایلی را مطرح کردیم اما کلون سازی در انسان به چه ترتیبی پیش می رود. پس از موفقیت هایی که در زمینه کلونینگ حیوانات مطرح شد و با توجه به موفقیت هایی که در پستانداران مطرح شده بود حال نوبت به کار گیری این فن آوری در ..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلون سازى انسانى 1

اهداف:

  • آشنایی با کلون سازی انسانی
  • آشنایی با مشکلات کلونینگ در انسان

شرح درس:

تا کنون در مورد کلون سازی در حیوانات مسایلی را مطرح کردیم اما کلون سازی در انسان به چه ترتیبی پیش می رود.  پس از موفقیت هایی که در زمینه کلونینگ حیوانات مطرح شد و با توجه به موفقیت هایی که در پستانداران مطرح شده بود حال نوبت به کار گیری این فن آوری در خدمت انسان بود.

دو شیوه اساساً متفاوت کلون سازى انسانى وجود دارد:

  • کلون سازى تولید مثلى.
  • کلون سازى درمانى.

اما کلونینگ در انسان دارای مشکلات بسیاری بود که در زیر به آن ها اشاره خواهد شد.

-  کارایی پایین این روش در انسان، به طور عمده برای ایجاد یک کلون موفق در انسان از مراحل اولیه انتقال هسته سلول تا به آخر کار یعنی تولد یک موجود نیازمند 100 سلول تخم است. این تعداد تخم و با توجه به شرایط یک خانم و تزریق های مکرر جهت تخمک گذاری امری بسیار ناشدنی و غیر قابل انجام می نمود.


-  حتی اگر محدودیت موجود در مورد قبلی را هم بتوان به گونه ای حل نمود بازدهی این فن آوری یعنی کلونینگ در سایر پستانداران نیز بسیار پایین و فقط چیزی کمتر از سه درصد ذکر شده است.


اما سوالی که از همان ابتدا مطرح بود این بود که آیا موجوداتی که از راه کلون کردن به دنیا آمده اند واقعاً از نظر شرایط جسمی سالم بوده و می توانند به صورت یک موجود عمر طبیعی داشته باشند؟ جالب است بدانید که با توجه به پیشرفت هایی که در کلونینگ رخ داده و شاهد انجام این روش در بسیاری از کشورهای دنیا هستیم اما 300 درصد از کلونینگ های به وجود آمده دارای نقص عضوی هستند.

برای اطلاعات عمومی شما خوانندگان به نوعی نقص به نام نقص عضوها اشاره می کنیم. در این نقص عضو که به نام  گروه نشانگان نوزادان درشت (LOS) معروف است برخی اعضای بدن به طور شگفت انگیزی در نمونه های کلون شده از سایر نمونه آن عضو در فرد بدون کلون شده بزرگ تر هستند. این نقص در بسیاری از موجودات کلون شده دیده شده است. بنابراین نگرانی دیگر در مورد کلونینگ انسان این است که چنین نقص هایی در اجتماع به وجود آید.

البته در برخی روش هایی که برای درمان نازایی مانند IVF نیز احتمال بروز چنین نقص هایی دیده می شود. اما این روش به عنوان یک روش روتین درمانی برای ناباروری در حال انجام شدن است.

فیلم IVF:


جهت دانلود فیلم آموزشی کلیک نمایید.

توضیح فیلم:

IVF یا همان in vitro fertilization  همان لقاح خارج رحمی یا لقاح در آزمایشگاه است. در این روش اسپرم و تخمک به طور جداگانه از افراد گرفته می شود و در ظروف کشت با هم لقاح داده می شوند. سپس جنین ایجاد شده در رحم فرد ماده قرار داده می شود. برای این که میزان باروری در این روش افزایش یابد، چندین جنین به رحم انتقال داده می شود. بنابراین گاهی فقط یکی و گاهی تمامی جنین های انتقال داده شده لانه گزینی شده و چند قلو تشکیل می شود. همچنین ممکن است جنینی تشکیل نگردد.

موارد اخلاقی:

به احتمال قوی شما نیز فیلم هایی هالیوودی که در مورد کلونینگ ساخته شده است را دیده اید؟ ایجاد انسان هایی با صفات مورد پسند سازندگان آن ها. ایجاد ارتشی که ژن مربوط به دل رحمی در سربازان آن خاموش باشد؟ یا ایجاد نیروهایی که ژن های نوع دوستی در آن ها بسیار تقویت شده باشد. همان طور که می بینید هم می توان از کلونینگ به عنوان یک ابزار مفید و هم مضر استفاده نمود. بنابراین باید دید که سود و یا ضرر این روش به کدام سمت است.

از طرف دیگر در جوامع انسانی ما هر کدام دارای هویت واحد هستیم، پدر و مادر مشخص داریم و کارهای ما به گونه ای به آن ها نیز مرتبط می شود. حال فرض کنید فرزندانی متولد شوند که پدر و مادر آن ها مشخص نباشد. از طرفی دیگر اعتقادات و مذاهب به ما ما این اجازه را نمی دهند. آن ها نیز بر مبنای اعتقادی صحبت کرده و بحث های گوناگون از جمله آینده آن فرد را در نظر می گیرند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: فاضل صحرانشین سامانی
تنظیم: مریم فروزان کیا