تبیان، دستیار زندگی
مرحوم آیت الله سید اسماعیل هاشمی از علمای صاحب نفس شهر اصفهان و نماینده ی سابق مردم این شهر در مجلس خبرگان، در سخنانی به مناسبت دهه فجر و بازگشت تاریخی حضرت امام(ره) به ایران، با اشاره به شعار معروف مردم اصفهان در راهپیمایی ۱۲ بهمن ۵۷ به مکاشفه ای اشاره ک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مکاشفه ای عجیب در شب ورود امام خمینی


مرحوم آیت الله سید اسماعیل هاشمی از علمای صاحب نفس شهر اصفهان و نماینده ی سابق مردم این شهر در مجلس خبرگان، در سخنانی به مناسبت دهه فجر و بازگشت تاریخی حضرت امام(ره) به ایران، با اشاره به شعار معروف مردم اصفهان در راهپیمایی 12 بهمن 57 به مکاشفه ای اشاره کرده است که مبنای این شعار قرار گرفته بود.

ورود امام خمینی به ایران

آیت الله هاشمی با اشاره به بازگشت امام راحل در 12 بهمن فرمودند: زمانیكه به دستور بختیار فرودگاه های سراسر كشور بسته شده بود تا از ورود امام به میهن جلو گیری شود، مردم شهرهای مختلف برای اعتراض به همراه علما در مساجد تحصن کردند. مردم شهر اصفهان نیز در مسجد سید این شهر متحصن شدند. زمانی كه خبر آوردند بالاخره پرواز امام موفق به فرود شده است و امام به كشور تشریف آورده اند، مردم كه از شنیدن این خبر بسیار خوشحال شده بودند از مسجد خارج شدند و با سر دادن شعار هایی شروع به راهپیمایی كردند اما آنچه بیشتر برای من جالب بود شعاری بود كه مردم سر می دادند:

خمینی بت شكن آمده اندر وطن

آتش نمرودیان زمقدمش گلستان

حس كنجكاوی من تحریك شد كه كدام قریحه‌ای بی درنگ این شعار را در میان مردم پخش کرده است؟ بعد از راهپیمایی آن روز از مردم جویا شدم تا ببینم سازنده ی این شعار چه كسی است تا اینكه متوجه شدم این شعار از مرحوم آیت الله طیب بوده است.

من ناگاه به خود آمدم و در فكر بودم تا اینكه فردای آن شب از منزل خارج شدم و به طرف مسجد سید در حركت بودم كه جمعیت مردم را در حالی كه شعار هایی سر می دادند دیدم. پرسیدم چه اتفاقی افتاده كه مردم گفتند امام تشریف آورده‌اند من به یاد اتفاق شب قبل افتادم آن شعر را نوشتم و به مردم دادم تا آنرا تکرار کنند

برای اطمینان از صحت این ماجرا روزی در مجلسی كه تنی چند از علما شهر هم حضور داشتند از ایشان ماجرا را جویا شدم كه ایشان ضمن تایید این ماجرا بیان داشتند كه : مدتی بود به شدت نسبت به وضعیت كشور و سلامتی امام امت و مسلمین نگران بودم و می ترسیدم كه مبادا در جریان بازگشت امام به كشور برای ایشان اتفاقی بیافتد تا اینكه شب 12 بهمن برای من مكاشفه ای رخ داد هاتفی این شعر را زمزمه می كرد كه:

خمینی بت شكن آمده اندر وطن

آتش نمرودیان زمقدمش گلستان

من ناگاه به خود آمدم و در فكر بودم تا اینكه فردای آن شب از منزل خارج شدم و به طرف مسجد سید در حركت بودم كه جمعیت مردم را در حالی كه شعار هایی سر می دادند دیدم. پرسیدم چه اتفاقی افتاده كه مردم گفتند امام تشریف آورده‌اند من به یاد اتفاق شب قبل افتادم آن شعر را نوشتم و به مردم دادم تا آنرا تکرار کنند."

این خاطره همه ساله و در ایام دهه فجر، توسط شخص آیت الله سید اسماعیل هاشمی بازگو می شد. این عالم بزرگوار چند سال قبل دار فانی را وداع گفتند.

بخش سیاست تبیان

منبع : جهان نیوز