تبیان، دستیار زندگی
اگر شما هم جزو این جمعیت میلیونی هستید؛ همسران گمشده خود را با این روش جدید می توانید پیدا کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

11 میلیون همسر گمشده!

اگر شما هم جزو این جمعیت میلیونی هستید؛ همسران گمشده خود را با  این روش جدید می توانید پیدا کنید.

کیانا نیکفام - بخش اجتماعی تبیان
ازدواج اینترنتی

بالاخره وزارت ورزش و جوانان راه حلی برای یافتن همسر مناسب برای 11 میلیون جوان مجرد ایرانی یافته و قرار است مجردها برای یافتن همسری مناسب در سایت قانونی همسر یابی ثبت نام کنند.

انتشار آمارهای مختلف در سالهای گذشته نشان از کاهش موارد ازدواج و موالید و در برابر افزایش طلاق دارد، آمارهایی که هر روز نگرانی های بیشتری را در میان خانواده ها و مسئولان در مورد کاهش گرایش جوانان به ازدواج و فرزند آوری از یک سو و از هم پاشیدگی خانواده ها از سوی دیگر ایجاد می کند. این طور که از آخرین آمارها سازمان ثبت احوال بر می آید در 9ماهه امسال در مجموع 538 هزار و 776 مورد ازدواج در كشور به ثبت رسیده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 7، 2 درصد كاهش یافته است. شیب نزولی آمار ازدواج در سالها اخیر به رغم وجود 11 میلیون جوان مجرد در سن ازدواج به پدیده های مختلفی باز می گردد که یکی از آنها نیافتن گزینه ای مناسب برای ازدواج است. در طول یکی دو دهه اخیر با تغییرات اجتماعی کشور، ازدواج ها از سمت ازدواج های سنتی و با روش واسطه گری معرف به ازدواج هایی میل پیدا کرده است که با آشنایی های پیش از ازدواج آغاز می شد.

سالهای سال است که موسسه های غیرقانونی دوست یابی و همسریابی به فعالیت غیر مجاز خود در سایت های مختلف ادامه می دهند و در تمام این سالها نهادهای مسئول و به خصوص وزارت جوانان منتقد سر سخت این سایت ها بوده است

هر چند جامعه شناسان و آسیب شناسان اجتماعی بارها و بارها به خطرآفرین بودن روابطی که به بهانه ازدواج صورت می گیرد و در نهایت در 90 درصد از موارد به ازدواج ختم نمی شود، اشاره کرده اند اما این روزها تعداد موارد این روابط در جامعه ما با شدت بسیار رو به افزایش است. در این میان جوانان برای ازدواج کردن در میان روش سنتی و معرفی خانواده از یک سو و روابط دوستی پیش از ازدواج حیران مانده اند چون از یک طرف ازدواج های سنتی و با معرفی خانواده ها به دلیل تعصبات بی دلیل برخی خانواده ها با سرعت به عقد ختم می شود که به  محدودیت هایی در طول مدت آشنایی منجر می شود و از طرف دیگر ضمانتی برای به ازدواج ختم شدن دوستی های پیش از ازدواج وجود ندارد. در این میان جوانان هم میان این دو روش مانده اند سردرگم و نمی دانند همسر ایده آل و مناسب را دقیقا باید از چه طریقی  پیدا کرد.

سالهای سال است که موسسه های غیرقانونی دوست یابی و همسریابی به فعالیت غیر مجاز خود در سایت های مختلف ادامه می دهند و در تمام این سالها نهادهای مسئول و به خصوص وزارت جوانان منتقد سر سخت این سایت ها بوده است. چندی پیش دكتر محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اذعان به چالش‌برانگیز بودن فعالیت چنین سایت‌هایی اظهار داشته بود که در این سایت‌ها مسائل خلاف اخلاق و قانون و ازدواج‌های موقت یك ساعته راه افتاده است. وی همچنین پیشتر از این نیز تأكید كرده بود تمام سایت‌های اینترنتی و موسساتی كه به امر همسریابی برای جوانان در كشور می‌پردازند، غیرقانونی هستند و مسئولان با آنها برخورد می‌كنند. معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به برگزاری نشستی با برخی از سایت‌های همسریابی قابل قبول گفته بود: هیچ كدام از دعوت‌شدگان نتوانستند ما را در زمینه چگونگی همسریابی از طریق دنیای مجازی و برخورداری از زندگی مشترك مطلوب قانع كنند. با وجود این انگار سازمان تبلیغات اسلامی توانسته است وی را قانع كند و حالا این معاونت خود برای كمك به جوانان در راستای پیدا كردن همسر مناسب، با همكاری موسسه تبیان خود اقدام به راه‌اندازی سایت نموده است؛‌ سایتی كه قرار است طی روزهای آینده به جمع سایت‌های همسریابی فعال در فضای مجازی بپیوندد، هرچند بنا به تأكید گلزاری این سایت همسریابی قانونی و متفاوت است.

پیدا شدن نیمه گمشده در فضای مجازی

هیچ كدام از دعوت‌شدگان نتوانستند ما را در زمینه چگونگی همسریابی از طریق دنیای مجازی و برخورداری از زندگی مشترك مطلوب قانع كنند. با وجود این انگار سازمان تبلیغات اسلامی توانسته است وی را قانع كند و حالا این معاونت خود برای كمك به جوانان در راستای پیدا كردن همسر مناسب، با همكاری موسسه تبیان خود اقدام به راه‌اندازی سایت نموده است

گلزاری درباره سایت قانونی همسریابی یا همسان‌گزینی اینگونه توضیح می‌دهد: این سایت‌ها در پاسخ به نیاز همسریابی راه‌اندازی شده و حال برای رهایی از عواقب گرفتار شدن جوانان در دام‌های این سایت‌ها، وزارت ورزش و جوانان با كمك موسسه تبیان سازمان تبلیغات اسلامی در حال راه‌اندازی سایت جدیدی با هدف همسریابی است كه با روشی جدید در ثبت اطلاعات راه‌اندازی می‌شود.  ویژگی  این سایت این است كه به جای جوانان، معرف‌های آنها ویژگی و مشخصات جوانان را در آن ثبت می‌كنند و البته تعدادی روانشناس و مشاور ازدواج نیز با این سایت همكاری دارند. معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان امیدوار است با راه‌اندازی این سایت، سالانه 100 هزار ازدواج به شیوه‌ای درست انجام و مشكل همسریابی جوانان تا حدودی حل شود.

راه برای یافتن حلقه گمشده 11 میلیون جوان

اینکه بالاخره نهادی برای حل مشکل یافتن همسر مناسب برای جوانان دم بخت دست به کار شده اتفاق خجسته ای است، به این امید که دیگر نهادهای مرتبط برای ادامه صحیح این روند دست به دست هم دهند تا جوانان بتوانند با انتخابی صحیح قدم در مسیر ازدواجی موفق و پایدار بگذارند.


برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید