تبیان، دستیار زندگی
در این جلسه می خواهیم در میان گیاهان بومی کشورمان جستجو کنیم و گیاهانی که خاصیت باکتری کشی دارند را پیدا کرده و برای ساخت شمع های آنتی باکتریال از آنها استفاده کنیم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب باقری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درست کردن شمع هایی با خاصیت آنتی باکتریال - جلسه اول

آشنایی با خواص گیاهان دارویی و یافتن گیاه آنتی باکتریال مناسب

اهداف جلسه

در این جلسه می خواهیم در میان گیاهان بومی کشورمان جستجو کنیم و گیاهانی که خاصیت باکتری کشی دارند را پیدا کرده و برای ساخت شمع های آنتی باکتریال از آنها استفاده کنیم.

وسایل مورد نیاز

برای این کار نیاز به کامپیوتر برای جستجوی اینترنتی و کتاب هایی با موضوع گیاهان دارویی داریم!

هزینه

بسیار کم

روش یافتن گیاه مورد نظر

مباحث وابسته به گیاهان دارویی و داروهای گیاهی از بحث انگیزترین و پرجاذبه ترین موضوعات مربوط به علوم پزشکی در دهه های اخیر بوده است. با توجه به اینکه کشورمان ایران از پوشش گیاهی غنی ای برخوردار است و نیز با توجه به رواج طب سنتی در کشورمان، ما دارای گیاهان دارویی بسیاری برای درمان بیماری های مختلف هستیم. برای بسیاری از ما پیش آمده که با مریضی هایی همچون دل درد، گلودرد، سردرد و ... با پیشنهادات گیاهی از سوی اطرافیانمان مواجه شویم! که مثلا برای درمان سرماخوردگی، گلوردرد و حالت تهوع استفاده از زنجفیل تازه پیشنهاد می گردد.

ممکن است گستره عقاید در زمینه گیاهان دارویی شما را دچار شگفتی کند! از سویی افرادی وجود دارند که درمان هر بیماری را در داروهای گیاهی یافته و یا استدلال آن این داروها منشا طبیعی داشته، لذا با بدن "طبیعی" انسان همخوانی دارند از مصرف هیچ گیاهی دریغ نمی کنند و در طرف دیگر افرادی بر این باور هستند که گیاهان فاقد اثرند و استدلال آنها فقدان اطلاعات مستند علمی در زمینه کاربرد این داروها یا ممتنع بودن اثر بخشی یک گیاه در بیماری های مختلف و یا فقدان اطلاعات دارویی گیاهی در کتب مرسوم پزشکان می باشد.

شما دوستان عزیز می بایست منابع گیاهان دارویی مختلف را بررسی کنید و گیاهی که برای درمان عفونت ها خوب است و یا میکروب زداست انتخاب کنید. برای این کار چند سایت در زیر معرفی شده است که می توانید از آنها استفاده کنید:

http://www.irteb.com/herbal/

این سایت خواص گیاهان دارویی به همراه اسامی و و روش های مختلف درمانی بیماریها آمده است. همچنین مقادیر مورد نیاز از گیاه و طرز تهیه و آماده کردن آنها ازجمله روش های تهیه جوشانده، کموس های مرطوب و خشک، ضماد و ... آورده شده است.

http://www.pezeshk.us/?cat=12

در این سایت نیز خواص گیاهان مختلف آمده است.

http://jiamp.srbiau.ac.ir/

این سایت مربوط به فصل نامه کاربرد گیاهان دارویی است و در آن می توان مقالات علمی مرتبط با خواص مختلف گیاهان پیدا کرد.

در این جلسه دو گیاه که خاصیت از بین برندگی باکتری ها را دارند به شما دوستان عزیز معرفی می شود اما خودتان هم با جستجو در سایت های اینترنتی مرتبط و با مطالعه کتب، به دنبال گیاهان دیگری برای استفاده در شمع آنتی باکتریال تان بگردید. می توانید از سری به عطاری های شهرتان هم بزنید. به این نکته هم توجه کنید که گیاه منتخب شما عطر خوشی داشته باشد تا شمع معطری داشته باشید.

در زیر این دو گیاه و خواص شان به طور کامل معرفی شده اند:

گیاه زنجبیل:

زنجبیل جزء گیاهان دارویی مهم بوده و دارای خواص متعددی از جمله ضد تهوع، مقوی قلب، ضد لخته شدن خون، ضد باکتری، آنتی اکسیدان، ضد سرفه، ضد سموم کبدی، ضد التهاب، ادرارآور، کاهش اسپاسم، محرک سیستم ایمنی، ضد نفخ، افزایش ترشحات روده ای معدی، پایین آورنده کلسترول خون، محرک گردش خون مغزی و محرک هضم غذا می باشد.

از زنجبیل استفاده های متنوعی می شود. از کاربردهای جدید آن می توان پیشگیری از: تهوع و استفراغ، کم اشتهایی، بی اشتهایی روانی، اسپاسم روده، برونشیت، مشکلات روماتیسم را نام برد. در صنعت غذایی هم به عنوان چاشنی استفاده می شود.

در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شده است که زنجبیل دارای خاصیت ضد سرطانی می باشد. جینجرول، مهم ترین جزء تشکیل دهنده زنجبیل که مسئول ایجاد طعم و مزه در این گیاه می باشد، از رشد سلول های سرطانی مخصوصا سرطان روده بزرگ در انسان جلوگیری می کند.

زنجبیل با افزایش ترشح بزاق دهان و آنزیم های مجرای گوارشی، به هضم و جذب مواد غذایی کمک می کند.

زنجبیل با بیرون راندن مخاط خلطی از ریه ها، به درمان آسم، برونشیت و دیگر مشکلات تنفسی کمک می کند.

زنجبیل نیروبخش، مقوی معده، بادشکن و ضد رقت خون می باشد. درمان کننده یرقان است. اگر پودر آن را روی پوست بدن مالش دهند، آن را تحریک و قرمز می کند.

تقویت کننده حافظه، بازکننده کبد و قاطع بلغم است و رطوبات غلیظی که در روی جدار روده و معده چسبیده باشد، از بین می برد.

زنجبیل را جهت فلج و ضعف اعصاب تجویز کرده اند.

زنجبیل برای درمان اسهال ناشی از مسمومیت غذایی نیز مفید است.

تشنگی را برطرف می کند.

مخلوط زنجبیل با نبات و کندر را جهت جلوگیری از نفخ میوه های نارس تجویز کرده اند.

ضماد زنجبیل جهت گری (داءالثعلب) و فرو بردن ورم سودمند می باشد.

اگر زنجبیل را کوبیده و روی آبگوشت بپاشند، درد مفاصل را تسکین می دهد. علاوه بر این مالیدن زنجبیل خشک و آب تازه آن برای معالجه رماتیسم نافع است.

برای غدد فوق کلیه مفید بوده و ترشح هورمون کورتیزول را از این غدد زیاد می کند و بیشتر خواص زنجبیل به همین دلیل می باشد.

در چین از ریشه و ساقه زنجبیل به عنوان آفت کش برای دفع شته و هاگ های قارچ ها استفاده می شود.

با توجه به میزان متغیر اسانس زنجبیل که ارزش دارویی آن مزبوط به آن است، انواعی از زنجبیل که بالاتر از 5/1 درصد اسانس داشته باشند ارزش دارویی دارند. بنابراین در صورتی که زنجبیل کهنه باشد و یا به صورت پودر برای مدت طولانی مصرف نشود، کم کم اسانس(رایحه) آن کم شده و ارزش دارویی آن کاهش می یابد.

گیاه اسطوخودوس:

اسطوخودوس گیاهی است خودرو که آرامبخش است و برای درمان انواع سردردها، رفع بی‌خوابی و... موثر است. ‌گیاهی است چندین ساله به ارتفاع حدود نیم متر با برگ‌های متقابل، باریک،‌ دراز، سبز رنگ و پوشیده از گل‌های سفید پنبه‌ای است. گل‌های آن به رنگ بنفش و به صورت سنبله می‌باشد.

اسطوخودوس در بیشتر نقاط دنیا به صورت خودرو می‌روید و بسته به شرایط محیط و خاک به انواع مختلف ظاهر می‌شود. قسمت مورد استفاده این گیاه،‌ گل‌ها و سر شاخه‌های گلدار آن است.

اسطوخودوس بوی بسیار مطبوعی دارد ولی طعم آن تلخ است و به علت بوی مطبوع آن در عطر سازی مصرف می‌شود.

از دیر باز ملل مختلف با خواص این گیاه دارویی آشنا بوده‌ و از آن برای رفع بسیاری ناراحتی‌ها از جمله مشکلات هاضمه، بی‌خوابی، اضطراب استفاده می‌کردند.

در جنگ جهانی اول از خواص دارویی این گیاه برای درمان و ضدعفونی کردن زخم‌ها استفاده می‌‌کردند و کشاورزان انگلیسی برای پیشگیری از سردرد و آفتاب‌زدگی گل‌های این گیاه را درون کلاه‌های خود می‌گذاشتند.

برخی از خواص دارویی اسطوخودوس:

- رفع استرس و افسردگی: روغن اسطوخودوس آرام‌بخش و ضد تشنج بوده و تاثیر آرام‌بخش‌های دیگر را افزایش می‌دهد.

- رفع بی‌خوابی: محققان انگلیسی طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که استفاده از اسطوخودوس در رفع بی‌خوابی، همانگونه که در طب سنتی آز آن استفاده می‌شده، تاثیر به ‌سزایی دارد.

در بیمارستان‌های انگلیس، برای رفع بی‌خوابی به بیماران بالش‌هایی داده می‌شود که درون آن اسطوخودوس وجود دارد.

- خاصیت ضدعفونی کننده قوی دارد از این‌رو برای ضدعفونی‌کردن زخم‌ها و جراحات به کار می‌رود.

- مشکلات هاضمه را برطرف می‌کند.

- در درمان انواع سردردها موثر است.

- مشکلات پوستی را برطرف می‌کند.

- مقوی معده است.

- کرم‌های روده و معده را از بین می‌برد.

- سرفه را برطرف می‌کند.

- برای رفع فراموشی و تقویت حافظه موثر است.

- زردی را برطرف می‌کند.

- آسم را برطرف می کند.

- درمان کننده رماتسیم، آرتروز و نقرس است.

- برای برطرف کردن بوهای نامتناسب در منزل چند قطره روغن اسطوخودوس را در آب ریخته و بگذارید بآرامی بجوشد.

بهتر است شما دانش آموزان عزیز از گیاهان بومی شهر خودتان استفاده کنید و از گیاهان منطقه خود شمع های دارویی بسازید.

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تهیه: مهبان رحیمی فرد

درست کردن شمع هایی با خاصیت آنتی باکتریال - جلسه اول

درست کردن شمع هایی با خاصیت آنتی باکتریال - جلسه دوم

درست کردن شمع هایی با خاصیت آنتی باکتریال - جلسه سوم

درست کردن شمع هایی با خاصیت آنتی باکتریال - جلسه چهارم

درست کردن شمع هایی با خاصیت آنتی باکتریال - جلسه پنجم