تبیان، دستیار زندگی
طبق آمارهای میانگین جهانی، زنان بیش از مردان زندگی می کنند و عمر طولانی تری دارند؛ اما چرا؟ آیا می توان دلیل یا دلایلی منطقی بر این امر متصور شد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا زنان بیش از مردان عمر می‌کنند؟


طبق آمارهای میانگین جهانی، زنان بیش از مردان زندگی می‌کنند و عمر طولانی‌تری دارند؛ اما چرا؟ آیا می‌توان دلیل یا دلایلی منطقی بر این امر متصور شد؟


چرا زنان بیش از مردان عمر می‌کنند؟

پژوهشی که اخیراً گروهی ژاپنی انجام داده، نشان می‌دهد عوامل موثر بر بالاتر بودن طول عمر زنان نسبت به مردان، دیگر راز نیست، بلکه به دستگاه ایمنی بدن آنان بازمی‌گردد.

در فرانسه، زنان به‌طور متوسط، شش سال بیشتر از مردان زندگی می‌کنند. گرچه این فاصله رو به کاهش است، اما به‌هیچ‌وجه قابل‌اغماض نیست.

این پژوهش روی 365 ژاپنی بین 20 تا 90 سال نیز انجام گرفته است. محققان ژاپنی اظهار کرده‌اند: «پژوهش‌ها نشان می‌دهد دستگاه ایمنی زنان با سرعت کمتری از دستگاه ایمنی مردان دچار زوال و پیری می‌شود و این امر یکی از اصلی‌ترین عواملی است که طولانی‌تر بودن عمر زنان نسبت به مردان را توجیه می‌کند.»

گلبول‌های سفید عزیز، متشکریم!

محققان برای دستیابی به این نتایج، خون داوطلبان را تجزیه ‌و تحلیل کردند. آن‌ها دریافتند تعداد گلبول‌های سفید خون (که با عفونت‌ها و عوامل مهاجم مبارزه می‌کنند) با گذشت زمان کاهش می‌یابند؛ اما در میان تحقیقات، با موضوع جدید دیگری برخورد کردند: نوع خاصی از گلبول‌های سفید با سرعت کمتری از میان می‌روند و حتی برخی آن‌ها زمانی که بانوان پیر می‌شوند نیز افزایش می‌یابند.

دگرگونی‌های گلبول‌های سفید که متناسب با افزایش سن ایجاد می‌شود، تنها مزیت زنان به مردان نیست. پروفسور کاتسویکو هیروکاوا، سرپرست این تحقیقات در ادامه می‌گوید: «زنان از مردان، استروژن بیشتری دارند. همین ویژگی است که تا زمان یائسگی، آن‌ها را در مقابل بیماری‌های قلبی و عروقی محافظت می‌کند.»

از سوی دیگر، توان و مقاومت زنان نسبت به مردان، با عوامل دیگری نیز توجیه می‌شود؛ به همان ترتیب که زنان در مقابل مرگ مانند مردان نیستند، مقاومتشان نیز در برابر درد، یکسان نیست. زنان بیشتر از مردان می‌توانند دردهای سخت را تحمل کنند. علاوه بر این، آن‌ها بیشتر از مردان مراقب وضع جسمی خود هستند و اقدامات پیشگیرانه را با دقت و وسواس بیشتری رعایت می‌کنند.

توان و مقاومت زنان نسبت به مردان، با عوامل دیگری نیز توجیه می‌شود؛ به همان ترتیب که زنان در مقابل مرگ مانند مردان نیستند، مقاومتشان نیز در برابر درد، یکسان نیست. زنان بیشتر از مردان می‌توانند دردهای سخت را تحمل کنند. علاوه بر این، آن‌ها بیشتر از مردان مراقب وضع جسمی خود هستند و اقدامات پیشگیرانه را با دقت و وسواس بیشتری رعایت می‌کنند.

تناسب‌اندام

ازآنجاکه روند پیر شدن به‌شدت نابرابر است، زنان باید بدانند که می‌توانند امید به زندگی‌شان را افزایش دهند؛ اما این افزایش در گرو شرایطی خاص است. هرچه خانم‌ها بیشتر به حفظ تناسب‌اندام خود حساس باشند و سعی کنند وزن متعادل‌تری داشته باشند، زندگی طولانی‌تری تجربه می‌کنند.

حفظ اندام به شکل گلابی می‌تواند تا ده سال امید به زندگی را افزایش دهد. توضیح این امر، ساده است: «چربی‌های خوب» روی ران‌ها جمع می‌شوند. برعکس، بانوان باید از سیب شدن اندامشان اجتناب کنند. اگر اندامی به شکل سیب باشد، یعنی چربی‌ها در ناحیه شکم ذخیره شده‌اند، ذخیره‌شدن چربی در ناحیه شکم نیز به‌معنای افزایش‌خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و حمله‌های مغزی است. زنانی که اندام گلابی‌شکل دارند و از وضع مالی مناسبی نیز برخوردارند، امید به زندگی بالایی خواهند داشت. این وضع به آنان کمک می‌کند که پیر شدن را دیرتر از مردان بپذیرند. به همین دلیل، حدود نیمی از زنان پنجاه تا پنجاه و نه ساله، خود را جوان‌تر از سن واقعی‌شان احساس می‌کنند.

منبع: jamejamonline


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: er_66

برگرفته از گروه: اخبار علمی فرهنگی