تبیان، دستیار زندگی
رسانه های جهان ضمن استقبال از شكست جمهوری خواهان در آمریكا این حادثه را سیلی محكم مردم به بوش و پایان 6 سال یاغی گری وی ارزیابی كردند. پس از موفقیت دموكرات های آمریكا در كسب اكثر كرسی های دو مجلس كنگره، جرج بوش رئیس جمهور شك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نتیجه انتخابات امریکا، شوکی برای بوش


 رسانه های جهان  ضمن استقبال از شكست جمهوری خواهان در آمریكا این حادثه را سیلی محكم مردم به بوش و پایان 6 سال یاغی گری وی ارزیابی كردند.

پس از موفقیت دموكرات های آمریكا در كسب اكثر كرسی های دو مجلس كنگره، جرج بوش  رئیس جمهور شكست خورده این كشور برای جلوگیری از بروز «بن بست» در تصمیمات سیاسی آمریكا، دست به دامن سران دموكرات شد.

به گزارش خبرگزاری ها، تلاش های جرج بوش در حالی صورت می گیرد كه دموكرات ها به طور شفاف خواهان ایجاد تغییرات اساسی در سیاست های آمریكا، مخصوصاً در مورد عراق هستند.

بوش، كه برای ادامه سیاست های جنگ طلبانه خود نیاز به حمایت كنگره و تصویب لوایح خود در این نهاد دارد، اعتراف كرد، باید با دموكرات ها به مذاكره نشسته و برای بهبود بخشیدن به وضعیت آینده آمریكا، مشكلات پیش رو را از میان برداریم. این در حالی است كه «نانسی پلوسی» نماینده و رهبر دموكرات ها در مجلس نمایندگان مهمترین اولویت های اقتصادی و اجتماعی دموكرات ها را اعلام كرد و اكثر تحلیلگران آنها را در تضاد با سیاست های بوش خواندند.

در همین راستا، محور سیاست گذاری های خارجی دولت بوش، یعنیدونالد رامسفلد، ادامه حیات جنگ افروزانه وزارت دفاع آمریكا را با وجود یك كنگره تحت كنترل دموكرات ها ناممكن یافته، و با استعفا از مقام خود، اولین قربانی این انتخابات نام گرفت. «رابرت گیتس» كه زمانی ریاست سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) را به عهده داشت، به عنوان جانشین رامسفلد معرفی شده است.نانسی پلوسی كه برای نخستین بار در تاریخ ایالات متحده به عنوان رئیس زن مجلس نمایندگان كشورش انتخاب خواهد شد، از مدت ها پیش عزل رامسفلد را خواستار شده بود.

پذیرش استعفای رامسفلد و تصمیم بوش برای كنار گذاشتن وزیری كه «چهره پیروزی نظامی در جنگ با ترور» لقب گرفته بود، می تواند به عنوان تغییری جدی در استراتژی دولت بوش  در عراق تلقی شود.«خاویر سولانا» هماهنگ كننده عالی سیاست های خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا نیز با تأكید بر این موضوع، گفت: با استعفای رامسفلد ما شاهد بروز برخی نشانه ها و تغییرات در هدایت عملیات نظامی آمریكا در عراق خواهیم بود.سولانا افزود: به نظر می رسد جرج بوش با بركناری رامسفلد در تلاش است كه مردم آمریكا را قانع كند كه سیاست های واشنگتن در عراق تغییر خواهد كرد.

گفته می شود كه «جان بولتون» سفیر جنگ طلب دولت بوش در سازمان ملل نیز دومین قربانی انتخابات هفتم نوامبر كنگره است. خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت، پس از تثبیت پیروزی دموكرات ها در انتخابات میان دوره ای كنگره آمریكا ، جرج بوش، رییس جمهور این كشور با تایید مجدد جان بولتون، سفیر كشورش در سازمان ملل به چالش های جدید در كنگره دموكرات ها بی اعتنایی كرد، اما نمایندگان حزب دموكرات و اعضای «یاغی» حزب جمهوری خواه بار دیگر اظهار داشتند كه با نامزدی سفیر جنگ طلب كشورشان در سازمان ملل مخالفت خواهند كرد.

دموكرات ها مدعی شدند كه وعده و وعیدهای بوش درباره همكاری مبتنی بر فعالیت هر دو حزب جمهوری خواه و دموكرات در كنگره جدید آمریكا پوچ و توخالی بوده است، چرا كه وی اكنون از بولتون سرسختانه حمایت می كند.

اگر این وضعیت ادامه یابد و دولت بوش و كنگره در دو جبهه سرسخت مقابل هم قرار بگیرند، در دو سال باقی مانده از ریاست جمهوری بوش، نه دموكرات ها موفق به پیشبرد اهداف و جامه عمل پوشاندن به شعارهای خود خواهند شد، و نه این كه بوش خواهد توانست سیاست های خود را در مورد مسائل مختلف پیش ببرد. به گونه ای كه لوایح ارائه شده از سوی بوش به تصویب كنگره نرسیده و مصوبات كنگره نیز توسط بوش «وتو» خواهد شد.


واكنش های جهانی به انتخابات

«عبدالله احمد بداوی» نخست وزیر مالزی با تاكید بر این كه زمان تجدیدنظر در سیاست های كاخ سفید در قبال عراق فرا رسیده است، از بوش خواست سیاست های گذشته خود را رها كند.

وزیر خارجه ایتالیا ضمن درخواست از دولت بوش مبنی بر تغییر سیاست خارجی آمریكا، تاكید كرد كه واشنگتن باید به اسرائیل فشار آورده و در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین بایستد.

سران اروپااز جمله نخست وزیران ایتالیا و دانمارك و 200 تن از اعضای سوسیالیست پارلمان اروپا از نتایج انتخابات آمریكا به عنوان «آغازی بر پایان دادن به شش سال كابوس جهان» استقبال كردند.

احزاب مختلف اتریشنتیجه انتخابات اخیر در آمریكا را كه به پیروزی دموكرات ها در كنگره و سنای این كشور منجر شد، مثبت توصیف كرده و آن را درس عبرتی برای سیاست های بوش دانستند.

هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا، این انتخابات را یك رای گیری «انتقام جویانه» خواند.

دانیل اورتگا، رئیس جمهور منتخب نیكاراگوئه نیز در جمع هزاران تن از حامیانش در سخنرانی پیروزی اش اظهار داشت: جمهوریخواهان شكست خوردند چون همواره می خواستند در جنگ باشند و جنگ همیشه از جانب همه مردم امری رد شده است.

در عین حال، برخی تحلیلگران در اسرائیل نگرانی خود را از درگیری های سیاسی دموكرات ها و جمهوریخواهان در آستانه انتخابات سال 2008 ریاست جمهوری این كشور و احتمال این كه آمریكایی ها به این ترتیب توجه خودشان را از بحران های خاورمیانه بردارند، اعلام داشتند.با وجود این، «لیونی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ابراز عقیده كرد كه نتایج انتخابات كنگره و سنای آمریكا هیچ تاثیری بر سیاست های این رژیم نخواهد داشت.

«صائب عریقات»، مذاكره كننده ارشد فلسطینیان اظهار داشت: تجربه نشان داده است كه خواه جمهوریخواهان بر سر كار باشند یا دموكرات ها تفاوت چندانی در برخوردشان با اسرائیل  دیده نخواهد شد.

با توجه به پیروزی «نانسی پلوسی» در انتخابات و انتصاب وی به ریاست مجلس نمایندگان آمریكا، باعث شده است كه چین هم اكنون با نگرانی سیر ناهمواری را در روابط با آمریكا پیش بینی كند. پلوسی با انتقاد شدید از نقض حقوق بشر در چین پله های ترقی را در حزب دموكرات پیموده است.


منبع: کیهان