تبیان، دستیار زندگی
اگر اهل خرید و گشت و گذار در بازار تولیدات خارجی باشید همیشه به این فکر هستید که با توجه به انبوهی از اجناس تقلبی در بازار آیا این برندها که پشت ویترین های رنگ و وارنگ مراکز خرید ایران خودنمایی می کنند اصل هستند یا غیراصل؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازار شلوغ برندهای تقلبی

اگر اهل خرید و گشت و گذار در بازار تولیدات خارجی باشید همیشه به این فکر هستید که با توجه به انبوهی از اجناس تقلبی در بازار آیا این برندها که پشت ویترین‌های رنگ و وارنگ مراکز خرید ایران خودنمایی می‌کنند اصل هستند یا غیراصل؟

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
مارک

اگر اهل خرید و گشت و گذار در بازار تولیدات خارجی هستید، بدون تردید نام برندهای معروفی چون چیکو، مانگو، بربری، نایک، آدیداس، جنرال، اورئال، جیو، تامی، دبنهامز، سامسونگ یا ده‌ها برند دیگر را به خاطر دارید و در برخی موارد علاقه‌مند به خرید و استفاده از محصولات آنها هستید، اما همیشه به این فکر هستید که با توجه به انبوهی از اجناس تقلبی در بازار آیا این برندها که پشت ویترین‌های رنگ و وارنگ مراکز خرید ایران خودنمایی می‌کنند اصل هستند یا غیراصل؟

این سوژه ای شد تا پرونده ای درباره اجناس تقلبی تدارک ببینیم و از زیر و بم دنیای تقلب اجناس برایتان بگوید. این پرونده قصد دارد روند تولید یا حتی ورود اجناس تقلبی را در بازار برایتان بگوید و در نهایت با ارائه راهکارهایی برای تشخیص اصل از غیراصل بودن اجناس، راه را برای بیان واقعیت پشت پرده این حجم اجناس تقلبی بگشاید تا با حذف تقاضای کالاهای تقلبی، زمینه از بین رفتن حقوق خریداران و میلیاردها دلار هزینه اضافه در اقتصاد کشورمان را از میان بردارد.براساس اطلاعات موجود، اجناس تقلبی موجود در بازار ایران بیشتر در بخش منسوجات است و پس از آن محصولات آرایشی و بهداشتی قرار گرفته اند، اما آخرین بخش از اجناس تقلبی موجود بازار در میان دستگاه های الکترونیکی بویژه تلفن همراه در مراکز فروش خودنمایی می کنند؛ در حالی که زمینه تولید برخی از آنها داخلی است و گروه دیگر خارج از مرزها تولید شده و از روش های غیرقانونی وارد خاک کشورمان می شود. به همین دلیل سه مرکز اصلی ارائه این محصولات را جستجو کردیم تا واقعیت اصلی تقلب را در آنها بیابیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌هایی که در مغازه یا نمایندگی برندهای لباس اعلام می‌شود با انچه که در سایت به عنوان قیمتی که یک نماینده باید به فروش برساند کاملا متفاوت است و این تفاوت در برخی موارد از 100‌درصد هم تجاوز می‌کند.

مارک‌ها و لباس‌های روز با آخرین مدل، هیجانی وصف‌ناپذیر در میان متقاضیان ایجاد کرده بود به گونه‌ای که برخی‌ها هم که وضعیت مالی مناسبی نداشتند برای خرید لباس‌های با مارک اصل به هر دری می‌زدند و حاضر بودند به خاطر پوشیدن آنها، از دیگران قرض هم بگیرند. هیجان‌های اولیه حضور برندهای خارجی در بازار پوشاک ایران، سود سرشاری را نصیب آنها کرد به گونه‌ای که اکثر آنها به فکر زیاد کردن تعداد شعب خود افتادند. البته برخی از این برندها هیچ نمایندگی در ایران ندارند و تنها از طریق قاچاق اجناس آنها وارد گمرکات ایران می‌شود. حتی به جرات می‌توان گفت تنها شرکت‌هایی از بحران اقتصادی دنیا جان سالم به در بردند که بازارهای پرمشتری خاورمیانه و آسیای شرق سرمایه‌گذاری کردند زیرا مردم‌های کشورهای جهان سوم و درحال توسعه به شدت در زمینه پوشاک و البسه خرج می‌کنند. به گونه‌ای که در حال حاضر برندهای خارجی در کشورهای صنعتی و آمریکایی در حال دادن ضرر و زیان هستند اما سود حاصل از فروش محصولاتشان در خاورمیانه آنها را سرپا نگه داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌هایی که در مغازه یا نمایندگی برندهای لباس اعلام می‌شود با انچه که در سایت به عنوان قیمتی که یک نماینده باید به فروش برساند کاملا متفاوت است و این تفاوت در برخی موارد از 100‌درصد هم تجاوز می‌کند.

خارجی ها بازار آرم های تقلبی را هم از ایران گرفته اند!

اگردر میان پله های مشیرخلوت و فروشگاه های جدید و قدیمی آن که انواع و اقسام لوازم خرازی را می فروشند به دنبال تولیدات ایرانی و خارجی آرم ها باشید بیشترین تولیدات را وارداتی می یابید و جای سوال است که آیا برای آرم های تقلبی هم خارجی ها رقیب داخلی ها شده اند؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش کافی است بسته های فلزی آرم ها و رول هال پارچه ای این برندهای معروف جهانی را خوب بررسی کنیم تا دریابیم تولیدات فلزی زادگاهی به نام تایلند دارند و آرم های پارچه ای از سرزمین چشم بادامی ها به ایران رسیده و یکه تاز میدان شده اند. چون به قول برخی خریداران، آرم های پارچه ای ایرانی یا رنگ می دهد یا دوختشان بر اثر شست وشو از هم گسیخته خواهد شد و فلزی ها هم با توجه به آلیاژ مصرفی زود می شکند و از بین می رود؛ بنابراین بازار وارداتی ها همیشه داغ است؛حتی دربازارآرم های تقلبی!

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که همه آرم ها روی محصولات نهایی نصب نمی شوند چون برای برخی محصولات بخصوص در گروه منسوجات و بهداشتی و آرایشی این برندها یا باید روی محصول گلدوزی شده یا این که روی جعبه آنها چاپ شوند. از این رو نباید فراموش کنیم که این سرای نه چندان خلوت مشیرخلوت بیشتر تقاضای تولید کنندگان پوشاک و منسوجات را پاسخگوست. اما چون در دیگر اصناف نیز برندهای تقلبی خودنمایی می کنند برای رسیدن به آرم شرکت های اصلی باید سری به دیگر نقاط تهران بزنید.

لوازم بهداشتی و آرایشی با اسانس تقلب

بخش عمده ای از محصولات تقلبی موجود در بازار کشورمان را انواع محصولات بهداشتی و آرایشی به خود اختصاص داده اند، بنابراین برای بررسی آنها اگر به کوچه معروف مروی نزدیک بازار سری بزنید تا در این زمینه نیز اطلاعاتی به دست آورید..

اگر به این کوچه پر از رنگ، عطر و اسانس خوب بنگرید صدها محصول تقلبی از برندهای معروف در این زمینه ها خواهید دید که حتی تولیدکنندگان اصلی نمی دانند محصولاتشان بازار مصرفی بسیار قابل توجهی در ایران دار د، چون از خیر تجارت با ایران و تمام مشکلات ارزی و بانکی آن گذشته اند، اما محصولاتشان یکی از پرفروش ترین محصولات داخل کشورمان شده ، به طوری که اصل و فرع آن قابل شناسایی نیست.

در حال حاضر بیش از 60 برند خارجی در کشور مشغول عرضه محصولات خود در صنعت پوشاک هستند و این در حالی است که تنها 6 برند، دارای مجوز رسمی و قانونی فعالیت در کشور هستند، از این رو موضوع ساماندهی برندهای خارجی در کشورمان، موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد

به گفته مسئولان اتحادیه خرازی و فروشندگان لوازم بهداشتی و آرایشی، اکنون کار تقلب محصولات آرایشی و بهداشتی به جایی رسیده که حتی واردکنندگان قانونی و سالم، قدرت تشخیص محصولات اصلی از تقلبی را ندارند و گاهی دچار دردسر می شوند. درصد زیادی از محصولات موجود بازار در این زمینه تقلبی هستند و از آنجا که این محصولات مستقیم با سلامت افراد سر و کار دارند باید نسبت به جلوگیری از ورود آنها با تمام توان وارد عمل شد؛ هرچند بهترین راهکار، حذف تقاضاست. به عنوان مثال یکی از برندهای معتبر لوازم آرایشی دارای ریمل بسیار پرطرفداری میان بانوان ایرانی است که اکنون در بازار می توانیم سه نمونه از آن را ببینیم یکی اصلی، دیگری شبیه اصل و سومی به طور کلی تقلبی، اما نکته مهم این که متقلبان آن چنان دقیق کار کرده اند که ممکن است حتی واردکننده نیز نتواند جنس اصلی را از فرعی تشخیص دهد، بنابراین از خریداران عادی چه انتظاری داریم؟ به اعتقاد بسیاری از فعالان این بازار، عمده محصولات تقلبی بخصوص در بخش لوازم آرایشی و بهداشتی از کشورهای عربی حاشیه جنوب خلیج فارس وارد ایران می شود، اما بخش بسیار ناچیزی هم از مرزهای غرب کشور می آید.

علیرضا بیات معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به نحوه فعالیت برندهای معتبر خارجی پوشاک در ایران اظهار داشت:در حال حاضر بیش از 60 برند خارجی در کشور مشغول عرضه محصولات خود در صنعت پوشاک هستند و این در حالی است که تنها 6 برند، دارای مجوز رسمی و قانونی فعالیت در کشور هستند، از این رو موضوع ساماندهی برندهای خارجی در کشورمان، موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. وی ادامه داد: این بدان معناست که از تمامی برندهای کشور، تنها 6 برند دارای نمایندگی رسمی در کشورمان بوده و متأسفانه سایر برندهای موجود در بازار و سطح عرضه، فاقد حق نمایندگی قانونی در کشورند لذا یکی از خروجی‌های جلسه اخیر برگزار شده در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، موضوع ساماندهی تابلوهای موجود در سردر مغازه‌ها و واحدهای عرضه پوشاک، خواهد بود.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از حضور برندهای خارجی پوشاک در کشور حمایت می‌کند یا خیر، خاطرنشان کرد: ما از قانون‌مند شدن حضور برندهای خارجی پوشاک در کشور حمایت می‌کنیم و طبیعتاً نگاه ما به این موضوع، بسته نخواهد بود و به دنبال ممانعت از حضور این برندها در کشور نیستیم ولی معتقدیم این برندها باید مدیریت شده و با ضوابط خاصی در کشور فعالیت کنند.


منابع :جام جم / خبرگزاری تسنیم / شفاف

با ماک خارجی شخصیت پیدا کنید!

گرسنه باشم اما مارک بپوشیم

فشن های غیر مجاز زنان ایرانی