تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان گرامی در اینجا قصد داریم شما را با وسیله ای به نام گشتاور سنج آشنا نماییم....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گشتاور سنج

گشتاور سنج

دانش پژوهان گرامی در اینجا قصد داریم شما را با وسیله ای به نام گشتاور سنج آشنا نماییم.

گشتاور سنج یا ترک متر برای اندازه گیری گشتاور سیستم های دوار یا گردنده نظیر موتور، گیربکس یا حتی درب بطری نوشابه و در کل، مواردی که اندازه گیری نیروی وارد بر محور جسم دوار نیاز باشد مورد استفاده قرار می گیرید. برای مثال در صورتی که درب بطری نوشابه با گشتاور بیش از استاندارد بسته گردد، باز کردن به کمک دست مشکل و برای این منظور بایستی کارخانه های تولید نوشابه به ترک متر مجهز یا گشتاور مناسب برای پیچش درب بطری را تنظیم کنند.

نظیر دیگر دستگاه های اندازه گیری گشتاور سنج می تواند به صورت دستی و یک نشان دهنده و یا با خروجی باشد که به آن ترانسمیتر یا ترانسدیوسر گشتاور گفته می شود.

به این نکته بایستی توجه کرد که گشتاورسنجی محورهای دوار و در حال حرکت یا دینامیک از گشتاور سنجی نمونه های ثابت و استاتیک به مراتب مشکل تر است. البته به یمن تکنولوژی های جدید و استفاده از مدل های ریموت این اندازه گیری به راحتی انجام می گیرد.

گشتاور سنج

کاربردهای گشتاور

کاربردهای موجود برای حسگر گشتاور شامل تعیین اندازه ی توان یک موتور غیر الکتریکی یا الکتریکی، توربین یا دستگاه‌های ‏چرخنده ی دیگراست. در حال حاضر در دنیای صنعتی، مشخصه‌های کنترل کیفیت به شرکت‌هایی برای اندازه گیری گشتاور در ‏زمان تولید، به خصوص زمانی که اتصالات به کار رفته شده، نیازمند هستند.

اندازه گیری گشتاور مورد نیاز به صورت اتوماتیک روی ‏ماشین‌های پیچ و مونتاژ قرار داده شده و نیز می‌توانند به ابزارهای دستی اضافه شوند. در هر دو مورد، اطلاعات جمع آوری شده ‏می‌تواند روی ‎ databloggerها برای کنترل کیفیت انباشته شده و نتایج گزارش داده می‌شود.

کاربردها ی صنعتی ‏دیگر حسگرهای گشتاور شامل اندازه گیری نرخ برداشت براده، کالیبره کردن ابزارهای گشتاور، اندازه گیری نیروهای سایش، ‏آزمایش کردن فنرها و اندازه گیری‌های بیودینامیک می‌شود‎.‎

برای خرید گشتاور سنج بایستی به موارد زیر توجه نمود:

الف)  رنج گشتاور سنجی و نیوتن بر متر مورد لزوم

ب)  دقت اندازه گیری گشتاور

ج)  آنالوگ یا دیجیتال بودن گشتاور سنج یا ترک متر

د)  امکان ارسال سیگنال خروجی برای گشتاور سنج

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ارت سنج

آلتیمتر

باران سنج

باران نگار