تبیان، دستیار زندگی
رهبری در نمایشگاه نانو توصیه هایی کردند که هر چند جنس آنها در ظاهر نانویی بود اما باطن این سفارش ها برای تمام زمینه های علمی کاربردی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه های علمی رهبری برای پیشرفت


رهبری در نمایشگاه نانو توصیه هایی کردند که هر چند جنس آنها در ظاهر نانویی بود اما باطن این سفارش ها برای تمام زمینه های علمی کاربردی است.


ایران در سال های اخیر با فشارهای زیادی از سوی غرب روبرو بوده است و هیچ چیز نتوانست ایران را از پای دربیاورد و ایران تمام قد علیه برنامه های هسته ای مقابله کرد.

رهبر در بیمارستان

ایران زیر بار تحریم های پی در پی رفت،از فروش نفت و مبادلات در نظام بانکی خودداری کرد اما در عوض ایران در بسیاری از زمینه ها از جمله پزشکی،داروسازی،فناوری نانو و..دستاوردهای فراوانی داشته است.این عوامل نشان می دهد که ایران در تمام این سالها باوجود اعمال تحریم های شدید نه تنها عزم دانشمندان و دانشجویان کشورمان را سست نکرد بلکه آنها عزم خود را جزم کردند تا با هر چه بیشتر با پیشرفت های علمی خود افتخار آفرینان کشورشان باشند و این شد تا اکنون ایران در علومی چون هوافضا، سلول‌های بنیادی و بیوتکنولوژی در منطقه به رتبه‌های اول و دوم دست یافته است و در رتبه بندی‌های بین المللی حائز رتبه‌های مناسبی شده و در حوزه نانو فناوری که یکی از مهمترین فناوری های قرن 21 می باشد به رتبه هشتم دنیا ارتقا یافته است تا جایی که در زمینه دستاوردهای نانو نمایشگاهی برگزار شده و امروز صبح رهبر معظم انقلاب اسلامی از این نمایشگاه بازدید کردند و به تبیین عوامل پیشرفت‌های علمی پرداختند.

1- بازدید رهبر در اولین گام از نمایشگاه دستاورد نانو نشان می دهد که ایشان چه اهمیتی برای این روند پیشرفت قائل هستتند.

حمایت های رهبری در کنار روحیه خطر پذیری ها و فشارهای موجود ازسوی غرب باعث پیشرفت شده است و این روحیه  خطر پذیری  که مورد اشاره رهبری  هست میتواند جامعه را موفق کند.جوانان ما باید آماده باشند و ترس از اینکه شاید نشود خیلی بد است. اینکه قبل از انجام یک کار تصوراتی را برای خود ایجاد کنیم یکی از ایرادات است مثلا اگر وارد دانشگاه شدیم ،اگر درس خواندیم،اگر تحقیق کردیم،آیا قبول میشویم؟آیا دست ما را به جایی بند میکند؟ آیا باعث پیشرفت من میشود؟ باید وارد شوید بدون ترس از هیچ مساله وارد شوید،خواهید دید که میشود.

برای رسیدن به این پیشرفت ها اساتید و مدیران در دانشگاه ها مراقب باشند تا فضای دانشگاه به سمت مسائل پوچ حرکت نکند .باید تمام زمینه های لازم که باعث پیشرفت علمی و پیشرفت عمومی کشور میشود در دانشگاه ها حاکم باشد. پیشرفت علم وفناوری از مهم ترین ابزارهای حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران است و تا به الان پیشرفت های علم و فناوری کشور را مرهون اصرار و پافشاری امام راحل بر اهمیت دانشگاه وهمچنین توجه مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر پیشرفت هایی در زمینه علمی که باعث اقتدار علم کشور شده است، هستیم.

جوانان ما باید آماده باشند و ترس از اینکه شاید نشود خیلی بد است. اینکه قبل از انجام یک کار تصوراتی را برای خود ایجاد کنیم یکی از ایرادات است مثلا اگر وارد دانشگاه شدیم ،اگر درس خواندیم،اگر تحقیق کردیم،آیا قبول میشویم؟آیا دست ما را به جایی بند میکند؟ آیا باعث پیشرفت من میشود؟ باید وارد شوید بدون ترس از هیچ مساله وارد شوید،خواهید دید که میشود

2- دومین مسئله که رهبر معظم انقلاب در این بازدید بر آن تاکید داشتند "حفظ عوامل پیشرفت" است. ایشان لازمه تداوم پیشرفتها را، «حفظ عوامل پیشرفت» بیان کردند .

در تفکر اسلامی رسیدن به پیشرفت در عرصه های مختلف و دستیابی به آفاق جدید دانش بشری یک ارزش است.تجلیل و قدردانی از علم و دانش و دانشمندان و نخبگان جامعه خود باعث رشد علم است و پیشرفت کشور را تضمین میکند و همچنین لازم است که نخبگان و دانشمندان حرکت به سوی پیشرفت علمی را بدون یاس و نا امیدی در برابر سختی ها ادامه دهند تا کشور را به پیشرفت های بالا علمی برسانند و باعث حفظ این پیشرفت ها شوند.

3- ایشان در ادامه سخنانشان «برنامه‌ریزی دقیق»، «ثبات در مدیریت» و «فرهنگ سازی و گفتمان سازی به منظور شناسایی و بروز استعدادهای برتر» را از جمله عوامل حفظ پیشرفتهای صنعت نانو  می شمرند و تأکید می کنند که یکی دیگر از مهمترین عوامل استمرار پیشرفتها، این است که اجازه ندهید انگیزه‌های سیاسی به درون فضاهای علمی و تحقیقاتی نفوذ کند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین «مغرور نشدن» و «قانع نبودن به وضع موجود و پیشرفت‌های حاصل شده» را از دیگر عوامل تداوم حرکت پر شتاب علمی خواندند و افزودند: درست است که امروز سطح استعداد جوانان ایرانی و آهنگ شتاب علمی کشور از متوسط دنیا بسیار بالاتر است، و به‌عنوان نمونه ایران رتبه هفتم دنیا را در صنعت نانو دارد، اما به‌دلیل عقب‌ماندگی تاریخی کشور در زمینه علم، باید رشد علمی با شتاب روز افزون ادامه یابد.

4- رهبر معظم انقلاب در یکی از صحبت هایشان به این نکته اشاره کردند که درست است ما در زمینه علمی پیشرفت های بسیاری داشته ایم اما نسبت به این پیشرفت در زمینه اخلاقی پیشرفتی اینچنینی نداشته ایم .

در واقع یکی از ضعف هایی است که باید در کنار پشرفت های مختلف بدان توجه بیشتری داشته باشیم .این عقب ماندگی در این عرصه یک آسیب محسوب می شود البته امروز در مقایسه با قبل از انقلاب  شرایط به مراتب بهتر است اما باز هم جای پیشرفت در این زمینه وجود دارد و پیشرفت اخلاقی باید در سطح پیشرفت های علمی و سیاسی کشور و زیر بنای آن قرار گیرد. در قرآن هر جا تزکیه و تعلیم از زبان پروردگار است، تزکیه مقدم است بر تعلیم که متاسفانه ما در زمینه اخلاقی غفلت کردیم.

هدی پاک نهاد

بخش سیاست تبیان