تبیان، دستیار زندگی
شاید شما نیز جز افرادی باشید که دوست دارید در مورد کلون سازی ،نحوه انجام آن، شبیه سازی و اهمیت آن سوالاتی در ذهن داشته باشید. در این طرح ها سعی بر آن است که با گفتاری ساده اما کاربردی بتوان بحث شبیه سازی را توضیح داد. هدف از کلون سازى ایجاد و تولید ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلون سازی

اهداف:

  • آشنایی با واژه کلون سازی و شبیه سازی
  • آشنایی با تاریخچه شبیه سازی

شرح درس:

شاید شما نیز جز افرادی باشید که دوست دارید در مورد کلون سازی، نحوه انجام آن، شبیه سازی و اهمیت آن سوالاتی در را ذهن داشته باشید. در این طرح ها سعی بر آن است که با گفتاری ساده اما کاربردی بتوان بحث شبیه سازی را توضیح داد.

هدف از کلون سازى ایجاد و تولید موجودات مشابه از نظر ژنتیکى است.

صحبت در مورد کلون کردن را با معنای این کلمه شروع می کنیم. هربرت وبر این واژه را در سال 1903 میلادی، برای توصیف مجموعه ای از جانداران كه به طور غیرجنسی از یك جاندار مشتق می شوند، به کار برد. این واژه که کلمه ایی یونانی است به معنای قلمه می باشد. در واقع شما که گیاهی را با قلمه زدن کشت می دهید به گونه ای آن گیاه را کلون کرده اید. بنابراین کلون کردن به معنی تکثیر غیرجنسی است.

کلون کردن در گیاهان، جانوران بی مهره مانند هیدر، شقایق دریایی و برخی کرم ها دیده می شود. اما سوال این جاست که آیا مهره داران نیز کلون شدن دارند یا خیر؟ جواب به این سوال اگر به معنای تکثیر غیر جنسی باشد خیر است اما ما اکنون می دانیم که برخی دوقلوها و چند قلو ها نوعی کلون شدن(طرح دوقلوها و شناسایی عوامل ناهنجاری زا") محسوب می شوند.

تاریخچه شبیه سازی

همان طور که در طرح های قبل صحبت شد با کشف DNA به عنوان ساختار بنیادی انتقال ژن ها به نسل های دیگر در سال 1953 فرانسیس کریک و جیمز واتسن از محققان دانشگاه کمبریج ، انقلابی در زمینه ژنتیک شروع شد. این انقلاب با مهندسی ژنتیک به اوج خود رسید. در سال 1970 استنلی کوهن از دانشگاه کالیفرنیا و هربرت بویر از دانشگاه سانفرانسیسکو امکان شبیه سازی ژن ها را کشف کردند. در سال 1975 گروهی از دانشمندان توانستند ژن هموگلوبین خرگوش را جداسازی کنند و 2 سال بعد یعنی در سال 1977 نخستین ژن مصنوعی انسان ساخته شد.

حال که محققین توانسته بودند در آزمایشگاه این توالی ژن ها را بسازند نوبت به در اختیار گرفتن و استفاده از این دانش بود. با سرمایه گذاری های صورت گرفته در این راستا مطالعات کامل تر شد به طوری که در سال 1988 اولین موشی که به روش شبیه سازی تولید شده بود به دنیا آمد. در سال های بعد با کمک ابر رایانه ها و سرمایه گذاری های بزرگ  تمامی ژن های انسان استخراج و در یک بانک اطلاعات (Data Base) جمع آوری شد و این نخستین گام ها در راهی طولانی برای رسیدن به انسان هایی مصنوعی بود.

توضیح فیلم:

در فیلم بالا شما می توانید تاریخچه پیشرفت فکر بشر در مورد کلونینگ را با کلیک روی هر سال مشاهده نمایید.

اما سوالی که در ذهن همگی ما وجود دارد این است که آیا شبیه سازی انسان نیز اتفاق افتاده است یا خیر؟ دانش شبیه سازی همانند چاقویی تیز و برنده است، چاقویی که می تواند ابزار جنایت باشد یا ابزاری مفید برای کارهایی سودمند.

بنابراین این که ما از این دانش به طور سودمند استفاده کنیم و یا آن را وسیله ای جهت ایجاد ارتش و یا افرادی کنیم که ویژگی های مورد نظر ما را داشته باشند بسیار با هم فاصله دارند. اما با این که این دانش در ظاهر دارای دورنمای منفی است و حرف و حدیث در این باره بسیار گفته می شود اما قابلیت های مثبت فراوانی دارد.

فیلم کاون سازی 2

  • کلون سازیکلون سازی

  • مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: فاضل صحرانشین سامانی

    تنظیم: مریم فروزان کیا